AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
671

Lambdatrubbel?

ma
4
marcus j
BMW 525i -94
Hej. Min 525i-94 går som en kratta ibland. Det känns som att bilen får för mycket bensin ibland och för lite ibland. Jag funderar på om det kan vara lamdan som spökar eller om massamätaren håller på att kajka ur. Någon som har råkat ut för något liknande?
An
82
Ante-ume
525i -92
När jag hade en trasig lambdasond så yttrade det sig som ojämn tomgång samt ibland ryckig gång på låga varv. Den tappade aldrig märkbart i effekt eller liknande.
Gi
11
Giza
525i -94
Tjena!
Följande hände i mars 2001.

Högt HC-värde, 525i -94 19000mil. Efter många verkstadsbesök, många nedlagda timmar och en djupdykning i plånboken
så är kärran i skick.
Ny kat och syresensor.
Jag är besviken på BMW-konstruktörerna som inte har tagit hand om
spänningen från syresensorn och gjort så att när spänningen
falerar så får man felmeddelande om detta i informationsfönstret.
Då kan man mota Olle i grind. Hur enkelt som helst och viktigt.
Mycket tyder på att syresensorn lagt av, extra bränlse laddats på och efter en tid överhettas katalysatorn och brinner sönder. =Kat-byte i onödan.
Bilen har "bolmat" mycket=katalysatorn jobbat innan den brann.

I februari i år 2002.
Orolig tomgång och tappar effekt ibland.
Fort som f-n till BMW. Läste av felkoder och mycket riktigt så hade syresensorn gått sönder igen! På knappt ett år. Tydligen rätt vanligt för de som har många och korta körningar. Vad göra? Kan ju inte byta lambda en gång per år och hur påverkas katalysatorn.
Jo, de som bytt till 4-elektrods tändstift har klarat sig. Så BMW bytte lambda och tändstift helt gratis. Kanon! Hoppas jag inte behöver åka in 2003.

Giza
ma
4
marcus j
BMW 525i -94
Hej. Tack för tipset. Hämtade bilen från BMW verkstaden igår Och fick reda på at det var enbart lamdasonden som bråkade. När lamdan gav fel värde så knäckte alla dessa konstiga bränsleblandningar tändstiften så där låg en stor grej till varför min bil gick som en kratta. Just nyare Bmw har en förmåga att bete sig väldigt konstigt när lambdasonden har sagt upp sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.