AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.439

1-serien vs c30

Sida 5 av 7
Vet inte om jag håller med faktiskt. Lite Star Trek över den där dörrsidan, och det är för mig 80-tal. Men 80-talet kanske kom innan Star Trek.
Automatlåda till BMWn kostar väl inte 30000:- ?? Som sagt Volvon borde vara mycket billigare, just för att det är en Volvo.
När jag köpte ny bil senast så jämförde jag E91 325 med volvo V50 T5 och med snarlika utr paket så var inte volvon den billigare av dom. Så att Volvo är en billigare bil just för att de är en volvo är iaf nuförtiden rent nonsens.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Precis, Volvo är ibland dyrare än t.o.m BMW vilket känns smått omotiverat med tanke på vad man får för pengarna. Volvo når helt enkelt inte ända fram i prestige-ligan som toppas av Audi,BMW,Mercedes Bla.
Men Volvo är mycket bättre för vissa personer, liksom BMW är bättre för andra. Så att säga att det ena eller andra är värt mer pengar tycker jag inte är rätt.

Min mamma skulle aldrig vara avundsjuk på en BMW, däremot på en jättefin Volvokombi i någon ny kulör.
Visst, en volvo-fanatiker kanske inte ifrågasätter det höga priset, men för vanliga spekulanter som tittar runt lite och jämför med andra märken, så blir det nog svårt att motivera den fläskiga prislappen.

Sen är det nog inte helt fel att hävda det ena eller andra märkets värde, eftersom en konkurensmarknad ger dessa förutsättningar. Volvo har ju länge försökt klättra högre upp på "premiumstegen" och det är nog inte helt lätt, se bara på förra s80`n eller s60`n. När de modellerna kom menade många att nu får BMW mfl. tuff konkurens. Numera finns väl ingen som på allvar ser de modellerna som jämlikar till 5-serien resp. 3-serien, skulle kunna vara en och annan Volvo-fanatiker då...;? BMW är (än så länge) mer premium än Volvo.
Sen kan man ifrågasätta vad är premium? Att 1-2 år gamla Bmw bilar börjar rosta? Att säga att mercedes har samma problem är för mig skapligt ointressant. Jag tycker inte att någon bil över 180 kkr skall behöva rosta oavsett ursprung inom något år.

Länk
Kontentan av mitt inägg ovan är väl egentligen att om jag vore en biltillverkare så skulle jag inte våga ta premium i min mun om jag haft dessa enorma problem som Bmw har med rost på i princip nya E46 och E39.

Länk
Ännu svårare för Volvo isf. att kalla sig premium med den låga driftsäkerhet som plågat märket under en rad år nu...Vill också inflika, premium handlar förvisso om kvalitet men mer om upplevd sådan, samt upplevelsen av märket som helhet. I otaliga marknadsundersökningar visar BMW gång på gång, hur nöjda kunder man har. I olika omröstningar får folk rösta vilket bilmärke man upplever som bäst/coolast, ofta med BMW i topp. Hur ofta ser man Volvo toppa sådana undresökningar??
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Att BMW är fina bilar tror jag alla här är överens om, det behöver väl egentligen inte debatteras...men att Volvon SKA kosta mindre för att "det är en Volvo" är ju bara löjligt, det handlar ju om bla profilering!?

Nyfiken på dina påståenden bara Sahlback;

hur många hästar/Nm är det i 120d? 163/340 eller hur? C30 D5: 180 hk/350 Nm - på vilket sätt är motorn då slöare som du skriver? Men visst, den är en halv sekund långsammare 0-100...Big Deal i en diesel? Kanske för vissa.

Sedan är jag faktiskt nyfiken på vad en lika välutrustad 120d kostar - och då antar jag att du inte utgår från kampanjpriser pga att man vill bli av med bilar (av någon konstig anledning)...eller att du räknat in prutmån för BMW:n? :) Är utrustningsnivån likvärdig? I Volvon (T5 & D5) ingår bla ECC, farthållare stereo, fällbart baksäte mm - likaså för Ettan? (OBS! Inga retoriska frågor, jag vet genuint inte).

