AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.435

1-serien vs c30

Sida 6 av 7
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Sahlback:
Jag anser att du gjort de bästa köpet. 120d M-sportkampanj ger en väldigt prisvärd bil, jag skulle inte köpa nått annat.
Visst är C30 en klart konkurent till A3/1-serie, jag hade ändå valt tyskt, men de är väl mest en smaksak, då jag anser att C30 inte är snygg (1-serien, spec. med M-pkt tycker jag däremot är grymt snygg)

Väldigt länge (ända sedan 850-tiden el. liknande) har de hetat att Volvo bygger bilar för att konkurerar med premiummärken som Audi BMW men inte når ända fram. Har dom inte lyckats på 15 år tvivlar jag på att dom nånsin kommer göra de, BMW Audi mfl har avsevärt starkare varumärke, och jag tror de kommer förbli så.

Ang. kvaliteten på premiumbilar som diskuterats håller jag med om att de är väldigt svagt av BMW och MB att sälja bilar med så dåligt rostskydd, men Volvo håller verkligen heller ingen premiumkvalitet! Rostproblem har dom väl klarat sig undan men väldigt mkt annat strular på nya Volvo, och de är Volvo själva medvetna om och försöker höja kvaliteten. Dessutom är reservdelar samt service syndigt dyrt till nyare volvo.

Lägre inköpspris är de enda positiva med C30 jämfört med 1-serien, i övrigt ser jag inga fördelar

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det roligt hur snabbt folk kan bli osakliga. D5 slöare, fel. C30 är i samma storleksklass som Mini, fel. C30 är dyrare, fel.

Jag skiter i vilken preferens folk har (personligen väljer jag både audi och volvo framför ettan) men när man slutar titta med öppna ögon är man illa ute. På något microsätt så är det inte helt olikt islamitisk fundamentalism.

Varumärket volvo ur ett svenskt perspektiv är ganska inte i närheten av BMW eller Audi hos många. Men det är väldigt annorlunda på andra marknader. Till exempel så är Saab väldigt mycket premium hos våra grannar i väst (Norge). Där väljer man aktivt mellan Saab, Audi och BMW främst. Volvos varumärke i England, USA eller varför inte Tyskland är laddat med andra värden än det är hemma i Volvoland.

En annan sak som är intressant är folk sin inte provkört C30 kan uttala sig. Jag har provkört alla modeller inom 1-serien och har kört C30 D5 och T5. Jag tycker nog att jag rent objektiv kan uttala om bilarnas styrkor och svagheter. Men det är klart, har man köpt en etta så går man väl till det yttersta för att försvara sitt val. Det ligger någonstans i människans natur.

Och kom inte och tro att jag på något sätt skulle mindre BMW-fan än någon annan. Jag tror nog att det är tvärtom. Men den dagen man tappar förmågan att kritiskt granska även det man tycker om så är man illa ute.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Kan man få en C30 diesel som gör 0-100 på 7,9 med 4 dörrar utan automat med bakhjulsdrift och drar blandat 0,57?
Om inte Volvo ljuger på sin site så har D5 2 dörrar, är framhjulsdriven, har endast automat, drar 0,69 blandat och gör 0-100 på 8,4. Dessutom kostar den 265800 kr utan tillval.
Länk

Eller vad menade du med saklighet?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Är det inte ganska pinsamt att skapa ett motargument utifrån vad som inte finns??...Ska det kontras med: "Kan man få en välutrustad 1-serie med ett maskulint utseende* som gör 0-100 på 6,7 med tre dörrar och kostar under kvartsmillen?"??...

*på tal om Fi :)

Och personligen tycker jag att man får skilja på prestandaspåret och förbrukningsditot - jag skulle aldrig låta förbrukningen påverka mitt val av en sport(ig) bil! Vill jag ha en dylik, lär ju inte en DIESEL stå med på den listan - ser ingenting sportigt / prestigefyllt med dessa illalåtande (och luktande) maskiner skapade för snåla människor, som ofta ändå brukar ha råd med en bensinare!?
Har kört 535d "aktivt" - visst är det en fin långfärdsmaskin, men jag skulle inte ens tittat åt dessa håll om en 550 erbjöds istället :)
Men självklart skiftas gärna även här fokuset på det området, där man kan vinna lätta debattpoäng (tack vare 120d:s kampanj), inte lika lätt att motivera priset för bensin-Ettorna...på tal om det, med tanke på dörr-antalet - borde inte C30 T5 jämföras med Z4 Coupé 2,5i eller något sådant?...Vad kostar den? Är den större inuti? Jaså, inget baksäte - ajajaj :)

