|
|
|
|---|---|
728ia e38 |
Hej Mitt första inlägg på detta forum! Börjar med att tacka för en mycket bra om informativ sida och ett bra forum där man ofta kan hitta svar på sina frågor. Nu mitt problem, har en 728 e38 -99 som jag skulle justera huvlås mekanismen på idag. Jag hade nämligen fått för mig att "spaken" som man öppnar motorhuven med (den i kupen, vid pedalerna) tog väldigt högt upp. Det är ju så att med denna spak öppnar man huvens första låsläge, sedan drar man i ytterligre en spak som hoppar ut ur grillen för att kunna öppona huven. Jag kollade lite snabbt under huven och såg att det fanns en justerskruv framför kylaren, den skruvade jag till på måfå. Sen tryckte jag ner låsklaffarna (2st) och drog i spaken i kupe´n. Visst det kändes ju mycket bättre, tyckte jag och slog nöjd ner huven så att den den stängdes, hehe trodde jag det.... På höger sida låstes huven men ínte den vänstra, och nu går det naturligtvis inte att få upp motorhuven alls! Det är alltså problemet, motorhuven är låst med det högra låset och jag vet inte vad jag skall göra! Det måste ju finnas någon slags backup om tex vajern går av el likn? Kan någon hjälpa mig? Vill helst slippa svar som innefattar skräbrännare , vinkelslip eller kofot =) |
|
Hej! Kan bara säga att du måste nog tyvärr till BMW så de får öppna den åt dig. Jag har haft en 740 iA -95 (E38) som min pappa köpe ny en gång i tiden. På den så gick vajern av 3 ggr sedan hösten -94 t.o.m. -99. Jag vet att de var tvungna att slita sönder njurarna för att sedan komma åt huvlåsen. Kommer inte ihåg mer i detalj men jag vet hur jobbigt det var då iallafall. Hoppas det hjälpte lite.... M V H Stephan |
|
|
En sak värd att testa. Jag råkade ut för något liknande på min E38 och löste det på följande sätt.. Öppna huven med handtaget i kupen, gå sedan ut och öppna med handtaget i grillen så långt det går. Gå sen in i kupen och öppna ytterligare en gång med handtaget därinne, och ut och öppna en gång till med det yttre. |
|
|
Jag är inte säker på att detta fungerar men det kan vara värt att prova: Jag tror att handtaget till huvöppningen inne i bilen har ett fysiskt stopp. Stämmer detta borde man kunna dra lite extra i vajern genom att dra i vajerhöljet i motsatt riktning. Om du skruvar bort panelen ovanför pedalstället, (sitter med två bajonett snäppen i framkant samt några skruvar + 1 skruv i värmekanalen för fotvärmen). Om jag inte minns fel så ser du då vajern där den går igenom torpedväggen. (För att se ännu bättre kan skruva bort förvaringsfacket som sitter till vänster om ratten. Öppna facket och du hittar två skruvar i överkant). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.