|
|
|
|---|---|
|
Jagar efter en 530d touring fullsmetad och med M-paket. Har hittat 2 intressanta. Båda har navigator 16:9. På den ena står det i annonsen navi (GPS) och på den andra navi (DVD). Men det är väl ingen skillnad egentligen? Båda är -02or. Sen undrar jag även följande. Har alla med navi 16:9 TV? eller är det tillval? går det att eftermontera? | |
|
Nix..TV-funktionen var tillval som kostade 9900 kr.... Det var bara på 98-00 som navi/tv var ett o samma,tror jag DVD navi kom sept 02...Asså modellår 2003..... Man kan köpa tv/video-modulen om man vill ha TV-funktion... Då kan jag rek att inhandla en "hybrid"Som jag gjorde. Det är en analog/digital mottagare.. Kan bara säga att jag är kanon nöjd med TV-bilden i bilen...Nästan kristallklar bild på samtliga kanaler o även i farter under 100-sträcket..(har även en tv-plugin) Det behövs en del andra kablage grejer oxå..Kan maila över dom om du vill samt art nr.. Min bil Länk |
|
|
Tilläggas kan att det är mycket (mycket!) billigare äm 9800 kr att byta upp sig till DVD-navigator och/eller TV-modul i efterhand, om man inte måste köpa grejerna direkt från BMW förstås. Wilhelm Svenselius |
|
|
Ok. Vad är skillnaden mellan dvd och gps-navin? |
|
|
Hej, Skilnaden mellan DVD & Cd baserad navigator kam man väl i stort sätt sammanfatta med att på DVD skivorna får du in hea Europa på en skiva medans du på den CD-rom baserade måste byta skivor när (och om) du kör ute i Europa.. Dock finns dom större vägarna med även på Cd ver.. På DVD´n har du även möjlighet att få en annan layout (3D) på dina Navi.. Mvh Jimmy |
|
|
Oops.. Glömde säga att både DVD & CD baserade Navi använder GPS för att bestämma var bilen befinner sig.. Mvh Jimmy |
|
|
W2k KNAPPAST.. Inte om du ska köpa en hybrid........den går på 12500 kr på bmw...Jag köpte min i Tyskland hos BMW AG....Modulen går på närmare 700 euro..På ebay kan du köpa kanske för 650-670 euro...Visst kan du få en billigare..Köp då en analog för 2000 kr....Då slutar den att funka så fort vi övergår till digitala sändningar..... Sen räcker det inte med modulen bara..du måste ja extra tv-förstärkare o kabelsatser... Art:nr/Part nr BMW 071199002007=tätn.skruv 1st 61131367599=kabelband 10st 61131372033=hållare 1st 65258375416=skruv 2st 61120144096=kabelsats 1st 65248369470=kabel 1st 65248369471=antennkabel 1st 65248362532=tv-förstärkare 1st höger el vänster 65248362533=tv-förstärkare 1st höger el vänster Att byta från en cd-enhet till en DVD är knappast billigare..utan dyrare..annars hade ju alla bytt till en dvd...that´s a FACT..... |
|
| Grejerna på BMW gick på c:a 3500 kr med rabatt..Det är inga grejer man köper på RUSTA eller Kjell&Com....... | |
|
Bianca, var din E39:a utrustad med TV innan du intallerade hybridmodulen? Varför jag undrar är med tanke på kabelsatsen, antenn och förstärkare som du köpte i samband med installation. Som jag fattat det så skall det vara plug&play om man tidigare har en analog och byter till en hybridmodul, men rätta mig gärna. Har själv MK4 navi (DVD) och analog TV och funderar på att byta upp mig till hybrid med 16:9 skärm. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Bianca Givetvis menade jag med analog TV-modul eftersom hybridmodulen, som du mycket riktigt konstaterar, är tokigt dyr. Har man CD-navigator (MkII/MkIII) och saknar TV är kostar det cirka 5 000 kr att köpa sig en analog TV-modul och MkIV-nav. 3 000 kr till för 16:9-skärm. Allt begagnat. Det var det jag syftade på. Tiden tills det analoga TV-nätet slocknar här (Sthlm) är ännu så länge ganska lång så jag ser ingen mening med att köpa en digitalmodul nu när de är så pass dyra. Wilhelm Svenselius |
