|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Asken, samtliga riksdags partier har sagt att dom INTE kommer att sänka bensinpriset/bränsle skatten..allt annat är bara röst fiske eller rent skitsnackande av dom. Sen anser jag att vi kan försöka hålla politiken utanför detta forumet. |
|
|
Pelle: Gott, alltså är inte politiker bilvänliga. Då drar vi slutstrecket för det där. Kan bidra till forumet med att de rabatter samtliga bensinkedjor verkar vara identiska av vad jag funnit ut i och med lite tfnsamtal till dom de senaste dagarna. |
|
| Både Moderaterna och Kristdemokraterna vill sänka bensinpriset. Moderaterna genom att sänka bensinskatten och Kristdemokraterna genom att halvera momsen. | |
|
Jiie "jiggerdanne: Jag får det till 60 % om man räknar på 12,49 kr vid pumpen: moms: 2,50 energiskatt: 2,86 koldioxidskatt: 2,13 summa: 7,49 Priset på bensinen utan skatt blir då 5 kr. Den sammanlagda skatten utgör 60 % av totalpriset. MEN egentligen bör man räkna på skattepåslaget för att jämföra med andra skatter. I så fall är den sammanlagda skatten på bensin 150 %." Kom ihåg att det är bara de direkta skatterna du räknar in här. Det finns ju massor med flera skatter på bensinen du inte ser här. Som alla skatter som macken, personalen och transporten av bensinen belastas skattemässigt av, som tex arbetgivaravgift, löneskatter, fordonsskatt på tankbilen osv. Räknar du in det så landar du på 300% |
|
kilroy |
Apropå bensinskatten...Sverige toppar inte statistiken inom EU när det gäller bensinskatten (vilket ibland påstås i vissa trådar). Den senaste siffran jag har sett visar att Sverige ligger på en åttonde plats bland EU-länderna (EU15). Att vi i Sverige har de tyngsta, effektstarkaste och mest bensinslukande bilarna inom EU förklaras troligast med våra förhållandsvis "milda" regler när det gäller förmånsbeskattning vilket i hög grad mildrar effekten av de höga bensinpriserna. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Det stämmer att vi inte ligger högst när det gäller beskattingen av fordon i Sverige. Men om man tittar på det totala skattetrycket så ligger vi definitivt i topp tillsammans med våra nordiska grannar. Detta för att vi beskattar hela kedjan Arbetgivaravgift-Lön-Konsumtion hårt i alla led så totalen blir fan-i-mig absurd. Min BMW gick sönder och kalkylen såg ut så här. Jag får jobba ihop 50.000 till firman. Moms avgår 10.000 Arbetsgivaravgifter 10.000 Löneskatt 10.000 Dvs 20.000 kvar i handen som jag betalar BMW verkstaden Där avgår 5000 kr i moms 4500 i arbetgivaravgift 4000 i löneskatt. Dvs 6500 kr i handen på killen som lagar min bil medans nästan 90% !!!!!!!!!!!!!!!!!! försvinner i skatt, då skatten är lågt räknad i mitt ex. Är det någon här som tror att jag jobbade i två månader för att slita ihop dessa 50.000 som krävdes. Näää, jag fixade bilen själv på två dagar istället för att slita i två månader med 90% i skatt. Det är ju fan inte kosntigt att alla jobb försvinner och 1 million går arbetslösa. En runda till med sossarna så kommer det att dra upp skatten till 95 % och vi har 2 millioner arbetslösa. |
|
kilroy |
Systemet med skatt/avgifter på lön och konsumtion är mig veterligt inget specifikt för Sverige. De allra flesta ekonomiska system har samma grundstenar med en del individuella variationer. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Systemet är inte specifikt för Sverige, snarare skattenivån. Vad jag undrar är bara var nivån på skattetryck vid tjänsteutbyte bör ligga för att det inte ska inverka negativt på antalet jobb och hur mycket penagr som kommer in. Just nu ligger det ju på 90% skattetryck om man själv skall jobba in pengar för att betala en yrkesman att utföra ett jobb. Är 90% verkligen optimalt, Kan man gå upp till 99% tex... eller skulle det bli mera jobb och pengar in om man gick ned till 80% i skattetryck vid tjänsteutbyte??? |
|
|
BMW_MAN: Nu räknar du ju i två led, dels momsen som både din firma och verkstaden betalar in och dels löneskatt som du och mekanikern betalar. Om du betalar 90% då betalar mekanikern inte skatt alls? Varför inte räkna på tre led? eller kanske t.o.m. fyra? Då börjar skatten närma sig 100%. Men jag håller med dig att skatten är alldeles för hög. |
