|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en bmw 325i 1988 som stannade plötsligt...jag får ingen gnista... heller ingen ström till tändspolen. Vart tar den gröna och svarta kabeln vägen som går från tändspolen? går det att mäta strömmen till spolen då nyckeln är påslagen??? Behöver hjälp snälla | |
|
Kolla upp huvudrelät, vanligt fel på dessa att de ger sig/glappar. Det sitter på vänster innerskärm under en svart plastkåpa. |
|
|
Tack för tipset Jag har kollat reläerna...inget fel där...jag bytte samtliga...någon mer ide ???? Frank |
|
|
Det kan vara glapp i tändningslåset. /Anders |
|
|
Tack, Jag har tänkt på det...jag måste ta bort ratten för att komma åt tändningen, eller??? Vet du hur man gör... Frank |
|
|
Jag kan inte tro att man behöver ta bort ratten. Det borde gå att komma åt tändningskontakten bakifrån under instrumentbrädan. Någon som har en e30 kanske kan svara på detta? /Anders |
|
| Kontrollera även den stora kontakten under insuget, där går bla.signalkabeln från VR-sensorn in som "talar om" för boxen att motorn snurrar. däremot vet jag inte om det ligger ström på spolen så fort tändningen är på. kolla även då startmotorn drar runt ifall du får ström då. | |
|
Jag får ingen gnista då jag kör runt motorn...vara sitter VR sensorn?? Frank |
|
|
Till höger i framkant av motorn,Den läser av det tandade hjulet. har du testat en annan spole? Kontakten jag nämnde tidigare brukar ärga och då kan sådana fel dyka upp. Däremot mer sällan att VR-sensorn pajar. |
|
|
jag fick ett liknande fel på min tidigare e30, kabeln till tändlägesgivaren låg och nötte emot fläktremmen då jag inte monterat den riktigt i plastskyddet efter att jag haft av toppen...den gick av och bilen stannade rätt så snabbt och gick sedan knappt...tog lite tid innan man hittade felet, bytte givare och sen gick det kalas igen! det var det första jag tänkte på när jag läste rubriken... MVH Johan K |
|
|
Jag tackar för alla råd...jag ska kolla lite i dag..men det är så varmt så det får bli efter förmåga att uthärda. Tack |
|
|
På denna länk kan du hitta sprängskisser och info om din bil! Länk vi hörs snart på telefonen! //Jimmy |
|
|
Hej igen, Jag söker fortfarande efter hur elen till tändspolen fungerar... ska det finnas spänning på spolen bara jag slår på nyckeln... jag får ingen gnista... heller ingen spänning till spolen... vet någon :-((( vänligen Frank |
|
|
Hej igen, Är det någon som vet hur eller var man kan teste styrboxen?? Går det att ta med den separat eller måste hela bilen tas med?? Jag har kollat kablar till vr -sensorn...jag har kooar reläer men skulle kanske behöva mer inf om huvudreläet...hur det ser ut och vad det sitter... jag har bara två reläer under den svarta plastkåpan... bilder som ni skickat har visat på tre reläer. Gärna mer förslag om fel.. Hälsningar Frank |
|
|
Hej igen , Jag bor i Stockholm....finns det någon vänlig själ som bor här och kan erbjuda sin styrbox för att testa om min är trasig...Detta kan bli tjänster och gentjänster ...alltid bra att ha. Tack på förhand Frank |
|
|
kolla dessa trådar(om du inte redan gjort det) Länk Länk vi hörs, Jimmy |
|
|
En fråga har du bytt det vita relät till ett lika eller provade du ett som såg lika ut,Detta relä har nämligen 2 stift med styrström,det ena till tändning det andra till bränsle.Prova annars o bygla det. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
hej Jag provade ett relä med samma angivna siffror på vart och ett av stiften. Vad som förbryllar mig är att det inte kommer någon ström fram till spolen... jag undera om det går att ge spolen ström från pluss på batteriet till pluss på spolen... för mej ser det ut att vara en möjlig väg för att kolla om det bara är strömmen fram till spolen som brutits... ja gudarna vet men inte jag... vet du något om mina frågor??? |
|
|
kan du visa hur jag ska bygla Frank |
|
|
Kolla innan du testar att du har ström på 30 i reläsockel,tändning på. jag kollade i garaget på några nya bränslerelän som förövrigt har fått en ljusgrönfärg. Om du tar och byglar då mellan stift 30 och 87 och 87,antingen får du ta 2 sladdstumpar från 30 o ner i båda 87orna eller gör en förgrening.Viktigt att du ger ström till båda 87 där den ena matar tändning o den andra matar bränslepump. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
hej för att inga misstag ska göras... du talar om ett relä under den svarta plastkåpan ?? När andra visat bilder under kåpan så sitter där tre reläer... under min 1988 325 cab sitter det bara två ?????? Frank |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.