AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.132

Rostlagning. Primer, lack, klarlack. Vad mer?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hallå alla experter.
Jag skall laga lite rost på ena bakre delen av passagerar-dörren i helgen och har införskaffat primer, lack samt klarlack.Men jag har tänkt att använda en punktbläster vilket säkert medför att den avskalade ytan (plåtren) är trots allt mindre (tunnare) än övriga ytan som redan har lack på sig. Skall man ha någon form av spackel för att fylla ut den plåtrena ytan, innan eller efter att man lagt på primer?
Snälla ge mig tips. Går denna produkt (spackel) att i sådana fall köpa på ClasOlsson eller biltema?

Skall man använda fint sandpapper eller våtslippapper för att få så jämn yta som möjligt innan man börjar polera, i sådana fall vilka storlekar?
SJ
21
SJL
523iT -99
Hm, man kan undra varför du inte får något svar på en sådan fråga.
HÄr finns ju onekligen personer som borde kunna detta. Räknas det som en amatörfråga som inte är värd ett svar?? Synd isåfall.
Har själv brottats med sådana rostlagningar på tidigare bilar. Ofta med ganska nedslående resultat, rostfritt dock!

SL
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej faktor.

Du kan lägga i grundfärg (primer) innan du använder spacklet.
Många lägger spackel direkt men jag föredrar ett lager primer vid denna typen av lagningar.
Använd en spackel som är ca 1 1/2 gång större än rep området, använd plastspackel om du ovan så riskerar du inte att repa lacken.

När spacklet torkat kan du använda dig av våtslipapper 240.
klipp till en bit på ca 5x5 cm, kapa en bit från en putsklots i kork 3x3 cm och vik våtslipappret kring denna, på så vis får du kontroll på slipningen.
Var generös med vatten under arbetets gång, använd gärna en blomspruta.

Efterslipa med våtslip 1000 några ggr för att ge en finare yta.

Slipa längdledes och kontrollera ytan med jämna mellanrum så att du vet när du ligger i nivå med omgivande lack.

Lägg sedan primer på lagningen (spacklet) slipa vid behov med 1000 våt
(på den torkade primern) lacka...torka..polera. Voila!!!!

Mvh
Skalman

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@SJL
Jo, måste säga att jag själv blev lite förvånad, över de uteblivna svaren. Men det kanske var för mycket amatörfråga. Men vi är alla barn i början......

@Skalman
Ett jättetack till dig, för ditt svar.
Jag har avvaktat med att rostlaga innan jag fick något svar från något håll. Bättre att veta på ett ungefär i vilken ordning allt skall fixas samt vilka grejer man skall ha för att kunna uppnå ett hyffsat resultat.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De uteblivna svaren tror jag mest beror på att din tråd drunknar i de hundratals trådar som dagligen flyter in...

Mvh
En relevant fråga. Det finns ett mektips som berör ämnet här Länk.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag menade inte att det inte var en relevant fråga, jag menade att man helt enkelt inte hinner titta på alla trådar.
rob_t_j72: Missförstånd. Jag beklagar att du uppfattade det som att jag åsyftade ditt inlägg. Icke så. Jag anser att frågan är relevant eftersom de flesta behöver utföra sådana arbeten emellanåt. :)
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tackar så mycket.
Nu skall här lagas, och mektipset gäller verkligen mig, har rost på exakt samma ställe ;-)
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Hänger på med en fråga kring rost, i mekartipset som det hänvisades till här ovan skrivs det om en punktbläster från biltema, vad kräver denna för kompressor, räcker det med den minsta som de säljer på biltema eller krävs det kraftigare prylar?

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag använde en kompressor på 8 bar när jag blästrade idag, och det gick finfint! De på biltema är inte mindre än det om jag inte missminner mig.

Det enda som är lite jobbigt är att motorn går igång stup i kvarten när man håller på...

/Leon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
mikaelodoris:

Jag anade det... =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ang svarstid: Det är som bekant i en hel del fall en anställningsförmån( ännu obeskattad!) att besvara autopowerfrågor. Därav i semestertider är en del av styrkan borta från dumburken:)) Kolla i dagliga besöksstatistiken så ser ni mer
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Huru? Semester? Från Autopower? Sedan jag upptäckte Autopower går det sällan en dag utan minst ett besök. Här finns fantastiska kunskaper som en mekanisk oskuld som jag kan ha stor glädje av och ibland är det bara kul att läsa. :)

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.