AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
584

Oljeläcka hittad ! nu behöver jag hjälp om hur att fixa det !!

Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Jag hittade oljeläckan idag och ska försöka föklaravar det läcker så att någon snäll person kanske kan hjälpa mig !?
Det läcker på insugssidan av motorn, om man kollar in mellan alla slangar och kablar mitt under in/sug/sprutings-delen så går det ett rör ner i motornblocket som det sitter en spiralfjäder om precis innan motorblocket. Där "gurglar" det ut en hel del olja.
Någon som har en aning om vad jag har beskrivit och som kan förklara vad det är och hur jag kan fixa läckan ?
Tacksam för svar !!
MVH
Björn
vad går röret till i andra änden då?

är det oljekylningen?

kanske är returen, om du bil har oljekylning, vet ju inte jag.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Låter som det är "oljeröret". Om jag inte minns fel är det ca. 20 mm i diameter. Det finns där delvis för att leda olja i retur till sumpen.
I ändarna på röret sitter det tätningar och förmodligen är det en av dessa som är dåliga. Kostar en spottstyver på BMW, rekommenderar att du på en gång byter packningarna i båda ändar. Lite jobb är det dock...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Röret ni beskriver är vevhusventilationen. Detta motsvarar slangen som satt mellan ventilkåpan och luftfilter-burken på äldre bilar. När motorerna blev slitna ökade trycket i vevhuset och ledde det till det ökända BMW rökmolnet. Speciellt vid hård körning och efterföljande motorbromsning. För att motverka detta kunde man bromsa med vänsterfot och gasa med höger. På så vis stod gasspjället öppet och trycket jämnades ut mellan vevhus och förbränningsrum.
Annars så är det som SL säger, fast med lite menar han nog egentligen mycket jobb. Frågan är om du verkligen behöver åtgärda detta läckage. på vissa bilar kletar dock vevhusventilationen igen, med i värsta fall motorras som följd, men mig veterligen aldrig på dessa modeller(M20).
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Jag får tacka för svaren !!
Men det blir nog till att fixa nya tätningar, för det är inge roligt när det är en stor pöl olja under bilen
varje gång man kör iväg.
Tack än en gång !
MVH
Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.