|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en fundering över min BMW e34 540iA -93 11800 mil. Det är nämligen så att den ger ifrån sig ett litet "ryck" när den lägger i 4:ans växel! Detta "symptom" avtar lite när bilen är varm. Har testat vid långsamma accelerationer samt relativt snabba (ej kickdown). Rycket känns mest vid en långsam acceleration (den lägger i 4:an vid ca 40-50 kmh på normala varv). Är det dags för en omprogramering av växellådan? Tror inte att det är plastkulorna som spökar för den lägger i dom andra växlarna hur mjukt som helst. Samt att den driver bra på "R" och "D". I övrigt går bilen som en dröm! | |
|
Vore jag dig skulle jag byta filter och olja i lådan. Symptomen brukar upphöra då. Lycka till! MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
I December, vid insp.2 gjordes ett olje byte i v-lådan. Inte måste jag göra det igen efter knappa 800 mil ?? Det måste vara ngt annat som spökar... |
|
|
Byttes filtret då också? Gjordes ett totalbyte av oljan eller bara vanligt byte? Det finns alltid olja kvar i convertern som man inte får ut vid vanligt byte. Att den rycker mindre när den blir varm är positivt, åtgärda snarast för att slippa få fler problem... Mvh |
|
| Det var ett "vanligt" byte tror jag... Får väl ta och byta olja + filter igen. Ska ändå byta olja i motron snart, så lika bra att passa på att byta i v- lädan samt bakaxeln.. | |
|
lånar tråden: nån som har nån bra länk på vart filtret sitter? samt vilken olja som är absolut bäst ? hur byter du olja i momentomvandlarn? går d? mvh/Fatii |
|
|
Fatii. Rekomenderar att du lämnar in bilen för oljebyte i växel lådan. Inge roligt om du aldrig gjort det förut. Filtret sitter i lådan. Rätta specialverktyg samt kunskap om rätt temp på oljan vid påfyllning och dylikt... Det rör sig inte om så mycket pengar... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
mav. Samma symton som dig, testa att lägga i S så hugger den mindre, kan vara bra i stan. Hade en liknande tråd uppe när jag märkte av problemet första gången, ngn månad efter köpet, sept 05. Fick rådet att byta olja o filter i lådan, bytte och automatexperten sa att lådan inte håller så bra, kan strula efter 20000 mil. samt att min började vina efter oljebyte, så be till gudarna att den hålelr för det är ingen mening att laga den innan ras, bara utbytes som gäller o det kostar minst 10000. Men den kan hålla 10000 mil till, min har nu hållt 1500 mil utan problem, gäller bara att planera körningen så att man inte får knycket. -- Alex |
|
|
Det finns många 540is, som alldrig får mer problem med lådan än plastkulorna oavsett hur långt de har gått. Beemer, a way of life. |
|
|
Jag har bytt olja, filter och packning för ett tag sedan, men problemet kvarstår =( ! Vad ska man hitta på nu då? Måste jag riva hela lådan och leta felet? Det kanske inte är ngt att oroa sig för? Mvh Mav |
|
opus |
Mav Gör en feldiagnås hos någon verkstad. Gorde det på min när den ryckte i växlarna från och till. Fick fram att det var orimlig belastning på motorn och detta leder till lite konstiga växlingar. opus |
|
opus. Min 530iA rycker ibland i trean, både från tvåan och ner från fyran. Se mer på denna länk: Länk Om det nu skulle vara samma fel som på din, orimlig belastning från motorn, vad ska man göra åt problemet? Eller kan man inte göra något åt det? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
opus |
Hej Davve! Tror nog att ditt problem ligger i att lådans styrbox inte får rätt inpulser från motorns box. Mitt problem berodde på att kamkedjan visade sig vara sträckt. Blev fel värden i boxen. Därav ORIMLIG BELASTNING. Fast min låda är nydonad så kan det ibland bli lite konstiga växlingar till overdrive/lockup läget. Ska strax in och de får byta olja på garantin. Mitt råd till dig är att uppsöka en verkstad som kollar upp om det finns felmedelande i någon av styrboxarna för att sedan gå vidare. Kan vara kontakten som sitter överst på lådan som är spräkt. Då kan det strula från och till beroende på väderlek. Lycka till. opus |
|
Jag ska åka till en verkstad under denna vecka och göra en felsökning...återkommer med svar. Mvh Mav |
|
|
Mav, hade samma på min 540 -94, 25000 mil. Bytte ventilpaket pga plastkulefel utan någon skillnad map ryck. Var senare tvungen att byta lådan pga att backen slutade funka. Rev då gamla lådan för att ev. fixa backen. Allt var som i nyskick, (förutom lameller och kopplingskorgen till backen som var spräckt). Lamellerna hade samma tjocklek som nya. Axeltätingarna verkade frächa. Det jag inte är säker på var varvtalsgivarna. Men enkel motordiagnos visade inget fel på dessa vid testtillfället och oljetempen visade rätt. Nya lådan rycker vid växling till fyran vid sällsynta tillfällen, men har jag annan olja än original, så man kanske inte kan jämföra. Slutsats: Ingen. Tror i allafall inte det var mekaniken i min låda som falerade. Hoppas du hittar felet. /Set |
|
|
Tack opus! Det får bli ett verkstadsbesök för diagnos. Men innan dess kan jag ju kolla kontakten ovanpå lådan, men hur kommer jag åt den? Antar att man får pilla bort konsolen vid växelväljaren inne i bilen. Men hur får man loss den? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
opus |
Davve! Du kan ta en liten flat mejsel och med varsam hand benda upp panelen runt växelväljaren. Var försiktig med kontakten. Har en tendens till att bli spröd och spricka sönder vid lite våld. När min låda renoverades så fick de sätta dit en ny kontakt in i lådan. opus |
opus |
Länk Davve! Här är en hum om hur det ser ut. opus |
|
opus. Menar du en kontakt som sitter direkt nere på lådan eller den gula som sitter bredvid växelväljaren under locket? Den gula under locket såg ehl och fin ut. Passade på att 5-56´a kontakterna under locket till ingen nytta. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
opus |
Davve! Nere på lådan sitter den kontakten. Kolla om den har ålderstecken och var försiktig. |
|
Var under och kikade när verkstaden bytte olja och såg vilken kontakt du menar. Fast då tänkte jag inte på och kolla så noga. Vet dock att föregående ägaren har 5-56´at den kontakten, men jag ska krypa under och kika. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.