AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.917

ingen gnista i m535i -85

Sida 1 av 3
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
jaha, då var det dags att söka lite hjälp här på forumet.
jag har iaf en bmw m535i -85 utan gnista.
den hade ingen gnista när jag köpte den och nu har jag felsökt och felsökt men inte blivit ett dugg klokare.

det som är bytt i tändningen är:

av förre ägaren:
tängivare på svänghjulet (båda)
databox
"silvrig box"
fördelarlock + rotor
tändstift
säkringsdosa

av mig:
tändspole

har en massa frågor:

börjar fundera på om det är nått kabelbrott på stora kabelhärvan som går från motronicboxen och slutar i tändspolen? har det hänt någon här?

sen var det någon som snackade om ett relä, men det som skulle vara aktuellt var ett hella relä och någonting sa mig att hella inte var inblandade i tändsystemet?
tänkte köpa ett nytt relä på bmw vid tillfälle, vad kan ett sånt kosta?

annars funderar jag på att lämna in bilen till bmw på felsökning, vad kan det kosta? den har ju diagnosuttag, vad ser man när man kopplar in till det?

om bmw är för dyrt, finns det någon kunnig människa här som skulle kunna hjälpa mig att felsöka mot en rimlig ersättning? (en uppsättning fälgar, kontanter etc etc)
börjar nämligen bli lite stressigt då mamma inte är pigg på att ha en trasig bmw i trädgården;)

skulle även sätta mycket stort värde på om någon kunnig, erfaren skulle kunna skriva en "felsökning for dummies" på tändsystemet.
det var allt för tillfället, tacksam för svar och om någon kan erbjuda hjälp så skriv här i tråden

/

Erik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du kollat det två kontakter som sitter på det bakre staget till insuget?

Mvh Janne.
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
nej, det har jag inte kollat, vad har de för funktion?
ska de mätas upp med voltmeter eller hur kollar man dem?

/

Erik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

De är kontakter som är till varvtal o tändläge för ditt motronicsystem..Givarna dina är ju bytta som sagt..

Går att ohmmäta med förslagsvis en multimeter av lämpligt slag(vet om en som hade just det felet på sin 535 E28.a när den vägrat att starta)..Jag skulle börja med att lossa o rengjöra dessa..
Resistansen bör bli hög om det är fel/glapp där..OBS! BMW's diagnos via DIS lär iaf inte se om dessa kontakter är defekta..

Lossa även dina andra kontakter(i motorrummet) och rengjör med lämplig elektronikrengjöringssprej,t.ex de vid termostathuset,lmm...osv.

OBS! Detta är bara en chansning om vad som eventuellt kan vara felet med din bil..naturligtvis.

Mvh Janne.
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
det låter ju vettigt att man rengör alla kontakter man ser,
kan det vara bra att rengöra alla jordpunkter?
kan felet bero på dålig jord någonstans?

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
vet någon vart kontakterna som jag håller i på bilden ska gå, dessa är en förgrening vid skarven på sladden till tändspolen.

Länk

antar att de inte ska hänga lösa?

Visa användare
32
noggemannen
M535i -86
dom kablarna hänger på min också, har funderat länge vad dom ska sitta och om dom ska sitta nånstans. har en m535i -86, som inte heller startar.

do
23
dobberman
540ia touring-94
740-94
Har samma fel på min är det då bakstycket till tändningslåset prova om det startar när du bogserar gör den det då är det felet.
Paap Reeder
... skifta kontakterna på bakre stödet till insugningsröret ... och starta.

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur går det med felsökningen?

Lite nyfiken ty en M535:a skall inte bara stå och skämmas på gården ;)

Mvh Janne.
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
jorå, jag forsätter.

bytte reläet igår men upptäckte att jag hade fått fel relä:(
sen när jag va på okq8 idag så stod jag bland elgrejorna och letade efter rätt relä när expediten kommer fram och frågar varför jag snattar!!!!
fly förbannad bad jag honom dra åt helvete etc och gick därifrån utan relä. blir så extremt förbannad på sån attityd gentemot kunder.
ska åka till bmw imorron och köpa rätt relä.

sen får vi se hur det går, jag håller er uppdaterade vartefter det går framåt.

