|
|
|
|---|---|
|
Som alla vet så har E32:or ganska mycket luft mellan däck och skärm fram. Måste byta dämpare och fjädrar fram för det börjar gunga lite. När man ändå ska byta funderar jag starkt på att sänka nosen ca 30 mm. Jag tror det kan bli snyggt, bilen borde få en snyggare linje. Någon som gjort detta redan? Skulle vara kul att få se bilder på det. /Sven | |
| Länk Min bil som är sänkt 30 mm fram, inget bak. Jag tycker det gör en hel del positivt för utséendet. | |
|
På min sitter det Bilstein fjädrar och dämpare, tror det är 40mm den sänkte. Se bild: Länk |
|
|
Tack för svaren (bilderna), har bestämt mig att sänka bara fram. Klart snyggast. /SF |
|
|
Ser riktigt bra ut! Wilhelm Svenselius |
|
|
klart snyggt..... Hälsningar Tland |
|
| Ser snyggast ut!?Hur blir vägegenskaperna efter en sådan ändring? Kanske viktigare än utseendet. Fjädrar och stötdämpare sitter inte på bilen i första hand för utseendets skull. Vet inte hur E32an påverkas av detta. Vet att motsvarande operation på E30 är lika med katastrof väghållningsmässigt. Någon på forumet som provat och vet?Har man för mycket luft i skärmarna kan man överväga att montera däck med högre profil. Fyller ut skärmarna och gör stordåd för komforten./ Utseendet är inte allt. | |
|
Jag har inga som hälst problem med vägegenskaperna som pahv syftar på.. snarare tvärtom. Dessutom hade jag koni fjädrar med ställbara stötdämpare på min 325 E30 med 225:or och hade inga problem med några negativa vägegenskaper där heller. Min förra E32:a var inte så rolig när det gälde vägegenskaperna med trötta dämpare och fjärdrar. Och sen att fylla ut hjulhuset med högre profil på däcken påverkar hjulets omkrets och där med missvisande mätare m.m. Men sen om det är någon som kapar några fjädrar eller krymper dom med värme kan jag nog hålla med om att vägegenskaperna kan påverkas negativt. ___ BMW 740iA Länk |
|
|
Håller med dig Blomman, kan väl inte bli sämre väghållning med nya grejer även om man sänker lite än med gamla uttjänta dämpare som verkligen innebär dålig väghållning. För det andra så är ju E32:an en bil man inte tokkör med heller, åtminstone inte jag, det är den för tung för. /SF |
|
|
Tjena S.frejd Jag har 50/50 sänkning på min å jag tycker att väghållningen blev bättre trots orginal dämpare. Men jag ska byta dämparna framöver som e anpassade till fjädrarna.. Hoppas vi ses på någon träff framöver....Mvh Matte. |
|
|
Tjena Matte Din bil är verkligen sänkt. Frågan är hur länge originaldämparna pallar sänkningen. Jag är mer ute efter att få en snyggare linje, sen vill jag inte sänka så pass mycket att det första man gör sen är och köra sönder spoilern fram när man parkerar vid ICA. /SF |
|
| Förvisso är det väl inte så vanligt att man jagar hundradelar på bana med sin E32a. Det är i alla fall ett känt faktum att om man av utseendeskäl sänkte sin E30 bak så för ändrades styrgeometrin på ett negativt sätt. Givetvis blir det en förbättring med fräscha fjädrar och dämpare. Men när det gäller förändringar i bilens uppträdande på vägen gäller som vanligt. Många bäckar små.../ Fartdåren. | |
|
Att bara sänka fram kan innebära stora eftergifter när det gäller väghållningen, speciellt med framtunga bilar. Jag har provat en del olika sänkningar på min, och sänker man mer fram än bak så märks det tydligt på väghållningen. Kör man rakt fram på motorvägen påverkar det naturligtvis inte så mycket, men kör man lite mer inspirerat, kör i halt väglag eller måste göra en undanmanöver märks det verkligen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Decibel |
Hoppas ingen tar illa upp för jag spinner vidare på den redan befintliga tråden ;) Är också i tagen på att sänka lite, dock göra en tattarsänkning nu bara för att stålarna gått till motorn, d.v.s. kapa lite i fjädern. Det jag klurade på, 1 varv, vad kan det motsvara på en fjäder i normalskick? eller ska man dra 2 varv ? Nu lär jag få en o annan känga för jag ska kapa, men det sväljer jag för ögonblicket ;) |
|
Jeppe: Hur mkt är din bil sänkt, tycker den ser helt klockren ut! Ser ut som nivåregleringen är i "bottenläget", är det för att bilen är avstängd eller är den så pass mycket sänkt även i "körläge"? Hur har du löst det med nivåregleringen? MVH Robban B |
|
|
Robban: Nivåregleringen är helt botkopplad med vanliga fjäderben bak. Jag har som sagt provat lite olika sänkningar, men som lägts sänktes den 120/100. På bilderna tror jag den är som jag har den nu, 100/80. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej nice, vad har du sorts för sänksats? Antar att du bytt både dämpare och fjädrar när den är så pass mycket sänkt? MVH Robban B |
|
|
Utan att bli för fanatisk: vad har du för dim på fälgarna jeppe?:) MVH Robban B |
|
|
Både fjädrar och dämpare är bytta ja. Det fanns inga färdiga satser att köpa så det fick bli lite special. Fälgarna på bilderna är 18", 10" breda bak och 8,5" breda fram. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vilken snygg E32:a, riktigt riktigt läcker. Vilket märke har du på dämpare å fjädrar? Finns du med på Svenka 7-serie klubben? |
|
|
Gick in å kollade, å visst, där fanns den,kannon läcker. Mvh Mattias. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.