Men det är väl så som många sagt; äger man en Etta lär man ju inte erkänna den "besegrad" på det här forumet, och jag förstår det. Det är faktiskt inte ens det jag är ute efter! Jag är själv en BMW-entusiast, försöker endast hålla mina åsikter neutrala i så stor utsträcking det går...när man då på Volvo byggt en maskin som faktiskt är riktigt fin, känner jag ett behov av att försvara den - här kan man ju också lite undra var folks känsla för patriotism är på det här forumet?... Nä, gör som Acey antyder, släpp fördomarna och ta reda på hur bilen ser ut / känns i verkligheten istället - är det NÅGON annan förutom oss två som ens suttit i den??? :)
Visa användare
3.753
Sani
Förresten, har ni sett Evolves (fyrhjulsdrivna) version på C30? Råful javisst, men 507 hästar ur 2,5-litersfemman...var känner jag igen den siffran ifrån?...hmm... :)

Länk

Visa användare
3.753
Sani
...märk väl, jag VET att Z4 Coupé inte kommit med 2,5Si-motorn (218hk / 250Nm / 6,5 sek 0-100) än - men när den gör det, kommer den kosta c 100000:- mer än C30 T5...
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag bara visade svart på vitt att Acey pratade om saklighet och ändå hade fel siffror. I övrigt så vill jag i daxläget inte ha 2 dörrars bil med automat och framhjulsdrift.
Förutom det sakliga så tycker jag Ettan är snyggare även om C30 har sina poänger också. Stolarna är coola framför allt i baksätet. Jag behöver inte försvara nåt för om jag hade velat köpa C30 så hade jag gjort det. Den fanns innan jag beställde ettan. Men jag har full förståelse för att du försvarar Volvo eftersom du bygger dom. Skulle jag nog också gjort.
Skulle gärna köpa Svenskt också om det fanns nåt som matchade Audi/Bmw. Jag har faktiskt försökt ge dom en ärlig chans vid bilbyte men jag tycker inte man får samma kvalitét och då ska dom inte kosta lika mycket.
Som tur är får den som betalar välja vad han köper. :)
Islamitisk fundamentalism/ Fi..??? Haha...Hur mår ni egentligen?? acey och sani verkar upprörda på nåt vis? Är det så förargligt att olika människor har olika uppfattning/smak?? För det är ju det det handlar om -smak.
Själv är jag helnöjd med min 120d, enbart tanken på en Volvo i garaget istället för BMWn är ju smått kräkframkallande. Lite "leninistiskt" att försöka pracka på sin volvo-frälsning på det upprörda viset..nästan lite jehovasvittnen över det hela.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det har nog mest med det eviga komplexet att göra som en del Volvoägare har. Att man måste hävda att bilarna är lika bra som BMW/Audi/Mercedes. Har aldrig hört det omvända.
Onödigt egentligen. Jag tycker det är kul att det byggs Svenska bilar och en dag kanske dom bygger nåt jag gillar. Då kanske jag köper en och tänker inte springa omkring och skrika att den minsann är lika bra som en tysk bil.
Jag gillade min första bil som var en Amazon. 2 Saabar har jag också haft. Helnöjd med dom också. Mina Audi har varit bäst hittills.
Nu hoppas jag BMW slår allt jag haft.

Kanske dax för ett nytt ämne här snart.... det är ju trots allt en BMWsite för folk som gillar BMW.
sani du kan väl inte med fullasta llvar mena att z4 coupe och c30 är i samma klass!!..då kan man man ju lika gärna kämföra c30 med ferrari 612 scaglieti som också har 2 dörrar och plats för 4... det jag inte fattar är hur vissa vägrar att inse att c30 o 1:an faktist är i samma storleksklass nämligen golf-glassen,, dörrar har ingen betydelse och en 3-dörrars version av 1-serien är ju redan på väg...

vad gäller val av bil så behöver man ju itne bli upprörd bara för attt någon annan inte tog den man själv gillar,,, smakan är ju som sagt som baken...

