AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.700

Var kan man hitta ett portabelt garage?

Såg häromdagen ett "portabelt" garage på en villatomt jag körde förbi. Såg ut som ett upp/nermonterbart "tält" som de hade bilen i. Såg dock relativt stabilt och "seriöst" ut. Har sökt på nätet efter något företag som säljer liknande. Någon som vet var man kan hitta information om dessa?

Känns som ett intressant alternativ för mig vintertid då jag ej har garage/carport på tomten än på några år...

Tacksam för tips.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Länk

Hehe, där ser man. tack för snabbt svar. Tror faktiskt att det var precis ett sådant jag såg.

Perfekt!
bj
45
bjornand
Z3 2.8 Roadster -99
Kanonlänk!

De där tälten är kanon, han som jag köpte bilen av hade den alltid (under sommaren) i ett sånt tält för att undvika allt damm som grusvägen bredvid gav. Funderar själv på ett sånt som vinterförvaring... fast inomhus då.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Intressant, jag har själv funderat på nåt liknande till min veteranbil (MB250C-70) som jag inte har någonstans att göra av.

BMW CS #5206
Någon som vet vad "jordspett" och "jordankare" är? Tydligen förtöjer man garaget i marken med dessa...
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Mycket bra länk!! tack Jan Ek
Pe
130
Peteess
520i -88
"jordspett" och "jordankare" = tältpinnar modell jätestörre
Pe
130
Peteess
520i -88
skall naturligtvis vara jättestöre!!!! ;-)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
eller kanske t.o.m. jättestora :)
Pe
130
Peteess
520i -88
Frågan är om jättestörre är större an jättestora? :-)

Från det ena till det andra: Behöver man bygglov för att sätta upp tältet för bilen?

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Generellt sett ja.

Kolla i detaljplanen för ditt område, där brukar antalet byggnader som man får ställa upp på tomten regleras och vilka mått dom får hålla. Är tältet på under 10kvm kan man nog smyga in det som friggebod, men då är det nog svårt att få plats med bilen också. :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du fixar hjul (låsbara förstås=)) på den så behövs inget bygglov om du bor utanför detaljplanerat område.

Om du däremot har en liten tomt inom detaljplan inklämd mellan många andra tomter + avogt inställda grannar så kan du räkna med problem däremot. Då skulle jag kolla med kommunen först.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.