|
|
|
|---|---|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Har bytt elektronikbox till min 533i E28 -83 utan resultat. Samma artikelnummer men skiljer något om man tittar på siffrorna på "plastbiten" som sticker ut på ena sidan. Datorn har aldrig fungerat i min ägo. Bytte själva färddatorn (samma modell) med men ingen skillnad. Har kollat alla säkringar i säkringsboxen. Måste det vara exakt samma nummer på både box och dator för att det ens skall komma upp siffror eller punkter i displayen? Jag börjar bli uppgivven. Vad kan vara fel? |
|
Long time no see.. Hoppas allt är väl i din ände Lite långsökt kanske men har du kollat att du har spänning till styrboxen? Fipplade en del med detta i den gamla 528n jag hade, iaf i den gick det att byta mellan olika boxar.Mitt problem var att jag aldrig kom längre än till punkter i displayen.. Det sitter ju som i digitalklockan en lampa i färddatorhuset, modell instrumentbelysing, kollat så den är hel? Fanns ju en brytpunkt 09/84, antingen får man testa med prylar före eller efter det, men inte blanda. Själva bordcomputern ser lite olika ut så det är nog ingen större risk för förväxling.. M V H Johan |
|
Tack allt väl här hoppas det är dito. Punkter har jag i en E23:a men inga värden, vad är det då för fel, den startar inte så jag trodde den börjar visa värden när jag får igång den men nu blir jag ju rädd. Nej hur kollar jag spänningen till boxen? Lampan var trasig men tyvärr hjälpte det inte med ny glödlampa i färddatorn. |
Ingen som har tips? Skulle behöva kopplingsschema till färddatorns styrbox och farthållaren. |
|
Tja! Jag kanske missförstår helt, men om du har punkter, 4st som blinkar? Då är det bara att programmera in klockslaget, och sen ska det funka. Färddatorn förlorar sitt minne efter batteriurkoppling. Jag kollar upp hur om det är så du menar. Annars ber jag om ursäkt för att jag lade mig i =) Fast min dator är dock död nu :/ Lycka till! //Mogge |
|
Moog: Tack men nej så är det i min 745:a med punkterna som blionkar. I E28 533i är det stendött i fönstret :( Undrar om det kan ha samband med att farthållaren inte fungerar? Funkar din farthållare och färddator? |
| Har inga ledtrådar att komma med tyvärr, men jag blev lite nyfiken! Din 533i är det en orginalbil (USA-modell?), eller nåt hemmabygge?? | |
micke80: Stämmer fint det, är en helt orignal E28 533i -83, det enda av mig kända exemplaret i Sverige. |
|
Min farthållare funkar även när min dator är död. Så jag antar att de inte har med varandra att göra.. Den kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr. Iofs har en kompis hjälpt mig löda om ett par motstånd i ett par saker. Han har mätt upp och lött dit något - jag vet inte vad - och sen har de grejjorna funkat. Kanske bara något sådant som är sönder ? Bara spekulationer... =) Men om din 745 blinkar med fyra punkter, så är det lätt ordnat. :) //Mogge |
|
Moog: Okej, då behöver inte felen hänga ihop. Vad löddes, var det till farthållaren? I så fall är jag intresserad av att få hjälp om det går. Jag är envis och tänker få igång farthållare och färddator. |
|
Hmm... Nej, det var inte farthållaren. Men kan det inte vara motorn till den som är trasig? Sak tio : Länk Kanske redan har kollat. Jag är ju ingen expert direkt :) |
|
Moog: Okej, var det boxen till färddatorn som löddes? Nej motorn är jag tveksam till, de brukar fungera litegrann för att sedan bli sämre. |
|
Nej, det hade inte med det här att göra, men jag ska snart skruva ner mitt fd system, så ska han få titta på det, om det är box eller dator. Kan försöka ta bilder, så får jag återkomma då. För troligtvis så är det väl något motstånd eller batteri som inte är som det ska. Jag vill bara poängtera att jag har inte sådan där superkoll på det där =) Jag var mest ute efter att hjälpa dig med de där fyra punkterna. :) Ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp. Men jag ska om någon vecka. //Moog |
|
Moog: Okej tackar ändå :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.