AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.436

1-serien vs c30

Sida 3 av 7
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag håller med Viktor att det är lite obscent med bilar som är mindre än 7-serien, men jag blev väldigt förtjust i 120d när jag lånade en sådan härom året.

Körde A3 sportback för något år sedan, men den kändes urtrist trots den höga inredningsstandarden. Volvo C30 tror jag är rätt varumärkesmässigt för Volvo, men det återstår att se hur den klarar sig i konkurrensen. Ser ju trevlig ut på bilderna, även om det är svårt att få en liten bil snygg i designen.

För övrigt älskar jag Aceys anglicism i ett tidigare inlägg:

"Luckan växte på mig live." Man kan se framför sig hur det växer ut karossdelar från kroppen på honom. ;-)

330

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mm, mycket åsikter om en bil de flesta av er inte ens sett live än (=C30).

Kan bemöta "höjdfrågan" med att standard-C30 är 17mm högre än Ettan, stor skillnad, tja kanske det, skillnaden mellan sportigt / gubbigt - knappast :)
Den starkaste dieselmotorn är på 180hk/350Nm, torde räcka till för de flestas behov? (T5:an har ju samma vrid, men 220 hk istället...) Länk

Angående baksätet är det ju, i mitt tycke, smart att designa bilen för de som kommer att köpa den - dvs de sk DINK:sen (Double Income, No Kids). Sitter hellre bekvämt i det lätt skålade baksätet med armstöd. Glasluckan är riktigt fräsch, hoppas den håller kvalitetsmässigt bara; många bilfabrikanter har ju problem med dylika lösningar, se bara E46 Touring :)
Dock är inte bagageutrymmet jättestort...förrän man fäller sätet - det är så jag (=barnlös) tänker ha den iaf!

På det hela en klart snyggare bil än Ettan i mitt tycke, synd att vi "strök" AWD-varianten bara...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sani: Jag fick känslan, även om det inte sas rakt ut på lanseringen att AWD som finns till S40 kommer att komma i framtiden. Hade varit coolt att lansera AWD från början, speciellt eftersom man lanserade med så många motoralternativ direkt från starten.

Med en eventuell Norgeflytt framöver så känns D5 som ett intressant alternativ. Ser fram emot att provköra om två veckor!

Coupén
Please, finns det inget Volvo-forum som ni Volvo-ägare kan umgås i?
visst är volvo c30 snygg men tyvärr så är den felhjulsdriven :D och kommer nog itne alls ha samma fina köregenskaper som bmw.. den bil jag skulle vilja ha är en 3-dörrars 1-serie
Conan999
För mycket pengar och för lite bil för dessa pengar både när det gäller Volvon och BMW:n tycker jag. Jag skulle inte ha valt nån av dom.

Conan999
Visa användare
3.753
Sani
Coupén;

jag är inte ägare till en Volvo, men BMW-entusiast, onödigt hätsk kommentar från din sida tycker jag - med tanke på vad den här tråden avhandlar?...Det blir liksom svårt att jämföra mot 1-serien annars? Mao: Vill du inte höra om C30 ska du kanske läsa andra trådar här på forumet istället?

Men jag förstår att det stinger när en Volvo är snyggare än ens (dyrare) 1-serie! :)
Conan999
Självklart ska alla få ha sina åsikter här på forumet utan att det blir några trista efterslängar eller påhopp. Man måsta ju vara beredd på att alla kan inte gilla BMW och inte ens jag gillar BMW på alla punkter. Volvo gör både snygga och trevliga bilar nu.

Conan999
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Efter provkörning i veckan på Mallorca så kan jag meddela att jag hellre tar en C30 T5 än en 120i. En riktigt trevlig bil, trots avsaknad av AWD.

Om man är nyfiken på C30 finns det mer att läsa här: Länk

Är en C30 väsensskild från en S40/V50?
Visa användare
3.753
Sani
niklas.olsson;

beror på vad/vilka egenskaper du menar? Ex är det samma hjulbas, men den är ett par decimeter kortare. Den torde ju vara rejält mycket styvare också, men har inga Nm/grad på detta tyvärr.

Måste bara säga: Med kjolpaketet (+18") är den fantastiskt snygg! Utan...inte lika :)
Större skillnad än 1-seriens M-paket / utan, om ni förstår vad jag menar...
Jag provkörde en 120d/320d förra helgen, och styrde därefter kosan mot Volvo för en tur i en V50 D5.

Måhända ger M-paketen en avtrubbad syn på hur en bil skall kännas, men Volvon kändes som från en annan planet. <ironi>Lite som att sitta på en platta som i sin tur sitter på en fjäder som svajar.</ironi>

Men jag kan tänka mig att Volvon ger en trevlig komfort när man vant sig.

A3 170 TDIQ (fjärde bilen) var mer åt det normala (för en störd person) hållet igen, men bullrigt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
C30 är 22 cm kortare. C30 svajade inte något. Med sportchassi skulle jag vilja säga att den var lika stum som ettan med sportchassi men något mer följsam. Bilarna väger också ungefär lika mycket.
dagens 1-serie känns faktist lite mer gubbig i utseendet än c30.. skulel vilja se en 3-dörrars modell av 1:an i stil med c30.. det äju ändå bmw som ska vara det sportiga alternativet
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker att c30 ser ut som ett alster framkommet av att fulgubben 480 pedofilerat den okönade v50. Men vill man rättfärdiga sin snålhet så kanske man måste sitta på ett bmwforum och prata upp modellen innan köp ;)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det var starka ord från nån som har ägt en Ford Fiesta. ;)
Själv har jag nyss beställt en Alpinvit 120d med massa plock, bl a M18fälgarna för jag tycker ettan är så himla skönt designad.
Men... fördenskull behöver ju inte C30 vara 480ful. Tror Volvo har lyckats med den och det är kul att dom lämnar traktordiket. Sånt bör uppmuntras!
M-ratten i ettan är så mjuk och tjock och skön att jag vill ha två! (rattar) :)
För övrigt...
Elfsborg leder med en match kvar. Vill bara säga det...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vet inte om det är någon direkt merit att gå från lantbrukstraktor till trädgårdstraktor ;)
Visa användare
3.753
Sani
J.Dredd;

förstår att det är med glimten i ögat du skriver om snålhet, men för min skull kan jag bara säga att det inte handlar om det; utan om bristen på 300000+ kr att lägga på en likvärdig 1-serie...därav C30 som ev tjänstebil.

(Och HADE jag haft de pengarna, hade jag ändå aldrig köpt en Etta för dom - när man kan få så många snyggare & snabbare bilar för de pengarna...begagnade iaf!) :)
Som privatägd bil känns en 120 prisvärd just nu jämför med en C30, men jag antar att en tjänstebilist betalar efter listpris?
Conan999
C30 och BMW 1 serien i all ära men HV-71 har faktiskt 8 matcher i rad nu utan förlust, sug på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.