|
|
PJ.... Nej, min M5 hade ej TV-funktionen när jag köpte den....Du har rätt när du skriver att det är plug&play,MEN för att kunna utnyttja så att hybriden kommer till sin fulla rätt när vi övergår till digitala sändningar så REK jag "paketet" jag köpte på BMW... W2k Jag kan garantera att jag har betydligt bättre ljud o framför allt bild jämfört med en analog modul,fastän vi idag även här i Skåne har analoga sändningar.. Har jämfört ljud&bild kvaliten med polare här i trakten som har analog modul o skillnaden är som natt och dag..... |
|
|
Den betydligt bättre ljud&bildkvaliten beror kanske på "paketet" jag köpte från BMW...extra förstärkare,annan antenn m.m Tänk vilken bild jag kommer ha när det blir digitala sändningar..WOW:) |
|
|
Tack för ditt svar! Jag skall jämföra de art.nr. som du angivit mot vad som redan sitter monterat i min. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Bianca: Man kan ju hoppas det.. Tyvärr så har ju den digitala tekniken en del nackdelar, visst har man bättre bild i en digital mottagare men där en analog bild blir lite brusig och flimrig "fryser" och försvinner den ju på en digital. Har själv funderat på en digital mottagare till bilen men det vill ju till att man har bra signal i området man befinner sig.. Mvh Jimmy |
|
|
Bianca, jag är fullständigt övertygad om att en ny modul, extra antennförstärkare och allt vad det är du har satt i resulterar i en fantastiskt mycket bättre bild och mottagning. Jag är bara inte sugen på att betala 10kkr+ för nöjet, och säkert gäller det nån mer... Wilhelm Svenselius |
|
|
Smaken är som baken....... Bilden försvinner inte" Precis som på analog så ställer"mute" in bilden utan en massa flimmer o brusighet... |
|
|
"Mute" har ju ingenting att göra med bilden utan den tystar bara er ljudet så att du slipper ha ett högt brus i högtalarna.. Skilnaden mellan analog och digital bild är ju bla att när en gammal hederlig analog mottagare börjar "brusa" i bilden så klipper en digital mottagare av bilden helt och hållet, fryser eller ger en bild med en massa pixelfel i. Jag är som sagt väldigt sugen själv på en digitalbox men iom att jag vet att för det mesta så är min bild som jag har idag ofta brusig och kornig så är jag väldigt tveksam till hur det kommer att fungera. Dom digitala kanalerna ligger ju högre upp i frekvens (I alla fall häromkring) och ju högre upp i frekvens du kommer desto svårare brukar det vara at få till en bra signal.. Kör du på dom digitala kanalerna eller använder du dig fortfarande av dom analoga ? Mvh Jimmy |
|
|
Bra fråga...Hur kan man kolla det....Men min bild är 100 ggr bättre o skarpare jämfört med mina kompisars.....Och dom har 01-02,så dom borde ha den analoga modulen......Vet ej när bmw gick över till den digitala modulen...Tror det var 05..Ej säker Sebbe. |
|
| Tror jag har digital,efter att läst ditt inlägg igen...Bilden klipps av ibland o ibland så blir de några "gröna" pixelfel men dom uppkommer väldigt sällan o dom vara inte mer än c.a 5 sec........ | |
| Bianca!Jag köpte också hybriden+ kabeln för bild uner körning+tilläggsförstärkarna som du rekommenderade,men nu är det så att det är enorm skillnad var du är.Tex jag bor i Borgå ca. 50 km öst om Helsingfors och tyvärr försvinner bilden oftasts trots kabeln på digitala kanalerna dom analoga syns något.Så du måste köra i ett underbart område när du kan se kanalerna hela tiden.Digibilden är pangbra där sändningen är bra och äntligen får jag upp texttv:n.Så,trots tiläggs förstärkarna så under körning för mycket störning oftast.=MUTE.Har du några mera förslag? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.