|
|
|
|---|---|
|
Kör en gammal skruttig volvo nu som har rullat 30 år utan mer än nödvändig service. Man kan gasa, slita, piska och plåga motorn men den fungerar ändå. Men bilen har ungefär lika mycket körglädje som en traktor på motorvägen och jag har därför börjat snegla på E30-bilar. Det är kul att köra och då gasas det en del, precis som nästan alla 18-åringar med nytaget körkort gör. Så därför filosoferar jag på hur driftsäkra de olika motorerna är på E30-bilarna, reservdelarna kostar ju mer så det får inte gå sönder så mycket. Är det någon motor man speciellt ska se upp med och låta bli att skaffa? Man får ju höra att BMW är kvalitetsbilar, tyskt och allt. Sedan när man går in här på sidan så står det att typ alla motorerna är kassa och självdör pga konstruktionsfel. Känns inte bra alls. /Caffe www.fredrikmedia.se | |
| Fyrcylindrarna är rubusta, lättmekade, hållbara, och i sammanhanget ekonomiska. Men E30 är en gammal bil nu, och rostat fint har den gjort också... Sen så har många ungdomar kört sktn ur vagnarna så var noga och välj rätt exemplar om du nu kan hitta en som är hel och njut. För även den billigaste BMW:n har körglädje... | |
|
Folk postar inte inlägg när deras bilar fungerar som de skall, utan när de får problem. Därav att du ser inlägg med problem :-) Själv har jag aldrig haft motorproblem på de E30s jag ägt (320ik -88/323i -85) eller ngn annan BMW heller. Läs begguiden i menyn så du är väl förberedd att börja titta på objekt. /Olof |
|
|
Det finns några enkla knep som gör att en motor håller i evighet. *Varva aldrig med kall motor *Använd motorvärmare *Byt olja/filter var 1000:e mil *Varva inte till varvstopp, eller mer än 6000 rpm. (jag har inga belägg för att den pajar däröver men särskilt hälsomsamt i längden är det nog knappast). Så har jag skött 325:ans motor och den går som en dröm trots 33000mil. Sen är ju rosten på E30:in ett kapitel för sig... men de flesta 80-tals bilar är å andra sidan ganska rostiga. mvh |
|
|
Precis som olof säger så postar man ju inte när bilen fungerar. Hade en 518is -88 tidigare, tyckte bilen i sig kändes som en gammal omodern bil ända tills jag fick låna en volvo 240 -88. Vilken skillnad, just när det gäller körkänsla ligger BMW ljusår framför, speciellt på äldre bilar. Personligen skulle jag titta på e28 eftersom e30 är så populära så får man betala betydligt mer för en fin bil. E28orna har nog inte fått svettas lika mycket i händerna på ungdomar heller. Tror e28 ger mer BMW för pengarna. Kanske inte samma körglädje som en e30 men ändå... |
|
|
518i E28 är slö, hållbar, lättmekad, körglad och billig. Men du får mer för pengarna med en 518 E34, tyvärr så får du också en "kass" motor som kräver rembyte var 4000 mil samt en inbyggd maraccas orkester under ventilkåpan som är svår att bli kvitt. Något som du slipper hos E28 med sin skottsäkra m10 spis. Själv hade jag nog kikat på en e36 med M43 motorn med kedja som kom 94/95. Men då pratar vi lite mer pengar... Sterio vulgaris |
|
|
Med "läsa här" om motorfelen så menar jag på Begagnatguiden här på autopower. "316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88- M40 motorn har en felkonstruerad topp,... ...Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler..." "320i/323i/325i M20 (Rak 6:a 12 ventiler) ...topplocket spricker rakt under kamaxeln... ...Topplocksbultarna på årsmodellerna 88 och i viss mån 89 kan vara underdimensionerade och plötsligt gå av. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda!... Det var de bitarna som inte verkade så bra... _________________________________ Har kollat lite på E28, E32, E34 och E36 men de känns inte som något som jag vill ha. E30 ska det vara om det ska vara BMW. /Caffe www.fredrikmedia.se |
|
|
Jag har haft tre e30 och en e34, alla med M20 motorn. Dom enda problem jag hade med motorerna berodde på slarv med service av tidigare ägare (ett fall av utsliten kam och vippor) samt ett kamremsbrott. Den tidigare ägaren visste inte när kamremmen var bytt och jag väntade för länge. Jag anser att M20 motorn är mycket driftsäker om den har servats väl. /Anders |
|
| Köp en E30 med antingen M10 spisen (billigast) alltså en 318i eller en 318is med M42 spisen (roligast). Den sistnämda är svår att få tag på till rimliga pengar, den förstnämda är ingen raket men hållbar och ekonomisk. Ingen av dessa motorer har kammrem! Länk Länk | |
| E30 320i är också hyffsat driftsäker. Annars håller jag med, 318i med M10 är evighetsbilen av alla E30. Synd att den motorn försvann när faceliften kom, det hade annars varit en trevlig kombination. Hade gärna tagit en M10 i stället för M40 i min touring trotts ett antal hästar mindre. | |
|
Kamremsbrott kan man ju enkelt undvika genom att byta kamremmen om man är osäker på när den senast är bytt. Fick jag gjort på en 323i -85 dagen efter köpet för säkerhets skull. Hade en 320ik -88 som hade gått 25 tusen mil. Det var aldrig några problem, tickade bara lite. M20 är en trevlig motor :-) /Olof |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.