|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Har nu monterat in två 12" med steg och ett steg som driver fram och bak högtalarna, hur räknar jag ut hur stor säkringen vid batteriet skall vara? BOOM BOOM BASS |
|
Säkringens storlek beror på kabel tjockleken och skall vara enl följande: 6 mm2 (9 AWG) :25 A 10 mm2 (7AWG) :40 A 16 mm2 (5AWG) :60 A 21 mm2 (4AWG) :100 A 33 mm2 (2AWG) :150 A 42 mm2 (1AWG) :200 A |
|
Amethyst |
Okej, Jag har 8mm2 så då tar jag en 30Amp förmodar jag. Funderar lite på om jag kanske valt för klen kabel då, för på steget till basarna sitter där 2st 40Amp säkringar, och det andra 4kanals har en 30Amp. Eller hur tjock kabel bör man ha? Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
| DU bör ha så tjock som möjligt...jag kan inget men till 2 steg borde 8mm2 vara allt för klent ....upp till typ 21 minst tror ja ! | |
| Du bör köra med en 33mm2 då med 150A säkring så nära batteriet som möjligt , 8mm2 är allderles för klent! | |
Amethyst |
Vad blir skillnaden med större kabel? Jag menar det låter bra nu, så är det bara säkrare med 33mm2 el blir det bättre ljud? |
| Steget får mer ström! inte säkert men kanske blir de bättre ljud...strömmen räcker även när du spelar riktigt högt vilket den inte borde göra nu... | |
|
Vad drar steget för effekt? ///BMW - Was sonst! |
|
Amethyst |
Det drar 2st Jbl P1200 på 350w st har jag för mig, sedan ett Alpine steg som drar diskanter och 5,25 fram och 6,5bak. Men det skumma är att det låter bra nu, och basen spelar mer än väl. Mvh Kalle |
|
@Amethyst: "det låter bra nu" är alltid relativt, dvs det kan alltid bli bättre. Oftast är det svårt att klaga, innan man har hört förbättringen, då undrar man hur man stod ut innan. Dessutom kommer den här förbättringen inte att höras alltid. Du måste spela ganska ordentligt högt, för att strömmen inte skall räcka till genom kabeln du har nu. Om du får för lite ström, så kommer det att höras först i basslagen, som börjar låta "oskarpa". / Fredrik |
|
|
Frågan kvarstår hur mycket effekt steget tar, inte hur mycket högtalarna tål osv. Uppenbarligen har 30A hållit hittills, dvs runt 350-400W ineffekt, fördelat på alla kanaler och utgångar, borde innebära runt 40-50W ut per kanal vid ett 4-kanalssteg vid rimlig verkningsgrad osv. FP |
|
|
Antingen kör du med 33mm+ eller dra dubbla 21mm. 1 21mm räcker inte i detta fallet. Glöm inte heller att placera säkring max 30cm från batteriet. Lycka till! |
|
Amethyst |
Ok, men vad finns det för kontakter så att 33mm2 går på + på steget? Kläm kontakten där är max 7mm med skruven i mitten. |
| Du har väl 2st steg så då användre du ett strömfördelnings-block med typ 1st ingång för 33mm2 och 2st utgångar för 8mm2 som du sätter så nära stegen som möjligt så du endast drar 8mm2 en kort snutt. Det finns också gaffelkabelskor som tar grövre kablar och som kan underlätta anslutning av grov kabel på liten plint. | |
Amethyst |
Okej, så sätter jag fördelningen närmast steget för basarna så får det ca 10-20cm 8mm2 och det mindre steget 1m 8mm2. Det blir väl bäst? |
Ulke |
Om jag inte helt missminner mig så sitter batteriet i din 530 under baksätet? Detta i sig innebär att du sällan har mer än 2m kabel bak till stegen..... 8mm2 är väl i snålaste laget, men å andra sidan behöver du ej köpa en svindyr o klumpig 33mm2 för det.... Huvudsäkringens storlek beror på 3 faktorer.... Stegens totala maximala strömförbrukning, Matarkabelns längd och Matarkabelns Area.... För att vara på säkra sidan och lösa det hela med finess... Köp en Autosäkring på 100A och montera denna max 45 cm från batteriet, dra sedan en 21mm2 kabel bak till skuffen och in i ett strömfördelningsblock, därifrån drar du 1 8mm2 kabel till varje steg... Detta ger dig både en visshet om att strömmen kommer att räcka till utan problem samt att försäkringsbolaget kommer att tycka att du är en ordentlig kille :o) mvh Ulke |
Amethyst |
Jorden kan väl vara med 8mm2 eller? |
|
Jord och plusmatning bör vara lika, det går lika mycket ström i båda. Rätt minsta area på kablarna bör anpassa till stegets maxförbrukning, gärna med lite marginal, samma sak med säkringsstorlek. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.