|
|
|
|---|---|
|
Ställde på bilen häromdagen och fick enligt vägverkets hemsida inte körförbud på bilen. Men jag ville även ha hem ett bevis om påställning och kryssade därför i det och fick beviset. På det beviset står det dock att bilen har ett inträtt körförbud. Enligt beviset: Fordonet har ett inträtt körförbud. Ett fordon som har körförbud eftersom det inte har inställts till besiktning eller inte har godkänts vid besiktning får till dess att det är besiktat och godkänt endast användas för färd kortast lämpliga väg till verkstad för reparation och till bilprovning för besiktning. När fordonet godkänts vid besiktning får det användas t o m 2006-08-07 utan att fordonsskatten är betald. Inbetalningskortet för fordonsskatt får du inom några dagar. Ett tillfälligt kontrollmärke kommer när fordonet har godkänts vid besiktning. Kollar jag på min bil på VV:s hemsida står det: Körförbud: Nej Samtidigt har jag redan fått det tillfälliga skattemärket som man får efter godkänd besiktning. Frågan är alltså, får jag köra med bilen? Nu tänker jag inte göra det innan besiktningen men frågan är lite intressant tycker jag. ///BMW - Was sonst! | |
|
Har du respittid? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tja, jag vet inte om den gäller. Ställde iofs av bilen långt innan besiktningsterminen ens börjat, den 30:e september 2004 alltså för nästan två år sedan. Besiktningsterminen är första januari till sista maj. Men har man respittid även efter flera år alltså? ///BMW - Was sonst! |
|
| tillfälligt skattemärke får du även om du har körförbud... | |
|
Rolex: Inte enligt VV. "Ett tillfälligt kontrollmärke kommer när fordonet har godkänts vid besiktning." ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ring till VV så skriver det ut ett nytt ”bevis”. Jag fick samma lite förbryllande svar i början av juli då jag ställde på M5an. Denna har normalt besiktningsperiod februari-juni, m.a.o. normalt körförbud fr.o.m. 1 juli. Jag fick via hemsidan besked om att bilen skulle få användas till 060725 utan vare sig betald skatt eller besiktning. När jag sedan läste det automatiskt utskickade ”beviset” stod det att bilen hade körförbud? Jag ringde då VV som skev ut ett nytt ”bevis”, där det förtydligades att jag hade respit med besiktning till 0725, se nedan. ------ Bevis om påställning Fordonet XXXxxx har ställts på från och med 2006-07-xx. Fordonet får användas till och med 2006-07-25 utan att fordonsskatten är betald. Inbetalningskortet för fordonsskatt och ett tillfälligt kontrollmärke får Ni inom några dagar. Ni måste betala den fordonsskatt Ni nu får inbetalningskort på även om fordonet ställs av på nytt eller avregistreras. Vi betalar då automatiskt tillbaka överskjutande skatt. Detta bevis ska finnas med vid färd tills Ni har fått kontrollmärket. Om Ni har några frågor kan Ni vända Er till vår kundtjänst på telefonnummer 0771-14 15 16. Där har samtliga handläggare tillgång till alla uppgifter i ärendet och kan hjälpa Er. Notering: FÖRELÄGGANDE RESPIT Nästa bes.: 060725 ---- |
|
|
Ok, då är det säkert lika med min bil, Birka. Får se sen om de svarar på mitt mail. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det visade sig att bilen visst fick köras med precis som för Birka. Vägverket vet om detta problem och arbetar för att lösa det sa de. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.