AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
956

Tillsatsvärmare 330xd 2001

to
13
tokl
330xd Touring 2001
Finns det som tillbehör utrustning för att använda tillsatsvärmsren som en vanlig diselvärmatr?

hsjo
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jupp. Kontakta Engstrands Bil&Motor, 08800449, www.ebmab.com, vet några som köpt en sats med ett tidur och lite grejor där för att få värmaren att lira bra.
Mvh
Asken
mr
10
mr_virta
320D Touring -01
Någon som har något mera att säga om denna tråd? Tex någon som uppdaterat sin tillsatsvärmare som kunde berätta lite mera om det!

Det är så att min tillsatsvärmare har gått sönder och en ny skulle kosta mig ca 4000 kr + arbete.

Nu undrar jag om man kunde lägga in någon annan typ istället för den tex vedbastu, som skulle ha samma uppgift!

bmw körande stjärnpojke
Du menar den eldrivna(12V) tillsatsvärmaren? Ja tidigare satt ju en Webastovärmare precis där den sitter och det finns hål färdigt för avgasröret m.m. om man skulle vilja placera den där. Det är dock ingen optimal placering för en sådan värmare där då den hamnar rätt högt upp i förhållande till motorn och man kan få driftsstörningar pga luft i systemet, samt att det var något med att pumpen bör också placeras så lågt som möjligt för att den ska pumpa runt ordentligt. Därför placerar man värmaren så lågt som möjligt, vanligtvis under någon av strålkastarna innanför stötfångaren fram. Iofs kan man ju placera pumpen på annan plats än just bredvid värmaren, de sitter ju inte ihop.

Gick själv i tankarna att byta ut min elvärmare men blev så att jag lät den sitta kvar och monterade en Webasto enligt BMW's anvisningar strax under höger strålkastare.

Brukar använda min som extra komplement till att värma motorn vid start, efter den stått med blockvärmaren hemma och då kommer den snabbt upp i temp, med både elvärmaren och Webaston igång.

Går nog att koppla så Webaston går in och jobbar automatiskt vid kall motor men det är nog inte bara att ta signalen från elvärmaren då denna visst är pulsmodulerad via DDE:n beroende på hur mycket tillgänglig ström det finns i systemet för närvarande, dvs startar du bilen och kör elsäten, extraljus, bakrutevärmare m.m. så får elvärmaren kanske mindre del av kakan.

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.