AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.552

Ny BMW med obalans och massa däckvikter!?

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Har haft obalans i däck/fälg sedan bilen var ny!
Åkte förbi en däck vekstad och fick 12 cm zinkvikter
monterade precis innanför ekrana.
De andra fälgarna har ett par tre blyvikter!
Detta såg inte allt för snyggt ut så bilen lämnades in på
BMW Danderyd där de bara konstaterade att alla fälgar har vikter och att de ej kunde få fram någon obalans!?
Har dock märkt att trots alla vikter så finns en lättare obalans kvar!
Till saken hör att jag även lagt ut en fin slant för att få BMW M 18" med Michelindäck
att endast någon mindre vikt skulla vara okej.
Finns det några gränsvärden för vad som är okej när bilen rullat
ut ifrån fabrik!
Z4an hade jag 18" och Bridgestone utan en synlig vikt!
Skall man acceptera att fälgarna är nersmetade med vikter och att det finnes små lätta vibrationer vid vissa hastigheter?

"Always a driving machine"
Självklart inte. BMW bör byta runt om på goodwill.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
En gisning är ett av däcken inte är 100% runt eller ev. en fälg.

mvh
Hade samma problem fast på Mercan, den fälgen byttes illa kvickt utan undanflykter.

Keep Your Distance!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tog ett snack med en BMW mek avseende vikterna.
Alla fälgar måster balanseras med vikter för att uppnå
0 i obalans, ovanligt att få ett däck och fälg att ¨väga in
perfekt utan vikt.
Jag kan acceptera detta därimot så måste det ifrån årskiftet
balanseras med zinkvikter.
Dessa har inte samma massa varvid det krävs en eller två vikter till för
jämfört med tidigare blyvikter.
Zinkvikterna har en mer "glatt" yta varvid de synes mer.
Mitt kvarstående problem efter att balanserat om däcken är
att höger bakdäck slår trots balans.
Troligtvis fel på Däcket (Michelin pilot sport RFT) eller skev fälg.
Så det blir en ny fajt med BMW om detta.
Hmm vore så himla gott om man skulle fått vanliga lättare, mjukare, tystare och billigare vanliga sulor!

gretzky
Är det original eller en "eftermarknadsfälg" du köpt? Och varifrån? Har varit med om vissa eftermarknadsfälgar som inte varit 100%- iga ens när dom va nya. Har fälgarna extended hub? En särskild kant som däckets klinsch vilar mot, runflat-däck brukar kräva såna fälgar. Själv hade jag nog klämt på vanliga Michelin Pilot Primacy alt, Pilot sport. Enligt mina erfarenheter tvivlar jag på att det är däcken det är fel på, har aldrig åkt på rundare däck.

dieseldoris
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
18" ORGINAL BMW FÄLG OCH DÄCK.
Jag såg själv hur både höger och väsnster bak "slog"
Kan tänka mig att jag upplever vibrationerna när dessa hammnar
i ett visst läge?
Fram = ok!

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har du kört ner i en grop eller nått linande med fälgarna? Låter ju definitivt som de är skeva iaf.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ring till BMW Group Sweden och framför ditt missnöje. Det hade jag gjort om det visade sig vara meningslöst att prata med återförsäljaren.

___
Bilbloggen: Länk
gretzky
Om det nu är så att du själv inte orsakat att fälgarna blivit "platt" så tycker jag att säljaren borde byta ut dem. Om det ej går att lösa så testa med att vrida däcket 1/2 varv på fälgen och på så vis optimera balansen(bör göras av van däckmontör). Då kanske du får bort en del "onödiga" vikter.

Lycka till!

dieseldoris
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Att vrida däcket på fälgen är ett gammalt trick.

Nya däck har en markering var de är tyngst (oftast en röd prick). "min" däckmekare har kört mina fälgar i balansmaskinen utan däck och sedan markerat var fälgen är tyngst. I mitt fall så var det precis på andra sidan från luftnippel och det var ca 30gr på insidan och 15 på utsidan.

Då däket blev felvridet så visade maskinen 50 gram på utsidan och 0 på insidan. Meken vred däcket runt på fälgen och jag fick istället 15gr på insidan och 10 på utsidan.

Så be att meken tar av däcket och testar enbart fälgen. därifrån är det enkelt att se om det är fabrikationsfel på nya däcket eller om fälgen är feltillverkad eller har fått sig en smäll så den är vind.

Skulle fälgen vara dålig så finns det ju bara två val. antingen köpa en ny eller om det är lite fel så kan företaget Intera hjälpa till med att räta ut, fylla i och balansera fälgen. Det var enklare med stålfälgar.. En slägga fixade de mesta mindre fel..

//amullo
---
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När det är fråga om en ny bil skall allt vara fungera utan att man skall behöva trixa själv. Är det inte balans i hjulen och du inte har utsatt dem för åverkan så förutsätter jag att BMW tar sitt ansvar och åtgärdar problemet.

Frågan om hur många balansvikter man måste acceptera är en knivigare fråga. Sjäv skulle jag bli besviken om man såg en lång rad vikter på mina 18-tummare.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag fick ett samtal ifrån BMW idag gällande problemet med med att fälg/däck slår.
En orsak till detta enligt verkmästaren på BMW att RFT däcket ej är rätt injusterat på fälgen !?
Detta förekommer ibland på runflat däck med låg profil, däcken hamnar
inte rätt innanför fälgkanten!
Vi få se när jag kommer hem ifrån däckmek imorgon!

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Japp det var felmonterat.
Halft varv ok allt var ok med detta däck!
Huuuuu vad med tid och mil man fått lägga ner på detta.
Blir ett snack med BMW om detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.