AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
857

Varför fungerar inte AC i min bil?

Visa användare
11
Micke Megas
735ial-89
Jag är novis när det gäller AC.Har ägt min bil 735iAl-89 i två år.
Ac fungerade inte när jag köpte bilen.När knappen med snöflingan är på så surrar en fläkt längst fram vid kylaren.Inget annat händer.
Har inte brytt mig om ac:n men man längtar ju när det är så här varmt.
Är det helt hört eller ska man lämna in bilen och kolla?Jag hittar inte ens komponenterna till ac:n under huven.

Visa användare
11
Micke Megas
735ial-89
Ska vara helt kört .Jag kan inte stavva.

Du behöver provtrycka den på en firma som fyller på AC. Brukar vara kondensorn (sitter framför kylarn) som läcker. Använd sökfunktionen så hittar du mycket läsning ang. detta.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jag hade visserligen ett tomt ac system för mer än ett år sedan...fyllde,provtryckte>>>Resultat>>Tätt(så tätt som ett system kan vara),men fortfarande ingen ac funktion.

Det som var felet på min ac,förutom att det först var fyllning som krävdes(735:an), var att en kontakt (till lågtrycksvakten,vit)..som satt vid/under spolarburken, var det glapp i,fixade en ny kontakt och därefter fungerade alltihopa..

Nu fungerat i över 1 år.billig ac rep var det :)...Fyllning +provtryckning kostade visserligen 1500kr,men kontakten fixades för "några tior".

Gör så att du först provtrycker+fyller systemet,sedan så lokaliserar du kontakten,böjer på den en smula osv,dra isär/koppla ihop, rengör den med elektroniksprej osv med motorn i gång sedan när du känner för att kolla "live" såklart :),då kanske du hör när den kopplar i med ett väsande ljud..YES!...då har du hittat felet :)

Naturligtvis så är det med en smula(ja,ja) tur du har något liknande fel,mest frekvent på "lite äldre" ac brukar ju vara att kondensor´n är läck..Då blir det "lite dyrare" om du vill få det att fungera...dock ett tips.

Mvh Janne.
Visa användare
11
Micke Megas
735ial-89
Hej,

Tack för tipsen, Nu har jag nånstans och börja.
Kanon med detta forum och alla trevliga autopoware

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska förtydliga litegrann...Kontakten/kontakterna(två "hyffsat stora" kontakter) sitter under den högra spolarburken,dvs på den sidan där kompressorn också är...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.