|
|
|
|---|---|
|
Jag är novis när det gäller AC.Har ägt min bil 735iAl-89 i två år. Ac fungerade inte när jag köpte bilen.När knappen med snöflingan är på så surrar en fläkt längst fram vid kylaren.Inget annat händer. Har inte brytt mig om ac:n men man längtar ju när det är så här varmt. Är det helt hört eller ska man lämna in bilen och kolla?Jag hittar inte ens komponenterna till ac:n under huven. | |
|
Ska vara helt kört .Jag kan inte stavva. |
|
| Du behöver provtrycka den på en firma som fyller på AC. Brukar vara kondensorn (sitter framför kylarn) som läcker. Använd sökfunktionen så hittar du mycket läsning ang. detta. | |
|
Hej! Jag hade visserligen ett tomt ac system för mer än ett år sedan...fyllde,provtryckte>>>Resultat>>Tätt(så tätt som ett system kan vara),men fortfarande ingen ac funktion. Det som var felet på min ac,förutom att det först var fyllning som krävdes(735:an), var att en kontakt (till lågtrycksvakten,vit)..som satt vid/under spolarburken, var det glapp i,fixade en ny kontakt och därefter fungerade alltihopa.. Nu fungerat i över 1 år.billig ac rep var det :)...Fyllning +provtryckning kostade visserligen 1500kr,men kontakten fixades för "några tior". Gör så att du först provtrycker+fyller systemet,sedan så lokaliserar du kontakten,böjer på den en smula osv,dra isär/koppla ihop, rengör den med elektroniksprej osv med motorn i gång sedan när du känner för att kolla "live" såklart :),då kanske du hör när den kopplar i med ett väsande ljud..YES!...då har du hittat felet :) Naturligtvis så är det med en smula(ja,ja) tur du har något liknande fel,mest frekvent på "lite äldre" ac brukar ju vara att kondensor´n är läck..Då blir det "lite dyrare" om du vill få det att fungera...dock ett tips. Mvh Janne. |
|
|
Hej, Tack för tipsen, Nu har jag nånstans och börja. Kanon med detta forum och alla trevliga autopoware |
|
|
Kanske ska förtydliga litegrann...Kontakten/kontakterna(två "hyffsat stora" kontakter) sitter under den högra spolarburken,dvs på den sidan där kompressorn också är... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.