AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.273

Dessa märkliga vägbyggen...

Har jag blivit paranoid eller är det så att vägverket och kommunerna gör allt för att förhindra att trafiken flyter?

Min analys av Sveriges vägreparationer är nämligen följande:

Våren:
Alla är i städerna, trötta och slitna med bråttom till arbetet. Irritationen är allmänt hög. Sverige passar på att reparera städernas gator och broar.

Sommaren:
Äntligen här, alla drar ut på vägarna för att bada och sola. Vissa släpar runt på husvagnar genom hela landet. Vägverket passar på att göra en Sverigetour och reparera lands- och motorvägar.

Höst och vinter:
Alla återvänder till städerna för en ny tung säsong. Somliga besvikna på att inte ha fått sträcka ut bilen ordentligt på vägarna. Vägverket och kommunerna gör samma sak och återupptar de oändliga reparationerna av städernas gator...

Kan de inte göra tvärt om???

Eller är detta ett sätt att hålla semestertrafiken lugn?

/Fredrik - som verkar få passera 5-10 vägbyggen varje dag resten av mitt liv...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tror du har sett effekten av att det är valår i år. Allt ska piffas upp innan September sen blir det fyra år av förfall...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
I Stockholm så har det ju varit en del planerande vad gäller vägarbeten. Under tiden för trängselskatteförsöket så har det i princip inte funnits några vägarbeten överhuvudtaget inne i stan. Konstigt att trafiken flyter bra då va? Däremot så passade man på att utföra försök med något slags pulver man sprutade ut på gatorna för att binda upp partiklar. Hmm. Vad passande att trängselskatteförespråkarna kunde lägga till en minskning av partiklar i luften på sin lista.
Så ja. Det ligger fruktansvärt mycket politik i hur och när vägarbeten genomförs.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Såhär är det:
I början av året delar vägverket in sig i två lag. Sen har ena laget ett halvår på sig att gräva ner årsbudgeten någonstans under riksvägnätets vägar. Sedan, i Juli, det är det det andra lagets tur att sticka ut och försöka hitta den :0)
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
J.Dredd har en poäng där. Visst ligger det mycket politik i hur, var, när och om det skall göras vägarbete.
Å apropå trängselskatten så är det många som menar att trängseln har minskat i stan p.g.a. vägtullarna, men det nämns inget om att den nya södertunneln leder om en stor del av trafiken som skulle ha gått genom stan annars.
Ci
531
CiM
325ciM-04
raksträckan: detta är inga vägreparationer, utan potatisodlingar!!!

Nu är jag ju ingen vägarbetare, men är det inte lite besvärligt att lägga asfalt med snö och halka upp till knäna. Detta innebär ju att vägbyggena får läggas på några få månader.

Sen håller jag givetvis med om att man undrar varför de tvunget skall lägga om vägarna på semesterorter precis när semestrarna börjar. Skulle kanske vara lite smartare att göra detta någon månad tidigare.

Men ibland gör de något riktigt bra, en del av vägen rakt genom samhället var i akut lagningsbehov, detta sköttes så att ena kvällen/natten frästes den gamla beläggningen bort. Nästa kväll/natt lades den nya asfalten. Så bilisterna påverkades minimalt.

/Fredrik
Här i Västerås är det vid asfaltläggning poppis att hyvla av den gamla asfalten och sen vänta ett par veckor med att lägga på den nya asfalten vilket självklart ska göras i rusningstid istället för kvällstid.

Keep Your Distance!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ojdå!...Jag är bara jäv*igt nöjd att de reparerar vägarna NÅGON gång så att vi kan färdas där år ut o år in.

När ska de göra "förbättringsarbetena" i annat fall kan man ju undra?...När asfalten är stel som sirap och snöstormarna kommer indragandes?

Gnällspikar är vad ni är ;)

Jaja...visst blir jag också lite less när de är 30km/h på E4.an nu när man har breddäcken på och väghållningen är på topp :) ,men reparationerna är ju faktiskt till för oss bilister i slutändan..eller?

Mvh Janne.
Absolut Janne, eg var inlägget kanske lite felplacerat, mer som en blogg än ett diskussionsämne.
Jag bor i Östergötland och gatorna ffa i Norrköping är bitvis urusla, så jag vill givetvis se mer av vägjobbare här. Men visst kan det kännas som att alla byggen hamnar precis just där man själv skall åka ;-)

Ha det gott därute.

/Fredrik
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
En sak som jag irriterar mig på är att i 85% av fallen då jag kör förbi en vägarbetesskylt så finns det inte en arbetare i sikte. Följden har blivit att jag nuförtiden fullständigt skiter i att sakta ner när jag kör förbi en sådan skylt.

Om vägarbetarna bemödade sig med att ta bort skyltarna när de inte jobbar skulle de få en mycket säkrare arbetsplats.
kilroy
Utanför många skolor/dagis finns det ofta varningsskyltar kombinerat med 30-skyltar. Struntar du i att visa extra uppmärkssamhet vid dom tillfällen då du inte ser några barn?

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
JÄTTEbra jämförelse.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
judas> Kom ihåg att det finns två varianter av vägarbetsvarningsskyltar (puh)

Grävande gubben, som skall varna för pågående vägarbete, och varningsskylt med tilläggstavla Vägarbetsområde för att varna för just ett vägarbetsområde, som kan ha bristande trafiksäkerhet och liknande.

Därmed inte sagt att man kan blåsa igenom ett vägarbetsområde i full fart. Om man är likgiltig inför att ta ett människoliv, kan man i alla fall beakta att risken finns att fartkamerornas hastighet har justerats ner till gällande genom vägarbetsområdet. Utanför Jönköping togs många körkort den vägen förra sommaren.

Tycker tvärt om att de flesta svenska vägarbetsområdena är exemplariskt skyltade, speciellt om man jämför med andra länder. Det finns skyltningsansvariga, Vägverket kontrollerar att skyltningen är korrekt osv. Inte ovanligt att skyltningen läggs som en underetreprenad, med tillhörande viteshot och liknande.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag tänker främst på "grävande gubben" som just ska varna för ett PÅGÅENDE vägarbete. Oftast (för min del) händer det på 45:an norr om Värmland.

Jovisst har jag i grunden respekt för vägarbetarnas liv men när man flera gånger saktat ner till 50 i någon mil utan att ha sett något vägarbete så tänker jag nästa gång jag ser en skylt: "De har förmodligen slutat för dagen" eller "troligtvis jobbar de inte på det här vägarbetet idag heller".
Om de var mer nogranna med att ta ner skyltarna de dagar de inte jobbar så skulle jag ju inte tröttna på att åka omkring i 50 i onödan på en norrländsk fin raksträcka.

Om jag ser en vägarbetare saktar jag alltid ner.
randrup
I Trelleborg expandera staden sitt utbud i rondeller - byggs året om. De verkar aldrig få nog, sedan de vann pris i en rondell tävling - och kommunen blev utnämnd till att ha Sveriges vackraste rondell. Efter detta byggs det jämt och ständigt – vilket försämrar framkomligheten i trafiken, och smutsar ner min bil (vit)…

//randrup
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
förstår inte varför vägarbeten måste utföras på 'kontorstid' (mellan 8-17)
i de flesta andra länder jag kört i så pågår asfaltsarbeten dygnet runt på stora vägar, oftast enbart nattetid på motorväg då man kan stänga av en fil helt utan att det blir trafikkaos.
men inte i sverige...

///Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.