själv hade jag tagit 1:an framför c30 främst för att den är snyggare och har bakhjulsdrift.. det jag inte fattar med volvo är vf dem har nästintill samma front på s40/v50/c70/c30.. c30 och c70 ska väl ändå vara det lite sportigare alternativet så dem borde ha något mindre gubbigt
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Men lite ql är det att höra en finna kämpa för Sveriges bilflotta. ;)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det roligaste är ändå dom som nappar på ett inlägg som drar argumenten från en sida här in absurdum, som jag uppfattar det bara för att visa på just det ;)

Volvo är stort i Sverige, men världen är mer än bara Sverige. Att bygga en mindre Volvo med strikt tvåsitsigt baksäte tror jag kan vara mer eller mindre ett genialt drag, för att skilja sig från mängden av finklädda Golf-klassare (A3 och 1:an) Visst är bakhjulsdrift ett säljargument gentimot entusister, men den stora köpargruppen tror jag skiter fullständigt i något (för en bilokunnig) så diffust.

Lets face it, Volvo bygger idag bilar med helt andra värden än Amazonen och 240, och det attraherar kunder. Inte alltid BMW-entusiasten, men många gånger samma grupp av köpare som vissa BMW-modeller. Tror helt säkert att många XC90-köpare runt om i världen har vart och klämt på en X3 eller X5, och helt säkert kommer många C30-köpare även kolla in 1:an som ett alternativ.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
lite nyfiken om någon här har ägt en japansk bil =) jag har ägt i följd Toyota Camry (5 år), Toyota Celica (3 år), Bmw 528 E 39 (2,5 år). Kan bara konstatera att Bmw:s bilar inte håller särskilt bra och de rostar! Mycket reparationer och dyrt. Däremot är den upplevda känslan överlägsen i en Bmw. Tänk er en Bmw med en japanares driftsäkerhet, Snart kommer väl Lexus med en konkurrent till 1-serie. Här finns risken att alla märken blir distanserade tror jag. Den enda akilleshälen är väl om Lexus misslyckas att skapa en lika fin motor som i 130, men klarar de en uppgiften så blir det intressant.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Men än så länge så saknar riskokarna nåt som jag vill ha... IDENTITET! Jag säger inte att Lexus är ful men jag gillar när man tydligt ser vad en bil tillhör för familj. Det är dom tyska och svenska bilarna mycket bättre på.
Stämmer det som en del här säger att det är rostproblem med BMW? Efter att ha kört Audi några år trodde jag nästan rostproblem tillhörde historien.
Det sämsta bilmärke jag haft vad gäller rost:
OPEL!
Jag köpte en helt ny som började rosta på trösklarna redan andra året trots noggrann skötsel. Dom tog inte det på rostgarantin. Då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa en Opel.
Ok, detta hör inte till ett motorforum men ELFSBORG VANN GULDET IKVÄLL!!!
Jag var där med 17000 galet glada människor.
Ha det gött allihop oavsett vad ni gillar för bilar bara jag får köpa BMW. :)
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
För mej var valet lätt, varit sugen på en etta redan när jag sålde iväg Minin, nu med kampanjen blev valet ännu lättare.
Eftersom jag försöker provköra så många bilar som möjligt kommer jag självklart testa C30:n också när möjlighet ges, vet dock att det inte är nån bil jag skulle tänka mig köpa. Tror inte den kommer att falla mig i smaken om inte volvo har gjort nått verkligen revolutionerande med bilen i helhet.
Kommer den standard med Volvo-filter* ;)

För mej räcker det helt enkelt att åka till volvo för att sedan åka till BMW och torrköra ett par bilar för att köra mitt val enkelt, efter provkörning är valet ännu lättare. Har både privat och i jobbet averkat Svenska, tyska, franska, engelska och japanska bilar...

Tur att inte alla köper samma bil iaf, C30 må vara världens bästa bil (i somligas ögon) men jag skulle aldrig köpa en iallafall :)

Sen att halva Sverige lever i illusionen att volvo är billiga och bra att äga och att BMW kostar hur mkt som helst lever tyvärr kvar.

