AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.754

10%vrid och 20% effekt på vilken motor?

Sida 1 av 2
Är det den motorn som är orginal i karossen (regbevisets uppgifter) eller den motor som har högst effekt i samma kaross,bromssystem?
Syftar på e30 325 och 325e.
Det är den effekten som står i reg. beviset som gäller, så en 325e får inte ha lika hög effekt som e 325i även om du byter bromsar osv och det egentligen är samma kaross.
Enda undantaget är om BMW hade angett effektgränser till bilprovningen när bilmodellen typades in, men det har dom inte gjort.
ups,, då får jag nog köra med 25mm restriktor.. fast vridet är det som är största problemet att få ner, det blir mao max 253nm jag får ha i motorn..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det hjälper inte att strypa motorn, man utgår från motorns effekt i sitt ursprungsutförande...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

motorn är ju helt ombyggd med andra kolvar grenrör turbo osv mao en hembyggd motor, skall räcka med bromspapper enligt teknikerna.
Hur har du änkt att klara kravet på avgascertifieringen...?

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Jag har dispens för alla avgaskrav utom rökgastäthet vid tomgång.
Men jag håller på att bråka med myndigheter och regelverk just nu, ingen verkar riktigt veta vad som gäller.
bilen har alltså en T31M, en specialdispens som fans köpt för 7000kr i början på 90talet.
Inte helt enkelt detta...
Har talat med vägverkets dispensavdelning nu och om bilen är intagen för "Eget bruk" så faller dispensen bort om man gör en ändring som kräver registreringsbesiktning. Den kvarstår dock om bilen är intagen i landet som flyttsak.
Så Vägverket anser att jag har rätt att göra bytet om effekten ligger inom specifikationerna och co halten.
Min fundering är att Besiktningsmannen kommer kanske att anmärka på att motoreffekten går att ändra, men kan de verkligen peka på det? Effekten går ju alltid att ändra på en motor, och mycket lätt på en överladdad motor.?
Jag tror du kan få problem med att få igenom den baserat på intyg från en bromsbänk, det gick förr men jag tror det är stopp nu, var väl för mycket fusk med det.
Men reglerna ändras ju hela tiden, värsta är ju att man ofta får olika svar beroende på vem som svarar när man ringer till bilprovningens upplysning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Turbovulc: Precis som du fått uppgift om är dispensen förverkad om du ändrar bilen i sådan utsträckning att den måste registreringsbesiktas. Att du har textkoden "T31M" betyder att bilen inte är intagen som flyttsak, i så fall har den åsatts felaktigt...

Jeppe

Vad? på dispensenheten på vägverket kollade han på mitt regnummer/dispens och där framgick det inte att dispensen var för eget bruk enligt honnom.
Vad skall det stå om det är för flyttsak isåfall?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Turbovulc: T31M ska inte åsättas på flyttsak, då ingår den dispensen i de generella flyttsaksdispenserna. Då har du en annan textkod i fält 71, koden anger "import tullfritt". Det brukar även stå att läsa under "ursprung" på registreringsbeviset.

Jeppe

Så vad tror du? är det "upp till besiktningsman på platsen" eller tror du de börjar gräva i alla reglerna om jag kommer med en registreringsbesiktning och effektintyg på under 10%vrid 20%effekt?
Har pratat med tekniker tidigare och då sa de att
"det stämmer motorn du byter till behöver inte vara avgas certifierad, bilen har dispens från det"
*suck.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Turbovulc: Dispensen du har ska inte hjälpa dig vid motorbyte, så risken att det blir problem är överhängande. Motorn ska alltså vara avgascertifierad i vanlig ordning.
Det enklaste för dig att göra är att ta kontakt med Bilprovningens tekniska upplysning, där ska du få ett korrekt svar...

Jeppe

de hänvisade till vägverket efter en timmes överläggning. Där gick de på min linje eftersom det inte framgick att bilen var integen för "eget bruk" en term som kanske inte fans när bilen importerades 1991.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Turbovulc: Mycket illa, så får det inte gå till. Kan inte teknisk upplysning svara ska de själv ta kontakt med Vägverket och sedan återkomma med ett korrekt svar.

Det enda som har betydelse i sammanhanget är om bilen är intagen tullfritt som flyttsak eller inte, och det ska inte vara så svårt att få fram. Är bilen tullfri import har du dispens och kan använda en motor utan avgascertifiering, annars inte.

Prova att ta kontakt med stationen där du tänkte registreringsbesikta bilen som en sista utväg då. Prata med den ingenjören som har hand om denna typen av registreringsbesiktningar och fråga om han hade godkänt den i det utförande du har tänkt dig. Då blir det hans problem att ta reda på informationen och ge dig ett korrekt svar...

Jeppe

"om bilen är intagen tullfritt som flyttsak eller inte"
Jo det står en grej i regbeviset här: "F97B INFÖRTS TULLFRITT"
Kan det betyda att det är flyttgods?

Mycket illa, ja det kan man bara hålla med om, speciellt när de sagt muntligen att det var okay tidigare. De menade att de inte kunde göra såddana utredningar utan jag måste själv ta kontakt med vägverket,
Trodde de var skyldiga att svara på frågor.

Försökte ta reda på om bilen var importerad för "Eget bruk" själv idag, pratade först med Vägverket men där hade de inte sådan gammal information utan hänvisade mig till SVAR - Svensk arkivinformation,
Där hade de en del uppgifter men de trode inte att just detta skulle framgå, Vi får se om de får fram något.

Är inte termen eget bruk en nymodighet som kom med EU? Skall snacka med farsan också han är gammal jurist och van att läsa kungjörelser och lagböcker.

Annars kanske amatörbyggt fordon kan vara en utväg? om jag byter bromssystem mm,, men då måsta jag väl ändå ha en avgascertifierad motor...

Länk
såg förresten den här..
Länk

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Turbovulc: Har du F97B i registreringsbeviset så är ju saken klar, då är det tullfri import, därmed har du också dispens från avgasrening och kan använda en motor som saknar avgascertifiering.

En bil är importerad antingen för eget bruk eller som tullfri import, så den saken är också utredd.

Jeppe

Du e ju klockren på de här grejerna! kan svara på grejer som inte besiktningsteknikerna klarar av efter en timmes rådgörande med kollegor,
Tackar och bockar för klarheten.!

Vet du möjligtvis var man kan hitta den speciella klausulen/paragrafen att hänvisa till där detta framgår? Har letat i vägverkets VVFS fordonskunggörelser men man drunknar lätt i all information.
Kan nog vara bra att ha med sig en kopia på detta och visa upp om det skulle uppstå oklarheter, det verkar inte vara många med dig som verkligen vet vad som gäller här.

MVH/Martin

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.