AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.434

1-serien vs c30

Sida 1 av 7
hur tror ni att 1-serien står sig mot nya volvo c30?... enligt volvo så ska det va en lyxig bil o kosta runt 200 000 alltså ungefär som en bmw 1:a... här kommer förövrigt bilder på c30 Länk
tycker att den ser rätt ok ut men 1-serien är snyggare
i den klassen hade jag varken valt 1:an eller en C30. A3 hade blivit ett självklart val.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det är omöjligt att uttala sig om C30 innan den kommit ut i hallarna och man får möjlighet att klämma, känna och köra, men baserat enbart på utseende och den info som finns att tillgå hade jag valt en Volkswagen Golf GT för 219 900.
Valde A3 ist f 120. Hade inte ens tittat på Volvon om den funnits.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har volvo någonsin gjort en rolig bil i modern historia? Möjligt att detta blir den första men risken är väl inte så stor.
Ful var den också..

Min bil: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Då jag arbetar på Volvo planerar jag att ta ut en dylik som tjänstebil till nästa vår, tycker att den är snygg live och bör röra på sig "tillräckligt" i T5-varianten...
Gillar interiördesignen särskilt, och att man har ett smalt baksäte för endast två.
Hoppas glasluckan och 19-tummarna finns kvar från conceptbilen bara :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sani: Det gör de inte! Inte två-tons lacken heller :)

Tyvärr kan inte Volvo aldrig få ordning på styrningen, och dessutom så ligger alla Volvomodeller åt glidar/supersäkra hållet. Körde C70 för ett par veckor sen. Otroligt skön att åka i, faktiskt riktigt stilig, och inte bara i minst 18-tum som på de flesta nya bilar. Men man blir besviken så fort man ska ta för sig lite. Detta är genomgående för alla Volvos modeller.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Bakänden får mig genast att tänka på gamla 480 modellen,men det var kanske tanken med designen?
Visa användare
3.753
Sani
acey;

nä, jag vet...fast är du säker på luckan? Den är ju en av de viktigaste design-attributen!?
Jag har väl en hel del åsikter & info om bilen också, men det ska jag kanske hålla inne med - kan ju bara säga att jag hellre tagit en 130i, fast mest pga bakhjulsdriften & Effekten då; C30:n anser jag vara den snyggare av de två...

Jobbar du också på Volvo Torslanda btw? (Sitter på VAK själv)
Fa
69
Falstaff
120d -07
Med tanke på priserna kommer nog Volvo C30 att ta lite kunder från 1Serien.

C30 1.6 (100Hk) 176.000 kr jämfört med 116i (115 hk) 200.000 kr
C30 2.0 (145Hk) 197.000 kr jämfört med 120i (150 hk) 239.000 kr
C30 T5 (220 Hk) 248.000 kr jämfört med 130i (265 hk) 317.000 kr

Sen är tillvalen väldigt mycket billigare än för BMW.

Vad tror ni?
Sp
210
Sparc
330e -22
Bara BMWn som inte är "felhjulsdriven". C30n är snygg från sidan, häcken är
usel och framändan si så där. Men man ska ju inte bara titta på en bil, man
ska köra den oxå. :)
C30n påminner mig om den där märkliga 480n som Volvo en gång producerade. Inte så upphetsande. DKW A3 eller 1-serie blir hade det blivit...

/Olof
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag var på världspremiären på C30 Länk och Länk måste bara säga att jag lätt skulle ta en C30 över en Etta. Med bodykit i bronze och bil i vitt (som konceptet) så är den urläcker. Dörrsidorna går i treton och man kan kombinera i oändlighet. Bilen är lika snygg med baksätena fällda som uppe och glasluckan är väldigt smidig (lätt, och enkel att öppna). Interiören kändes väldigt solid. 18-tums fälgarna är grymt snygga. Framförallt så är C30 lite som Bangle-BMWs - man måste se dom live. Det kommer nog en C30 R och med AWD. Bara effekten som saknas nu (220 hk i T5:an).

Luckan växte på mig live.

Återkommer med mer tankar efter provkörning v43 tror jag det var... Men går den lika bra som den ser ut är valet mycket enkelt! Detta är iof kanske att tala till döva med tanke på att vi hänger på Autopower ;)

Sani: Jobbar inte på Volvo, även om mitt ex jobbar på VCI :)

Fa
69
Falstaff
120d -07
Kul att höra Acey. Jag ska erkänna att jag har varit helt inne på att ta en 1-serie när det är dax att byta bil i vår. Tycker 1 serien är snyggare än C30, men C30 är trots det en snygg bil.

Men en 118i(129 hk) med rätt utrsutning kotsar 277.000:-, medan en likvärdigt utrustad C30 (170Hk) verkar hamna runt 240.000 :- Är det värt 40.000 :- och sämre prestanda för en 118i?

Nu är det väl som Sparc säger, man får vänta tills man provkört den :-)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tycker varken BMW 1-serie eller Volvos C30 är snygg...I den klassen är Audi A3 det självklara valet för mig!
Visa användare
3.753
Sani
Jag har redan lekt med konfigureringen av den kommande (till våren) C30-tjänstebilen, det får bli en Orinoco-metallic T5 "Sport" :)

acey: Hoppas inte du väntar för ivrigt på en AWD / C30R...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sani: Njaee. Bara om jag skulle få en gratis ;) Hoppas bara volvo fått ordning på styrningen.

Orinoco metallic, rena rama Enya bilen... Ett sävligt sömnpiller från norr? ;) Har redan sett ett antal testpiloter i GBG trakten så någon borde ha provsmakat frukten vid det här laget. Råkade visst jaga en testbil här om månaden och den vart snabb. Men jag gissar på sedvanlig sävlig styrning plastallergi och fullt med Felix på framhjulen samt bostongurka på skivorna.
Visa användare
3.753
Sani
PowerMac;

nu ska vi inte vara sådana - du vet väl att BMW var före Volvo med Orinoco-metallic Länk
Även Z3 fanns ju i en "Orinoco-Edition"... :)

Och styrningen är faktiskt bättre! (Synd bara på framhjulsdriften...)
Fa
69
Falstaff
120d -07
TopGear verkar gilla den iaf:
Länk
Suck, förstår inte hur folk kan välja en A3a före en 1 serie...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.