|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejs! Suget efte cab blev mig övermäktigt! Jag är mycket nära att slå till på en fin 1.8, bilen har mycket & bra utrustning såsom: Aircondition CD spelare HiFi paket Dimljus 17 Softline fälgar Sportstolar i bicolor Sportchassie Bilen ser bra ut & har rullat väldigt lite, det är en 98 års modell. Jag undrar dock lite över motorn..1.8:an med 115 hästar är väl ingen direkt raket, men bilen är inte tänkt som det utan mest tänkt för mysiga helgturer. Ni som har 1.8, har ni ledsnat på motorn, eller funkar det? I detta fall väljer jag utrustning, färg & miltal över motor... Tacksam för åsikter! | |
|
Jag säger som biltidningarna, man behöver ingen stor motor i en cab! Var på väg att köpa en 1.8 år 1999 och jag tyckte att motorn räckte till. Jag fick låna den en hel dag så jag hann köra en heldel. Keep Your Distance! |
|
|
Jag har själv haft både en 1.8 och en 2.8. Visst är det mycket bättre fräs i den större, men 1.8:an var helt okej som glidarbil. Hade jag inte krockat 1.8:an så hade jag inte bytt upp mej till 2.8:an tror jag. Om du inte bryr dej så mycket om motorn så är den lille ett mycket bra val. |
|
|
Tjena Jag förstår inte varför man inte behöver en större motor i en cab? Jag tycker det är minst lika kul att gasa i min Z3m som det var i M3an.. Mosse: 316 lär väll inte vara någon top fuel direkt heller så du borde väll vara van vid liten motor? :) Men den räcker säkert till! Jag skulle dock aldrig välja en 1.8, då betalar jag lite mer till en 2.8 ist.. |
|
| Hade en 1.9 140hk med ungefär den utrustningen (lite till) och jag ångrar inte de köpet en sekund! Gick inte så dåligt ändå :-) klart inte lika kul med en 4:a men å andra sidan var den hyffsat bränslesnål :-) | |
|
Det beror väl helt på vad man skall ha bilen till. Själv tittar jag på mer effekt till min 2.8 Men alla är vi olika.... /J |
|
|
Tack för tankarna & tipsen! Lite jobbig situation för mig just nu står mellan dessa två bilar.. 1. Z3 2.8 1997:a, Atlantblå, Sportstolar, 17 softline, "bågar" nytt cab-tyg, 12.400 mil...1 ägare dock, utagen november 97. 2. Z3 1.8 1998:a, Bostongrön, Sportstolar, HiFi pkt, 17" softline, bicolorskinn. Samma pengar för båda bilarna....vad göra? Välja en "klen" motor med bättre utrustning & låga mil, eller en billig fin långmilad 2.8?? Som tidigare ägare av M3 så är det kalrt jag saknar morret från en sexa, har även testat en 2.8 & det var en härlig upplevelse! Stör mig lite på att 1.8 motorn är en ÅTTA ventilare! snacka om stenålder! :-/ Inte lätt beslut detta, båda bilarna är mkt fint skick... |
|
| Köp 2.8:an, i cabvärlden är det inget större värdetapp mellan dessa och 12.000 mil är inte mycket. När är 1.8:an uttagen? | |
|
Hej Glömde nämna att 1.8:an rullat extremt lite, 4300 mil! Den är uttagen mitten av 1998... |
|
|
Ordet utrustning är väl lite fel när vi pratar Z3...i min värld så är det störtbågar, sportchassie, hardtop, A/C, sportstolar och snygga fälgar. Inte så att options-listan är meterlång. Det s.k. Hifi/HK-paketen är inte något värt i mina ögon. Stereon i Z3 är väldigt sunkig oavsett hur stort eller litet paket bilen är utrustad med och förtjänas att vara avstängt eller bytas till vettiga eftermarknadsprylar. När det gäller motorn så ger det sig självt. Kör man en 1.8 så glider man hellre än gasar för den inbjuder inte direkt till jätteinspirerad körning. 2.8:an är en roligare maskin men samtidigt glider man ju lika skönt i en 1.8:a. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
| Tack, lutar faktiskt åt 1.8:an, den ser nästan NY ut i skicket, tror att 4300 mil är ovanligt lite också....är beg marknaden trög på fina 1.8:or tro? | |
| OK, 4.300 mil förändrar det hela lite! | |
| Precis... ;) | |
|
Jag tror faktiskt inte 1.8:an är speciellt mycket svårare att sälja till Svensson (alltså inte inbitna BMW entusiaster). Detta pga det relativt låga inköpspriset samt driftskostnaderna. Ett gott alternativ till tex Mazda Miata eller Fiat Barchetta. Farsan hade en tidig 1.8:a men jag gillade inte riktigt den bilen. Ganska mycket skrammel och ganska stötig i fjädringen trots att den inte kändes speciellt inspirerande att köra. Även om man tycker effekten räcker till i en 1.8:a är det ganska gott med en sexa i en. Det bästa är som alltid att prova själv. Lycka till! |
|
|
Fick bara med halva meningen ovan. "Även om man tycker effekten räcker till i en 1.8:a är det ganska gott med en sexa i en cab eftersom man hör motorljudet mer då man kör nercabbat." |
|
|
Personligen tycker jag inte det handlar så mycket om effekt. En cabbe är för mig en glidarbil. Däremot så står jag inte ut med fyrcylindriga bruksmotorer (ja, jag skall byta bil själv pga detta) som låter som vilken Focus som helst. Minsta sexan bör dock duga fint, bara man får den underbara motorgången och ljudet :-) /Olof |
|
| Lutar just nu åt en svart 2.8...jag kan inte ljuga för mig själv, ska jag äga en Z4 måste det mullra lite..haha | |
| Z3 menar jag..haha önsketänkande där... | |
| som sagt en svår sits... hade 1.8 varit en annan färg hade ja köpt den... | |
| Tror knappast att du ångrar dig om du väljer en 2.8... ;) | |
| Nej det är ju både mer maskin & snyggare kaross, så det får bli en 2.8 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.