Att 130:n är typ sextio loppor dyrare än T5:an och "bara" 0,6 sek snabbar i sprinten - tja, det kanske är värt de; pengarna beroende på plånbok!) :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
D5 är långsammare till hundra och drar mer om man går på tillverkarens uppgifter. Bara att läsa innantill.
Man får ju en ganska välutrustad 120d för 253 papp idag och den "kampanjen" är så lång (över 6månader) att det nästan räknas som ordinarie pris, dvs. man kan använda det när man beräknar förmånsvärdet.
Sist jag kollade in en Volvo kunde man pruta 6%, vet inte vad som gäller idag på C30. På Audi har jag fått 8% och BMWs kampanj motsvarar 12%.
Missförstå mig inte, jag tycker C30 är cool men det känns inte som en bil för över 300000. Det är ju i nivå med nya Audi TT. Helt otroligt tycker jag.
Tror tjejen som köper 206 skulle vilja ha C30 men kommer inte att betala nästan dubbelt. Där tycker jag bilen hör hemma, som en lite bättre och fräckare 206.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Fast å andra sidan kanske tjejer nöjer sig med en flexifuel för 190´ (nu kommer hela Fi och kastar gatsten på mig snart) och det är kanske ett bra köp med tanke på regeringens underliga bilpolitik.
Nån här som är nöjd med 125 Hk?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Målsättningen är väll för Volvo att vara uppe i "premiumsegmentet" och med nya S80 så börjar dem närmar sig men när man kollar på olika tester i Ams eller andra tidningar så brukar dem falla en bit ifrån i slutändan.
Kolla sista beg guiden i automotorsport 1 serien vs mini cooper volvo s40/v50 TROR jag att det var, där trillar volvon ner kraftigt i slutbetyg.
bmw_jerry:
Håller med dig om ettans dörrsida!

Keep Your Distance!
Alla volvo-fans! -kolla in www.jagrullar.se Finns ett forum för er med ;)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Personligen förstår jag bara inte vem som köper/betalar för en 120i med en fyra o 150hk när man får en:
Focus st 225hk, Cooper S 170hk, mazda 3 mps 260hk, C30 t5 220hk, golf gti 200hk, A3 TFSI 200hk mfl. som kostar mindre eller bara några tusen lapper mer detta är en gåta för mig. Däremot skulle jag lätt välja 130i före RR2 eller 120d före golf gt tdi men en 120i för 239000?????????? gäsp

Dessutom går alla ovanstående att chippa o få ännu roligare vilket skulle betyda typ +100-150hk mer. Mazda 3 mps verkar ju i mina ögon som rena klippet jämfört med en 120i skiter i att det är en japan, garanterat krångelfri snyggare och jämförbar med 130i för samma pris som en 120i

men som sagt så får man nog också vad man betalar för.. jag skulel inte vilja ha en framhjulsdriven bil med mycket effekt i alla fall med undantaget mini cooper s
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Allt är ju inte bara hur många Hk man får för pengarna. Vad hjälper det om t.ex. en Ford har 2000 Hk om allt gnisslar och glappar och lossnar och rostar.
FORD= Fordrar Ordentliga Reparationer Dagligen
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sahlback så du menar att nya fordar idag jämt står på verkstan tror inte jag. Personligen tycker jag inte BMWs kvalitet är så jävla bra. Vet att inte allt handlar om hk men de bilar jag nämde ovan har alla rosats i pressen just för körglädjen och jag personligen skulle aldrig köpa en 120i med omkörningsprestanda somen sköldpadda. Körglädje för mig är när det rör på sig struntar i om det drar fram eller bak 99% av all min körning sker på landsvägen till o från jobbet typ eller med familjen och då spelar inte fram eller bakhjulsdrivet så stor roll och då får hk gå före en tråkig fyra om jag skulle välja. Men 130i är grym kul:-)

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Har inte provkört 120i men jag förstått att den är lite seg. Varför skulle man välja den när det finns 120d? Den motorn har jag provkört i en Trea och jag antar att den är ännu bättre i Ettan. 130i har jag också provkört. Riktigt kul men dyrare och mycket törstigare än 120d. Den är perfekt för min smak. Och man kan ju alltid köpa en liten box och få mer kraft lagom till sommardäcken kommer på.
Jag kanske är lite bortskämd med kvalitétskänsla då jag kör Audi än så länge så jag hade nog inte trivts i en Ford, Opel eller liknande. Men dom kanske är bättre än förr. Körde en Golf nyligen, säkert inga dåliga bilar men jag fattar inte hur den kan va så populär. Ful utvändigt och asful inuti.
C30 är i alla fall snygg. Men snyggast är Ettan! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.