AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.258

Funderar på en E36 compact

Jag kör 10 mil enkel resa till jobbet 5 dagar i veckan. Som ni förstår blir detta en massa med mil. Funderar nu på att byta bil då min nuvarande har gått 38k och börjar säga ifrån.

Vill ha en bekväm och snål bil men vill inte betala mer än 50k för med min körning prioriterar jag värde minskning per mil.

Därför har jag börjat tänka på en E36 compakt. Är detta något att pendla med? Antispinn från 96 stämmer det? Hur funkar detta?

AC standard? Har tittat i både modell och begguiden men får inte några svar på dessa frågo.

/Berra
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi köpte vår 316 Compact -00 i April och huniit med c:a 1200 mil.

Om man bortser från det självklara att det är liten motor i den så överträffar den våra förväntningar som en billig pendlarbil med låg bensinförbrukning. Vi skulle ha köpt en bekants 323 ti, men behovet av andrabil blev akut och därför måste vi snabbt hitta en bil och då blev det en 316 istället.

- Med 1.9 liters motorn (år -99/-00) finns tillräcklig kraft för vardagstrafiken även om den inte har något överflöd och dessutom rätt tråkig karaktär.
- Komforten är helt ok och BMW-känslan finns där i vanlig ordning.
- Saknar dock möjligheten att höja stolen i framkant (går på sportstolar).
- Går mycket snålt i lägre farter och stads/kökörning.

Antispinn var standard åtminstonde på -00. Dock ej AC. På senare årgångar (vi tittade endast på -99/-00 eftersom vi ville ha 1.9 liter) verkar det sitta AC, elhissar och fjärrstyrt larm på de flesta.

/Mats

ch
164
chris76
328 T-97
det verkar vara en rolig liten bil, hellre en sån en en golf tex
den fanns väl även med 318is motorn på 140hk?

Länk

nja den är väl inte så rolig. Jag har haft en 316 compact - 96:a och visst det är en bra bil som "nästan" alla bmw! Den går jättesnålt i 70 km/h, jag kom ner hela vägen till 0,6L/mil. Men när vi snackar landsväg och motorvägsfarter så kommer du inte under 0,7! Den har så in i bäng höga varv, 3500 i 110 km/h!

Men annars en mycket fin och trevlig bil!
ch
164
chris76
328 T-97
i o med bakhjulsdriften borde den va roligare än alla vanliga tråkiga framkrafsare.......de e klart 100 hk e inte mycke.......323 compact borde va grym!

Länk

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Då skiljer varvtalet en del med 1,9 liters motorn. Ligger i knappt 140 km/h med 3500 varv. Det gör den tyst och komfortabel på motorväg. Väg och vindljudet är mer störande än motorljudet.

Har haft en 316 compact -95 automat dock.
Bilen var inget rolig att köra, inredningen kändes plastig och billig, en manuell kanske är lite roligare och piggare.

Har nu en 323ti som inte är plastig och drar lika mycket soppa (enligt färddatorn iaf) och självklart mycket piggare och roligare.
Ac ingår i komfortpaketet som endel snikar bort på en compact och väljer exempelvis elhissar istället.

Har haft några compacter och har varit nöjd med dom.
Kanske är svårt att få tag på 1.9 motorn för 50.000 men den går mycket bättre än 1.6 motorn. Bättre vrid bla.
Den drar som sagt väldigt lite bensin, jag hade låg förbrukning även i motorvägsfarter.

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.