AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.332

Ang. import/orginalskick

Detta är saxat ur eran importguide.

"För att bilen ska gå igenom registreringsbesiktningen kräver SBP att bilen är i orginalskick, vilket innebär att alla specialutföranden kan ställa till problem. Även bredare fälgar/däck, sportavgassystem, vingar osv kan ställa till problem"

Men detta känns ju inte som ett större problem, min bil tex med för breda/stora fälgar, alpina kjolpaket, sportavgassystem gick ju iaf igenom. Och vet fler som importerat bilar som har varit ordentligt ombyggda för att stylingföretag mm har använt dom bilarna som demo ex och fått igenom dom utan problem.

Har reglerna ändrats eller ska man passa sig för att importera ombyggda bilar från tyskland?
De förändringar som är inskrivna i FzB kan ställa till problem vid registreringsbesiktning, t ex chassi, trimning etc. Större fälgar och Alpina-kjolar är inte något som Bilprovningen klankar ner på så länge det inte är modifieringar som normalt sett inte är tillåtna, t ex fälgar som går utanför skärmkant eller kjolpaket med utstickande delar.
Aha, på så vis. tack för att du förklarade så man hänger med på vad som gäller när man ska importera.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Anders N:

Större fälgar kan absolut ställa till det vid reg bes (Jag vet ;-) trots att dom
absolut inte går utanför skärmkanterna.. Jag var tvungen att visa upp både TÜV intyget och visa i tabellen att dom hade i stort sätt samma rullomkrets som org 17" fälgarna..

Fick dom efter många "om och men" godkännda.
Dock verkar det inte att det höra till vanligheterna att besförättaren är så nitisk ;-)

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.