AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.577

Jaeger elsats krånglar

Ba
8
Backlund
530 D Touring -02
Allt funkar bra i ca 20 sekunder sen slocknar vänster bakljus på bilen, positionsljusen och bakljusen på husvagnen.Belysningen på husvagnen funkar som det ska med farsans bil(han har inget interface i sin Audi A4).

Kan det vara jordfel som ställer till det?

Obs allt är nymonterat(Bosal avtagbart + Jaeger elsats).
Alla lamputgångar på ljusmodulen (LKM) är elektroniskt avsäkrade mot överlast osv. Det skulle kunna vara så att maxströmmen ut från ljusmodulen överskrids och därför slår den ifrån efter en stund, det beror på hur den här "elsatsen" är konstruerad och kopplad.
Jordfel är en missbrukad klyscha som sällan förekommer i moderna bilar.

FP
Ba
8
Backlund
530 D Touring -02
Matning till boxen är en 1,5 mm2 kabel, är inte det lite klent?
Det sitter ju 2,5 mm2 i husvagnen!

Kan det vara nåt som drar massa ström i husvagnen?

Är det här interfacet mycket känsligt?

Skall man åka med dimbaklusen på för att ladda ström till husvagnen(enligt elschemat är det ju så)?

mvh
Jag skulle vilja undersöka schema mm för den där konstruktionen för att kunna bedömma. Att ta ut spänning via dimbakljusen verkar inte säskilt smart alls.

FP
Ba
8
Backlund
530 D Touring -02
Det är fel på husvagnen! Jag var och provade med en annan husvagn och då funkar det hur bra som helst. Blir att riva ner hela rampen bak på husvagnen.

Det är inget kopplat från dimljusen(står bara så i beskrivningen).

Jag får dra en en grövre kabel till pol 54G 12V+ (Direkt till batteri).

Då vet man ju hur man ska spendera sista semesterveckan iallafall :-(

mvh
Innan du drar grövre kablar osv, kolla upp vad som drar ström eller glappar osv. Även med 1,5mm2 kabel kan du ta ut 10-15A utan katastrofala förluster, dvs över 150W, och så mycket drar ingen husvagn för sina bakljus/positionsljus, snarare 10-15W.

FP
Ba
8
Backlund
530 D Touring -02
Den grova kabeln ska driva kylskåp och ladda batteriet.
Till belysningen på vagnen skall ju 1,5mm2 räcka till.

Jag har nåt fel i baklysena på vagnen(har ju funkat bra med andra bilar som inte har den där boxen i elsatsen). Jag skall byta ut lysen och dra ny kabel hela vägen från handsken fram, då borde det funka tycker jag.

mvh Daniel
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Backlund: Det jag hört innan om krokar och elsatser från min verkstad att det är just BMWs original elsats är den som funkar utan problem. Org elsatsen skall inte vara ngt kul att dra däremot såg jag när dom monterade på en E46a förra året, det var delvis ny kabelstam bakifrån. Du kanske kan jmf jaegers ritning med en originalelsatsritning om det kan vara ngt? Hasso kanske har ngt att tillgå i ritningsväg?
Hoppas det löser sig som sagt!
Asken
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Angående dimbakljuse,
Tidigare fanns en ledning för "+12V" i elschemat för sjupoliga dragkrokar. Det är idag ändrat till dimbakljus eftersom moderna släp är utrustade med sådana. Jag kör fortfarande med gamla kopplingen eftersom jag har släp med elbromsar som kräver +12v till bromsarna. Nackdelen blir då att man får kontinuerligt dimbakljus på eventuella hyrsläp som man hyr,

Ba
8
Backlund
530 D Touring -02
Skall åka och köpa lysen idag.

Tack för hjälpen

Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.