AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.212

523i E39 rycker till, dör en kort stund.

Har en 523i -97 som går hur bra som helst... Går jätte fint förutom att den rycker till ibland, kanske en gång på 5 mil ungefär. Det är precis som att den dör några tiondels sekunder.
Händer nog oftast under acceleration tror jag, har nog inte hänt i jämn fart någon gång.

Vore tacksam om någon vet vad det är!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Istort sett omöjligt att svara på exact, finns lite för många olika anledningar.
En koll av felkoder och se om det finns några registrerade tändningsmissar eller andra felkoder tex är ju en vägledning , ett dåligt stift eller tändspole, bränsletillförsel, nån givare ?? mm mm.

///MVH Hasso
Länk
da
13
davva74
523i-96
325ix-89
tjena kapten.har samma problem med min 523-96.den dör precis som din.har varit in på diagnos men dom hittade inget.verkar som jag får leva med det m.v.h. davvan
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Har samma symtom med min 528:a känns lite taskigt med motorstopp med automat ibland..den kan även tvärmissa i landsvägsfart....funderar på om det kan vara bränslepumpen som gjort sitt den har ju knallat 26000mil...kröp under bilen på tomgång...tyckte den lät lite konstig pumpen som småmissade hela tiden.

gb
Ja det kan komma när som helst verkar det som. Det var en annan kille som också menade på att det kunde vara pumpen. Min är förmodligen aldrig bytt och har i så fall gått ca 20500mil. Kanske har gjort sitt. Att en bränslepump tappar trycket är nog inget man kan se på en diagnos förmodar jag...
Nu har inte bilen ryckt på ett par veckor, men igår körde jag bilen till en butik. Bilen var avstängd några minuter innan jag skulle åka igen. Då vägrade den starta, inte ett liv i den. Kopplade loss minus polen på batteriet i en halvminut och sen startade den. På vägen hem sen ryckte den att par ggr. Någon som vet vad det kan vara?
Hade samma problem på min 523 97.a bytte varvtalsgivaren sen har den funkat

Jer
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Kabelskon (+) som sitter på soppapumpen kan vara lös/glapp
Har fixat den på min 540. Den ryckte ibland
Ska ta och köra en diagnos på den så får jag se om det märks nåt där.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Lmm:en kanske ?! Hade liknande symptom på min, bytte Lmm:en å nu går den som en klocka ! Maila mig om ni behöver tfn nr & adress till ett ställe där dom säljer Lmm:er för typ halva priset i Växjö trakten.
12
Täppas
320DA X-Drive Touring-09
Hallå!
Jag har samma problem som Kapten grogg på min 528-97.
Håller på och felsöker, men var sitter varvtalsgivaren?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag hade liknande problem på min 328i e46 och då var stiften dåliga, kan ju vara värt att prova även om de är rätt dyra hos BMW.

///Mvh
Sibbe
Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
JAg hade samma symptom på min 528'a då var det positionsgivaren för vevaxeln som krånglade. nummer 9 Länk

Freude am fahren
Körde en diagnos på den häromdagen och fick då klart för mig att skulle vara kamläges givaren. Köpte en sådan och bytte den. Tyvärr med oförändrat resultat. Det är något som surrar jätte högt vid luftrenaren någonstans när tändningen är på fast motorn är avstängd, undrar om det kan ha med saken att göra?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
bara en liten fråga, har du bytt soppafilter nån gång på bilen?

//Martin
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
är det inte där uppe så kanske det är där nere den tar fel ?.. hoppas det löser sig iaf..

Ge han olja Bara!!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag hade helt klart provat att byta eller iallafall kolla stiften samt om inte det hjälper hälla i STP el motsv inspr rengörning.

///Mvh
Sibbe
Länk
Bensin filter har jag bytt nyligen stift är bytta för ett par tusen mil sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.