AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.556

1-serien vs c30

Sida 4 av 7
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag har 300´ att lägga på ny bil och jag tycker det är svårt att hitta nåt vackrare och roli (som också är lite praktiskt) för dom pengarna. Var inne på nya AudiTT men den är för opraktisk och trång som åretruntbil.
Det är bra att C30 är billigare för den är mindre och trots allt bara en Volvo. Det är fortfarande en bit kvar till BMW och Audi.
provsatt idag en 120 m-sport och måste säga att jag är grymt besviken på bmw.. den var väldigt snygg och så och instrumentbrädan var helt ok men vad har dem gjort med resten av inredningen.. dörrsidorna är så fula och känns så billiga.. det är ju i stort sett bara en stor bit (samma material)som dem satt på armstöd och handtag på.. förr hade man ju lister och tyg/skinn och olika saker.. känndes ju mycket trevligare.. nu känns det så tomt och billigt
Dyra möbler är ofta enkelt designade.
jo visst men detta är ingen möbel och visst kan det vara snyggt om nåt är enkelt men det ska helelr inte vara för enkelt
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Conan999;

jag antar att det är helt i sin ordning att vara OT mot en tråd som partiellt behandlar Volvo, utan att be om ursäkt - men inte i en "genuin" BMW-dito...eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Sahlback;

jag håller med - bland nybilar tror jag inte att man kan få mera bil för pengarna än 130 f.n., men det var därför jag inflikade det där med begagnat: Jag hade hellre köpt ex en M3 E46 / M5 E39!
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag kommer senast från en Audi A4 STCC blev inte heller så impad när jag kollade in Ettan inuti först, men med svart klädsel och sportstolar tycker jag den är snygg. Hellre stilrent än plottrigt. Rattern är underbar!
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Nu jämför ni päron med äpplen...

C30 o 1-serie är inte i samma klass??

A3/1-serie/Golf/Astra/307 vs. C30/MiniCooper/Lupo/C1/Smart

Känner ni skillnaden?? Detta är ju olika bilar, inte motorer eller bakhjulsdrift.
Vem vill ha en C30 framför nån av bilarna med 5 dörrar och något bättre förutsättningar i baksätet? C30 kommer bli en tjejbil tror jag:)

P.S Förstår inte heller hur man kan välja A3 före 1-serie..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Monclair: Varför skulle man inte jämföra 1-serien och C30? Det är precis där Volvo vill positionera C30. Bilarna väger ungefär lika mycket, är ungefär lika stora och kostar ungefär lika mycket. Visst 1-serien finns än så länge bara med 5-dörrar (frågan är om den har bättre utrymmen för det, baksätet är ju sjukt litet) men Golf, A3 osv finns med 3-dörrar. Hur tänker man när man jämför C30 med C1, Lupo och Smart? Mini kan jag köpa, mest när det gäller målgruppen.

Volvo tror på 50% tjänstebilar och 50% övriga. Tror inte det riskerar bli en tjejbil. Inte mer än vad alla bilar under 200 hästkrafter är! ;)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag håller med dig Monclair. C30 känns som en klass mindre och inget ont om det. Fattar inte varför folk klagar på små bilar att dom är små. Vill man ha en stor så köper man väl en stor lr?
I mitt fall köper jag inte bil för baksätet men jag tycker faktiskt det duger i 120. Bilen är ju ungefär lika stor som förra E46.
Länk
Jag tycker nya 3serien blev för stor och utslätad och tappade i sportighet. Men det var ju inte det tråden handlade om...
Jag tycker c30 är rätt ql i designen, om än lite "tjejig".
120 är snyggare, manligare, bakhjulsdriven, har 4 dörrar och större.
Jag väljer absolut den!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
På vilket sätt är den mindre? Jag förstår inte, har någon av er sett C30 live? Vad är grejen?

Mått: C30 / 1-serien
höjd: 1447 / 1430
längd: 4252 / 4227
bredd: 2039 / 1933

Yttermått: C30 är STÖRRE än 1-serien.

Invändigt:
Takhöjd, fram: 988 / 963
takhöjd, bak: 959 / 967
Framsätesbredd i axelhöjd: 1390 / 1407
Baksätesbredd i axelhöjd: 1303 / 1414

Man sitter bättre i C30:ins baksäte, pga att det endast är två platser (som i nya 3-serien) det är bättre takhöjd och bilen är större.

Man må gilla sin BMW, men någonstans så bör man titta på fakta också.

120 må vara "manligare?", men C30 T5 är snabbare för samma pris :)

Acey: De e inte lönt :)

Kloka ord är: Skillnaden mellan entusiast och fanatiker är att en entusiast bortser från bilens brister medans en fanatiker förnekar dem :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Finns den nån 1-serie ägare som känner "suget" att byta till nya lill-volvon??
Monclair c30 är ju som sagt i samma storleksklass som 1-serien... på något sätt kan ja itne sluta gilla 1:an men hade inrednigne varit lite bättre hade bilen varit en fullträff
En C30 är ju formad som ett högtalarelement. Stor runt hjulen och liten runt kupén. 11 centimeter (enligt uppgift ovan) smalare utrymme i baksätet låter inte som samma storleksklass.

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag provade att peta ihop en D5 med så likt min 120d som möjligt, den landade på 327600. Mycket mer än jag får ge för min 120d. Då har jag ändå 18", drag, motorvärmare och annat på BMWn som Volvon saknar.
Motorn är enligt uppgift också törstigare och slöare.
Men stolarna i baksätet ser tuffa ut. Fast 6cm lägre takhöjd... ingen höjdare.
Hur skulle man frakta hem en 42" plattTV i C30 när den saknar bakdörrar? En så måste ju stå upp. Går den in genom glasluckan?
Jag skulle kunna tänka mig en c30 som andrabil åt tjejen men inte som enda bil.
Oooups ! 327600:- Inte dåligt betalt där inte...lägg sen till att det är en Volvo, hmm prisvärt??
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Nä, en Volvo har inte samma prestige som en Audi lr BMW så är det bara. Dom borde kosta mindre. Ofta läser man ju att Volvoägarna klagar på mycket småfel. Det är inte samma detaljkvalité tyvärr. Min A4 har varit suverän, hoppas BMW är lika bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har du räknat med att automatlådan är standard på D5 och lagt på de 30 000 på 120d?

C30 är prissatt 15 000 lägre än motsvarande A3 som utgångspunkt.

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Vill inte ha automat. Har du försökt att välja bort den på D5?
niklas.olsson den här dörrsidan är enkelt designat men väldigt snygg Länk dem borde ha gjort nåt liknande i ettan.. hade varit mycket snyggare för nu känns det bara trist och billigt och 80-tal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.