|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska ta bort toppfartsspärren på min M5-03....Har pratat med it´s fun i Borås....Kalaset går på 2900 kr inkl moms..Helt klart acceptabelt pris tycker jag.....Förrutom borttagen toppfartsspärr utlovas 25 nm extra och 15 hk..... Killen jag pratade med sa att dom ändrar/löddar på nåt chip el liknande på vanosenheten och styrenheten...Men jag trodde att man bara kunde chippa bmw fram till årsmodell 95.....???Efter 96 är det väl omprogrammering av elektronikbox som gäller?? Eller är jag helt ute o cyklar...?? Undrar om det är nån som vet om man kan göra följande ingrepp nånstans här i Skåne län....?Bor i Kristianstad... Annars får man väl ta en heldag till Borås stad.... Min Bil:Länk Har hört att vissa M5e39 t.o.m går sämre när man "pillar" i styr samt vanosenheten.... Stämmer det?Nån som har tagit bort sin toppfartsspärr el likn..? Tacksam för svar o råd | |
|
Hej. Jag har kikat runt en hel del ang chippning och det finns mycket tycke och tänke i stugorna. Söker du på forumet i sökfunktionen överst" sök inlägg" så hittar du en hel del intressant läsning. Det låter inte som om du är ute och cyklar. Jag antar att det är skillnad på att chippa en A3 1.8t och en BMW M5 E39. Låter proffsen svara på detta i teknisk bemärkelse om jag har fel. Vad du än gör påverkar bilen. Beroende på vem du låter göra det kan ha inverkan på resultatet. Hoppas det går väl i det du väljer. För min egen del kommer jag att låta Claus på Turbocenter i Stockholm dona lite med 850an. Det är den jag funnit mest trovärdiga referenser på. De referenserna jag tyr mig mest till är de 3 olika meckar som delat med sig av sina erfarenheter. Jag vet även att Claus har ett gott rykte som mästerfilare på mappningar, chip mm. Dock är han inte alls billigast. Däremot förstår jag att det ger valuta för pengarna då meckarna som rekommenderade han hade låtit flera kunder utföra jobb där. Om jag själv ägde en M5 skulle jag inte ge mig på motorstyrningen överhuvudtaget då det är en minst sagt komplex motorstyrning. Jag skulle nöja mig med en lyftning av toppfartsspärren om mina mil skulle göras till god del i Tyskland. En rasad M5 maskin går som utbytesmaskin på ca 180.000kr hos BMW som referens om något skulle gå galet. Kanske värt att ha i baktankarna. Slå Claus en pling vet ja, han kanske har goda råd? Mina 5 öre... Mvh Asken |
|
| Visst ja, Tobbe på NFS i Malmö kan göra jobbet tror jag. www.nfs.nu | |
|
Tack för svaret Asken.....:)väldigt uppskattat Är oxå inne på att det räcker för mig att ta bort toppfartsspärren..För det är det enda jag är ute efter egentligen.... Kan ju försöka ta kontakt med Tobbe på nfs i Malmö som du sa.... Nån erfarenhet om Köhler kan ta bort spärren o vad det i så fall kostar..? Får nog ta o ringa Herr Köhler oxå,känns det som..... Känns lite långt att köra från Skåne till Stockholm för att enbart ta bort spärren... Men säkert roligt:) |
|
|
Du har redan en mycket snabb bil! EN känsla som ger mer är att uppgradera chassiet med lite ny mumma typ dämp, powerflex och stålomspunna slangar, det är grejor det... JAg tror Tobbe fixar det Claus kan fixa... Annars är ett besök hos Turbocenter värt sin resa... En mappning kunde nog ge ngt utöver det vanliga.. Köhler känner jag inte till mer än att han var duktig på M# E30 och M3 E36 men det var ett tag sen de producerades. Asken |
|
|
Mappning??Det låter intressant........Mmm.. Tar mappningen birt "spärren"....? Skulle jag kunna få Claus nr, är du snäll.... Sebbe |
|
|
www.eniro.se kollar jag när jag ska ha nr till han... Jobbar inte på eniro:) |
|
| hej varför inte www.kelleners-sport.com. mvh | |
|
bianca Mappning är helt enkelt en metod att fininställa insprutningen/tändkurva så att bilen alltid levererar optimal förbränning av luft bränsle blandning. Detta medför fördelar i prestanda OCH bränsleförbrukning. Vad som kan förväntas ur en såpass sin motor som du har är lite osäkert, men kanske runt 3-5% hästar och 5-8% vridmoment brukar en bra mappning kunna leverera. Mappning är mer krävande av både yrkesmannen, utrustningen och framförallt din plånbok än den enklare chippningen. I gengälld leverar det mer effekt (i 9 fall av 10.. du kommer definitivt inte att få mindre än vid chippning iallafall) Mappning är INTE farligt! Du ökar INTE risken för motorhaveri på något sätt OM du väljer att ha kvar samma maxvarv som tidigare (gäller enbart insugsbilar). Toppfartsspärren är enbart en separat varvtalsbegränsare som går in vid givet varvtal och växel (alltså innan maxvarvstoppet). Den kan nog alla mappare värda sitt namn plocka bort relativt enkelt. Efter att ha fått mappat 4 olika MC-motorer så kan jag säga att ALLA gav avsevärt mer effekt och vrid än orginal samt gav lägre förbrukning under normalt användande |
|
kilroy |
Det är tveksamt om du kommer att märka någon större skillnad efter mappning...ännu mer tveksamt efter chippning. Jag har svårt att tänka mig att accelerationen 0-100 kommer att påverkas överhuvudtaget om man inte samtidigt gör modifieringar i t ex bakaxelupphängning och chassi. I mellanregistret kan man uppleva att bilen "går bättre" och det går nog att kapa några tiondelar 0-200. Kör man inte mycket i Tyskland har man inte mycket nytta av att plocka bort toppfartsspärren heller... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Tack för alla svar..:) blir nog en mappning,för jag är endast intresserad av att ta bort toppfartsspärren. |
|
|
Nån som har mappat en M5e39...... Några prisuppgifter och hur bilen upplevdes efter mappningen,någon?? Tack på förhand bianca |
|
|
Bianca: Varför ska du mappa bilen när du bara är intresserad av att ta bort fartspärren? MVH/ Qvarnis |
|
|
Kolla med Per på Autoservice Åhus Sandvaktareg. 22, 296 35 ÅHUS 044-24 79 80 Han har grejor för att ladda om programvara via OEBD kontakten /Pulare |
|
|
Här är en borta från Hartge i Beckingen a €1000. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.