|
|
|
|---|---|
|
Jag ser i flera trådar att folk säger sig blanda E85/95 i olika koncentrationer för att få ner CO etc.... Har aldrig hört talas om detta förut. Ursäkta min okunnighet, men vad är tanken bakom detta? Är det en nödlösning för att ta sig igenom en besiktning eller är det så att ni kör omkring med E85 i tanken hela tiden? FInns det någon vinst att göra på detta (då menar jag inte prismässigt utan motormässigt). /Fredrik | |
|
Jag har nu kört 1000 mil i 525:an med ca 35% etanol blandat i min vanliga 98-oktan. Dels rengör E85 tanken och insprutningningen från gamla avlagringar (man bör därför byta bränslefilter efter några tankar) och dels så är ju E85 104-oktanig, så lite borde det kunna göra på effekten ;) |
|
|
ok, så du tankar 98 och sedan på slutet byter du handtag och kör i lite etanol? Låter iofs inte så konstigt. Det är nog bara att jag trodde "karburatorspritens" tid var ute :-) Så om man nu säger att det håller systemet rent och fint, ger lite (teoretiskt) mer effekt och inte blir dyrare.... Varför gör inte alla så? Finns det någon hake? Min JET station har börjat med etanol så möjligheten finns ju, men man är ju lite nervöst lagd vad gäller det man har i tanken. /Fredrik |
|
|
Det finns många diskussioner för och emot, personligen fyller jag 20L e85 och 40L 98 oktanig bensin i min e46:a. Bränslekostnaden blir ungefär den samma, eftersom bilen drar något mer med etanol, men den går även bättre, och det är ju alltid kul. BMW CS #5206 |
|
|
En fråga. Har någon testat etanol i en blybensin motor? T ex i en E3 Tack för svaret |
|
|
Även om spriten i sig är mera högoktanig så blir knappast mixen i tanken speciellt mycket över 98-100 oktan. Sen har ju spriten sämre energivärde vilket måste kompenseras med fetare blandning (högre förbrukning), förutsatt att motorstyrning osv är byggd för detta, annars får man göra manuellt ingrepp. Kan inte se nån större förtjänst i detta, det närmaste jag testat är en liten dunk E85 till gräsklipparen (Honda). Det gick inget vidare, den blev svårstartad och man fick köra länge på choke innan den orkade hålla varvet uppe så man kunde koppla in kniven osv. Med den dåliga förbränning som dylika motorer har så luktade det faktiskt brännvin i trädgården...) Jag fick återgå till vanlig soppa, om nån vill ha c:a 4 liter E85 gratis så går det bra att hämta...) FP |
|
|
Etanolen har också den biverkningen att gummipackningar och -slangar kan ta skada. Håller i övrigt med om att den ekonomiska vinsten och miljöpåverkan blir ytterst marginell. |
|
Paap Reeder |
... har ofta på vintern kört min Toro snöslunga på OKQ8 2-takt miljöbensin (alkalat ? alkylat?) ... kostar ca 120:- / 5 lit. Der går rätt seeeegt om man så säger. Är det det minsta skare får man dessutom först skicka ut hustrun som förpatrull och knäcka skaren ... Gör man däremot en egen blandning på 98 + 2-takt oil blir det andra bullar av ... och hustrun kan istället ägna sig åt att koka kaffe och utan att grannarna känner den minsta lilla lukt kan man ta sig en jamare efter passet. MVH /// Paap R |
|
tackar för synpunkter. Det låter ändå som att frågan är halvöppen och att det inte riktigt finns ngt entydigt svar. Så pärlan får hålla sig ifrån spriten ett tag till. Tack för hjälpen att stilla min nyfikenhet! /Fredrik Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
| Länk Men det är nog mest propaganda då man idag redan blandar in 10% E85 i vanliga soppan. Här tycker man annat ---> Länk | |
|
Intressant läsning.... Hittade denna länk som rör 540ia Touring E39 och etanol, om jag inte har fel så är det samme "turboleffe" som figurerar även på detta forum. Länk /Fredrik |
|
|
Och här en länk om Z3 Länk Frågan lär förbli öppen och jag kommer att fortsätta att snegla mot det blåa handtaget när jag tankar... vem vet, jag kanske smyger i ett par liter nån dag när jag känner mig stark ;-) /Fredrik |
|
|
Hehe! Det är jag som testade med etanolen i min Zäta! Funkade som sagt utmärkt, men har inte gjort några flera körninger med etanol i år. mest pga att jag kör med andra bilar som mest, bl.a en Audi 80 2.0S som har nu rullat över 10000 mil med endast Etanol i tanken, okonverterat! Det är mycket snack om gummi som löses upp osv, jag säger att det är rent skrämselsnack som vissa har svalt med hull och hår, har kört med etanol i ca 8 bilar nu och dom har gått allt från 150mil till 10000 mil jag har då aldrig sett några läckande bränsleslangar.... Kommer nu uppgradera till en Golf FSI osh fortsätta med Etanolen i den så får jag se hur det går med den och dess annorlunda bränsleinsprutning... Mvh PG |
|
|
Har en bekant som äger en Saab 95 bifuel (3månader gammal). kan väl lugnt påstå att hon är starkt besviken, var väl inte hennes målsättning att stanna & tanka var 40mil.. När hon räknade på milkostnad så var den samma på E85 & 95oktan så skillnaden blir att det går åt mer kaffe med E85.. Sen att man slipper biltullar spelar ingen roll i hennes fall eftersom det är en kostnad för företaget.. Z MMM Coupe |
|
|
Jag tippar att dom flesta miljöbilar tankas med vanlig soppa då bilarna ägs av företag och körs av slöa anställda. ;) Miljöbilen i E85 tappning är en papperstiger... Hellre äkta hybrid (Prius med elkabel kommer till vintern), eller supersnåla diselbilar med dom nyaste partikelhistoriorna och förbrukning i treliters klassen. Rätt tråkiga alternatv tyvärr, detta i väntan på den förlovade bränslecellen, om den nu någonsin behagar dyka upp... Sterio vulgaris |
|
Paap Reeder |
... en ganska märklig utveckling: - bifuelägare är missnöjda och kör på vanlig soppa - vanliga bilägare kör på etanol MVH /// Paap R |
|
Sök på ordet fuelcell på google så ser man att det arbetas febrilt i buskarna. Japsarna säger att dom släpper en bränslecellsbil för massproduktion inom 3 år(Honda tror jag det var). Vätgassamhället hägrar i horisonten gott folk, tänk på det när ni köper en ny bil idag. E85 och alla dom andra varienterna som idag finns är enl. min åsikt bara ett mellansteg. Ett gott sådant dock men man skall tänka på att det kommer andra saker i framtiden. Nu seglade jag i väg... Mvh PG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.