*Effektivt filter för att filtrera bort allt som händer mellan ratt och hjul
Visa användare
3.753
Sani
:) Det är intressant att höra vissa här (bimmer-joe mfl) försöka vända det här till att jag (eller acey) skulle vara de "upprörda" eller "frälsta" i det här gänget?...
Utropstecken, känsloyttringar och totalt talanglösa gissningar om ex C30 förekom en bra bit in i den här tråden - och gör det fortfarande - när vi fortfarande försökte hålla oss objektiva!
Hade det rört sig om en ny BMW-modell hade dylika inlägg blivit sågade med fotknölarna innan vederbörande "fått" komma tillbaka med lite provkörningserfarenhet...

För att hålla mig till fakta: Jag har fortfarande inte påstått att C30 är den bättre bilen...försöker bara vara open-minded - look it up.

Sahlback;
javisst är det ironiskt - men det var ju trots allt vi finnar som, i princip, byggde Volvo :)

Over and out, de som inte fattat hittills lär ju aldrig förstå...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sahlback: "Kan man få en C30 diesel som gör 0-100 på 7,9 med 4 dörrar utan automat med bakhjulsdrift och drar blandat 0,57?" Nej, men har jag någonsin påstått det? Däremot har folk påstått att Ettan är betydligt större - fel. Att den skulle vara betydligt dyrare - fel, att D5 är otroligt törstig och slö - fel, att C30 bättre passar i Lupo (!?) och MINI-segmentet, fel.

Nu äger jag inte en Volvo, har förmodligen en mer gedigen BMW-historik än många här, jag är i praktiken född i en BMW. Men någonstans så måste det finnas utrymme för en saklig diskussion även på ett märkesforum? Speciellt eftersom jag tycker att Autopower generellt håller en betydligt högre nivå än Mercedes-, Audi- eller Volvoforum.

Faktum är att 1-serien inte alls varit speciellt kritikerrosad i svensk eller utländsk press. Jag tycker inte att heller ettan lever upp till de krav jag ställer på en BMW. Även om 130i är trevlig, så är det enbart på grund av motorn. Av de tre bilarna vi diskuterar så är det klart sämst kvalitetskänsla i ettan, trots att bilen har fyra dörrar är den liten, men framförallt så är det den enda av den nya generationen BMW-bilar som inte växt på mig. Men det tror jag inte att man får tycka, för då hatar man BMW och älskar Volvo som bäst borde göra traktorer (som Lamborghini?).

Men, det verkar som att ha en saklig diskussion i ämnet "konkurrenter till etta" inte riktigt funkar, ens på autopower. Och då är det ingen anledning att försöka driva diksussionen vidare, eftersom jag antar att det förr eller senare kommer urarta i personangrepp. Kör försiktigt, RWD är ju lite småhalt på vintern ;o))

Haha...på tal om saklighet, eller vadå?? Försök acceptera att oavsett fakta åt ena eller andra hållet så finns det fortfarande de som köper bil efter hjärta/känsla. Att man finner 1-an mer tilltalande än c30n behöver väl inte betyda att man har "fel" eller att man "fattat noll" Lite sandlådenivå på sådant resonemang. De som gillar c30n bättre får gärna göra det för min del:) Tänk om alla tyckte lika, vore rätt meningslöst med debattforum då.

Länge leve 1-serien!! (;-))
acey, du som värderar saklighet, var fick du uppgiften om att automatlåda kostar 30000:- till 120d?? Sen att d5 är slöare än 120d, (även om den är kvick) det är ju fakta.
Och sani tycker helt plötsligt att c30 ska jämföras med z4-coupe,,samt en modell som inte finns-(z4 coupe 2,5.) det är väl ett annat forum isåfall??

Sakligt?? Nja,, men underhållande;))

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Med du Acey. Du skrev ju så här: "Det roligt hur snabbt folk kan bli osakliga. D5 slöare, fel."
Är inte 8,4 sekunder mer tid än 7,9? Enligt mina enkla beräkningar så är det 0,5 sekunder skillnad. Förklara gärna hur du menar att C30 D5 är snabbare 0->100än 120d.
Klart vi inte ska hålla på med personangrepp här, möjligvis skoja lite med hjärtat på rätta stället. Det var ju inte vi som gillar Ettan som skrev "islamitiska fundamentalism", det var nog faktiskt.... hm.. (du).
Jag kommer inte att racka ner på att nån väljer volvo men du får nog också acceptera att rätt många inte tycker dom är bäst i världen. I alla fall inte på ett BMWforum.
Mvh Sören
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.