|
|
|
|---|---|
|
Sedan tidigare finns ett fel i c-låset på 750n. När man låste, låste den upp en gång, andra gången gick det att låsa. När man skulle låsa upp, låste den igen, även här funkade det på andra försöket. Detta är ju ett vettigt fel om en dörr inte låses, vilket är fallet med förardörren. Den går bara att låsa utifrån om man "deadlockar". Tanklocket, de tre andra dörrarna samt bagagen funkar som de ska. C-låsmotorn i bagagen är bytt förresten. Med viss hjälp av ETM och tidigare trådar här felsökte jag nyligen. Efter synkronisering går det att låsa utan krångel, dock måste man låsa upp två gånger. Förardörren händer det inget med (om man inte "deadlockar"). När jag provade med förardörrens c-låsmotor på passagerarsidan fungerade den. Passagerarsidans motor fungerar inte på förarsidan. Eftersom förarmotorn får spänning (drygt 12V) genom den röd/gula kabeln kommer jag till en slutsats: förarsidans motor får ingen signal att den ska låsa eller låsa upp. Som jag förstod det av ETM så skickar microbrytaren i dörren en signal till någon box som styr c-låset. Därifrån går sedan en signal till c-låsmotorn om att låsa (upp). Signalen till de andra dörrarna går ju direkt från c-låsmotorn och den kommer ju bevisligen fram. Ganska nära övre vänstra hörnet på förardörren sitter det fyra kontakter. En del sladdar går väl till denna microbrytare. Verkar det rimligt att den lagt av? Dess uppgift är väl att informera om dörren är öppen eller stängd och låst eller ej? Vilka kablar ska jag mäta på för att kolla upp brytaren? Ska det komma en signal när man låser/låser upp? Om jag är på fel spår, vad annat kan vara fel? Det bör nämnas att jag fått skumma felmeddelanden i färddatorn. Först påstod den att någon p-ljuslampa lagt av. En gång fick den spel och gav felmeddelande på alla lampor, dimljus, bromsljus, framljus, bakljus o.s.v. Det kan väl tyda på jordfel? Var är isf dessa jordpunkter? Förarsidans c-låsmotor fungerar ju när den väl får rätt signal och låsknoppen (på insidan) löper lätt. Angående låsning med nyckel så reagerar låset på samma sätt om jag låser från passagerarsidan. | |
|
Det kan eventuellt var en justeringssak, systemet är känsligt. Ett annat tips är att kolla så att mikrobrytaren till bagagelåset går lätt, kärvar den kan det ge konstiga symtom. Jag har smort och justerat min, hade dessutom samtidigt fel på mikrobrytaren i passagerardörren. Jag har varit tvungen att koppla ur mikrobrytaren på passagerardörren, vilket gör att centrallåset inte kan styras med nyckel därifrån. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Felet är kvar, frågan är bara vad som är fel. Mikrobrytarna i framdörrar och den i bagagen funkar, likaså c-låsmotorerna. Relämodulen funkar (och kablarna mellan den och förardörren är ok) och inget verkar vara fel med kablarna i bagagutrymmet. Det som inte stämmer är att förardörren inte låses utom i deadlock och att det krävs två försök för att låsa upp bilen. Centrallåsmotorn i förardörren får helt enkelt ingen tillsägelse att låsa eller låsa upp, varför? Nu har jag lyft av jordkablen från batteriet, bara för att testa det. |
|
|
Kanske kan det hjälpa någon som hittar denna tråd i framtiden. Felet var kabelbrott i förardörren. En kabel från relämodulen till c-låsmotorn var defekt. Ett lagom krångligt och något långsökt fel, dock fullgott för att orsaka mycken huvudbry. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.