AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.041

plana toppen? e30

Em
75
Emre
320i E46 -99
Tjena
ska byta toppen på min 320 e30!
och ja har köpt en ny på skroten som jag själv plockade bort! nu undrar jag om man måste plana den eller är det bara köpa packning o köra? vill hälst inte plana för ekonomin tilllåter inte så mkt mer kostnader denna period =/
Det man kan göra för att kolla om en topp är skev är att ha en spikrak stål linjal och kryssmäta toppen, samt testa med att få in bladmått under linjalen medans man kryssmäter.
Det är en hel del jobb om du ska plana toppen, för då ska den plockas isär totalt,tvättas och bearbetas.
Vanligen så ligger priset på runt 500kr.
Jag hade köpt en lös packning på motornord (ej sotningsats) och monterat dit den som den är.
För om jag inte minns fel så har du några månaders garanti från en bilskrot.
Kom ihåg att ta en gängtapp och gänga upp alla hål där topplocksbultarna ska sitta,samt blåsa ur all gucka i hålen, för sånt kan göra att du får fel moment eller en ännu mer sällsynt sägen att man kan spräcka motorblocket.
Och sen att du har helt nya topplocksbultar oxå.
E3
1.828
E36
USA bilar
Toppbult och toppackning går på ca 500:- och en planing som sagt på samma peng ungefär..
Visst vore det rätt skönt att lägga ut 500:- extra och slippa problem framöver?
Stållinjal är helt acceptabel metod, men det brukar visa sig när man spänner upp en topp på bädden och mäter med klocka att den var bra mycket skevare än man trott... så jag skulle passa på att plana den! Det är väl dessutom alutopp på din bil också?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
När toppen ändå är av så passa på att byta ventiltätningar också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.