/

Erik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Nyfiken igen när du pratar om byte av relä...Vilket relä?

Var sitter det placerat och vad har den för funktion?

Mvh Janne.
han snackar reläet som styr gnista och soppa pump om jag har förstått det rätt.
det sitter på veänster sida av säkringsboxen.
/
dart

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...På tal om "trollen"..har faktiskt idag fått "lite ryckningar" vid gaspådrag på min M535:a dessvärre..plötsligt uppkommna,höll inte på ta mig hem från "sta'n" idag...
Bilen nu i garage för avsvalning..Sedan blir det tändstiftsbyte+"lite allmän översyn"..soppafiltret bytte jag för inte allt för länge sedan och jag TROR i dagsläget att det är "tändningsrelaterat" hur som helst.

Kan ju vara en del,men det jag inte bytt på säkert 6-7år är ju fördelarlocket+rotorn så det misstänks nu starkt :),sedan har jag har ju inte ens bytt lmm sedan inköpet -97,troligen är den aldrig bytt(brukar ju jä*las efter x-antal tiotusental mil ) :) ....jag får väl se vad det ger i morgon när meket börjar..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

By the way>>Iofs så styr väl inte bränslepumpsreläet annat än stret till pumpen+ger signal till "motronicboxen"...bränslepumpsreläet får väl först signal från tändningslåset sedan vidare till motronicboxen+pump,vad jag vet iaf..jaja..

Mvh Janne.
Paap Reeder
... hm.
Jag tor så här om br.pumpsreläet (det är ju ett "specialrelä):
- vid nyckelläge II initieras + till reläet
- i läge III börjar starten att dra
- rpm-givaren (på svänghjulet) ger signal till boxen att motorn roterar
- boxen ger dragström till reläet som drar igång br.pumpen
- motorn startar ... man släpper nyckeln till läge II ... och så länge motorn roterar så håller boxen reläet och ger reläet ström till pumpen.
Skulle rpm-givaren falera eller inte ge signal kommer reläet inte att dra. Det är en säkerhetsåtgärd för att inte br.pumpen skall mata på 98-oktan till ett hett motorrum vid en kollision.

Precis det symptomet får man om man "förväxlar" givarna till sprängkåpan uppe på plenumstaget eftersom kontakterna är identiska.

Ingen rpm-signal = ingen gnista ... eller soppa heller för den delen.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... garanterat finns inte reläet på OKQ8.

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Så är det säkert i detalj,om du säger det Paap,för övrigt en mycket bra beskrivning av förloppet måste jag säga :)

Tack för det..

Mvh Janne.
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
Janne T: hmm, min m535a kanske har smittat av sig på din;)

Paap: det är just såna förklaringar som jag efterlyser, därför är det kanon att ha autopower att luta sig mot. skalll undersöka kontakterna vid första möjliga tillfälle då det skull kunna vara anledningen till att gnista uteblir. börja med att byta plats på sladdarna och annars kolla över givarna. kan man mäta upp dessa på något sätt?

/

Erik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska återkoppla hur det gick för mig iaf..

Det var ett "totalslut" fördelarlock...Inget kol kvar!!,enbart fjädern som satt kvar där :)....kontakterna var "nernötta" å det grövsta+att de såg för jä*liga ut!!

Fattar inte att bilen överhuvudtaget gick måste jag säga(rotorn såg inte så "pjåkig ut kan jag tillägga)...Nåväl,kontentan eller erfarenheten av "mitt problem" blev då att mitt originalfördelarlock till 535:an höll ca 12000mil med mitt körsätt och körprofil hur som haver....fördelat då på ca 7år..

Kanske kan vara "bra att veta" för någon iaf ,men det hjälper ju inte "unka" i dagsläget..

Mvh Janne.

un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
det är ju ändå alltid kul att höra historier om hur det går med bilarna.

/

unka/Erik Storckenfeldt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.