AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.919

ingen gnista i m535i -85

Sida 2 av 3
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
jaha, idag fick man ändan ur vagnen och åkte till bmw solna.

där inhandaldes ett relä och bad även att få ut en utrustningslista.
väl hemma så provades reläet och helt plötsligt hördes en bränslepump:)
gnista var det värre med.

en annan tanke slog mig, på utrustningslistan stod det att den har elektriskt c-lås
med "stöldskydd". Vad innebär stöldskydd? är det ngn sorts larm?
vill minnas att jag läste nånstans om en kille med e28 där larmet strulade och då startade inte bilen pga nån sorts immobilizer?
hur vet man om man har larm?

/

Erik

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
jaha, idag fick man ändan ur vagnen och åkte till bmw group i solna.
där inhandlades ett relä och jag bad även om att få ut en utrustningslista på vad som sitter på min bil.
väl hemma igen så provades reläet och helt plötsligt hördes en bränslepump där bak som inte hörts förut:)
det var värre med gnistan.

kom på en annan sak, på utrustningslistan står det att bilen e utrustad med elektriskt c-lås
och "stöldskydd". Vad menas med stöldskydd, är det larm eller?
vill minnas att jag har läst nånstans om en kille med e28 somhade larm på sin men den startade inte därför att larmet hade pajat och det var nån sorts immobilizer som inte ville vara med.
kan det stämma?
hur vet man om man har larm=?

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
yes, då har jag flugit med min multimeter som en galning så här på kvällskvisten.

har mätt upp följande:
den troliga anldeningen till att gnistan uteblir är att strömmen är konstant fram till tändspolen, alltså ingen impulser och så som jag har förstått så är det vid impulserna som gnistan alstras.
båda givarna i bakkanten på motorn har korrekt motstånd när motorn står still (ca 800 ohm mellan stift 1 och 2 och mer än 100000 på de andra).
när man kör motorn på startmotorn ger den ena givaren impuls mellan stift 1 och 2 den andra givaren visar stadigt mer än 100000 ohm mellan stift 1 och 2. ska det vara så?
vidare har jag kollat att det inte är några kabelbrott mellan givarna och databoxen.
nytt problem uppdagat: nu när jag fick igång bränslepumpen så visar det sig att när man kör på startmotorn så sprutar spridarna en massa bensin, alltså ingen liten dusch utan de dränker allt i sin väg.

Paap Reeder
... hur var det nu? ... hade du provat med att växla kontakterna på bakre stödet till insugsröret??

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
provat det, ingen skillnad...
Paap Reeder
... den ena givaren skall ge en impuls per varv och den andra "per kugg" vad jag kan förstå.
OOOMMM ?? .. min teori stämmer så kanske inte impulserna "per kugg" hinner regas i digivoltmätaren utan man måste "scopa" den andra signalen ...

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... växla givarna nere på sprängkåpan och gör om din mätning med "startmotorgång".
Blir det lika resultat så kan man antaga att båda är OK.

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
det sitter nån sorts givare fram på motorn som sitter mot en skiva på svänghjulet, vad gör den?

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
visst ska det väl komma "pulser" av ström till tändspolen när man kör på startmotorn?
om det ska det så kan man ju tänka sig att det är denna:

Länk

är det någon som har haft fel på den och kan beskriva symptomen?

/

Erik

Paap Reeder
... den sitter väl inte fram på vibdämparen??
MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
puls givvaren sitter väl där bak på motorn, tror jag? det är väl en av de två kontakter som sitter på högersida i bakkant, vars kabel går upp i en kontakt på staget till insuget.

vilken är det som sitter i framkant då på viberationsdämparen? vad sköter den kontakten?

Paap Reeder
... skall fanken ut och lyfta på huven. Återkommer.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Den främre givaren på svängdämparen på en M30 går "ingenstans" annat än till stift 8,9 och 10 på diagnosuttaget.
8 = vit
9 = jordflätan
10 = svart

Används sannolikt av DIS för varvtalsindikering alternativt att trigga ÖD vid kontroll av tändpunkten.

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
då har ju den inget att göra med huruvida pulser kommer fram till tändspolen eller inte...

börjar tro mer och mer på att pulsgivaren spökar. imorron tänkte jag mäta upp att det inte är några kablelbrott och sen ev köpa en ny pulsgivare på bmw.
har nån en aning om vad en sån koster?
har tyvärr på känn att den e rätt dyr:(

Paap Reeder
"""
det som är bytt i tändningen är:
av förre ägaren:
tängivare på svänghjulet (båda)
databox
"silvrig box"
fördelarlock + rotor
tändstift
säkringsdosa

av mig:
tändspole ""

... du har ju nya givare!!??

Dom är identiska. Samma mätvärden om du kör med ett digiinstrument.

Har den överhuvudtaget fungerat med det svänghjulet som sitter där nu?? ... så det inte sitter ett svänghjul från en E34/M30??

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
han sa ju att han hade bytt givarna men för det första vet man ju inte om det verkligen är gjort, för det andra satte han dit begagnade givare så de kan ju pajat igen..

svänghjulet har jag ingen aning om. kan man se om det är rätt svänghjul utan att plocka isär allting?

om givarna är identiska så provar jag att byta plats på dem som du sa i någon tidigare post..

/

Erik

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
har kommit fram till attgivarna är ok efter div. mätningar
börjar mera fundera på konstig ström till boxen då jag dels inte har någon gnista och dels så flödar spridarna.
boxen styr ju både gnista och soppa. vilka stift på boxen ska man mäta på? ska man kollajordpunkter etc och var sitter de?

Paap Reeder
... skall du "in i boxhandsken" måste du ha ett kopplingsschema för just din bil ... annars är det som att försöka löda på kretskorten med MIG-svetsen.

MVH /// Paap R

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
kopplingsscheman för m535 borde ju inte vara nån omöjlighet att hitta.
kanske minns fel men finns inte det haynes reparationshandbok?

/

Erik

Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
jag tror att du kan få koplingsscheman från bmw solna!! det är bara att fråga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.