|
| Siffrorna var hämtade from preem.se, men nu kom du med helt andra siffror så jag vet inte riktigt vilka som är mest aktuella. | |
|
jiggerdanne: Visst räknar jag i två led, för så funkar det ju i verkligheten. Jag måste jobba in pengar för att betala min bilmek = 2 led då vi båda betalar skatt. Och den totala skatten blir 90%. Alternativet är ju att jag går ut och fixar bilen själv och då är skatten Noll. Med 90% i skattetryck så krävs det ju att bilmekanikern är 10 ggr så snabb/ duktig som den som gör det själv för att "det ska löna sig" Det är ju därför alla i Sverige försöker fixa allt själva, bilen, måla huset, bygga till osv osv, Om vi har väldens högsta skatt på tobak, alkohol osv för minimera detta vad kommer då väldens högsta skatt på arbete att innebära. Jo vi minimerar jobben också. |
|
| Nu är det ju inte alla i Sverige som försöker fixa allt själva. En väldig massa arbete utförs av svart arbetskraft, vilket är en direkt följd av den höga skattenivån..... | |
|
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att det kanske inte är bensinskatten som bör ha prio ett när det finns tusen andra skatter som är skyhöga också. Framförallt skatt på arbete som BMW_MAN argumenterar. Sen tycker jag inte man kan hålla politiken utanför forumet när den går ut på att minimera vårt BMW-körande. Mvh Johan |
|
|
Om det nu vore så att bränsleförsäljningen (resonemanget gäller väl även diesel) inte skulle vara lönsam skulle vi ju inte ha några "automat" bensinmackar, dvs mackar utan bemanning. Dessa stationer brukar ju också som regel hålla ett lite lägre bensinpris än de bemannade, t.ex JET skulle ju inte finnas om de sålde bensin/diesel bara för att det var kul. En del stationer har ju bemanning dygnet runt så det är klart att det finns förtjänst på det, även om det i viss mån också handlar om service. //Stenback |
|
|
Stenback: Faktum ÄR faktiskt att många mackar och automater lägger sig på Break even" eller under. Pengarna dom förlorar får dom sedan igen av bolaget dom är anslutna till. Anledningen till detta ekonomiskt märkliga beteende är att dom försöker behålla/vinna marknadsandelar. |
|
|
Dagens Nyheter har en bra artikel idag. Länk Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
BMW_MAN: jag förstår ditt resonemang men din matte var inte helt korrekt... "Dvs 20.000 kvar i handen som jag betalar BMW verkstaden Där avgår 5000 kr i moms" Momsen är 20% och således är det 4000kr som avgår... ___ //Ulf |
|
|
Helt rätt Programmer, Var lite trött, fick bara till första momsen 10.000 av 50.000 rätt (20%) sen blev jag väl för trött när det var dags för moms igen :-) Men jag räknade nog lite lågt på arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, egenavgifter och källskatt (då jag skulle bli tvungen att jobba in detta extra och får väl runt 55% på toppen där) Så skatten totalt är ju ännu högre i detta fall tyvärr, hua... Vi behöver inte diskutera olika partier här, det är precis lika illa och skadligt oavsett vilket parti det är som drar upp skatten. Vad jag tycker är viktigt är dock att se helheten. Folk stirrar på en sak i taget, Bensinskatt, Trängselskatt, Inkomstskatt. En tokhög skatt på något kan ju kompenseras av låg skatt på annat så man ska inte klaga innan man titta på hela kedjan. Nu känns det dock ju som att alla steg skattas tokhögt -De som ger oss jobb (arbetsgivaravgift, företagsskatter mfl...) -Vi som jobbar (inkomstskatt) -Vi som konsumerar(moms, koloxidskatt, fastighetsskatt osv) Det är totalsuman som är så hög att det är skitsvårt att skapa ny jobb. |
|
| En liten hälsning från Iran där jag jobbar för tillfället; Bensinen kostar 80 öre litern!:-) | |
|
Nya topp noteringar i princip var vecka på bensinen, bränslebeskattningen är högre i dag än vad den någonsin har varit. Regeringen med regnfelt (reinfeldt) vägrar sänka momsen på bensin. Undrar varför? Och det skriks ovanligt lite på forumet? Hur kommer det sig? Alla högerförespråkare hade visst fel (som alltid) när dom skrev 888ggr att bränslebeskattningen kommer att sänkas vid blå regering. Jag fick lite mer i plånboken med jobbavdraget men det åts mångdubbelt upp av alla andra höjningar det är bara att konstatera det är ett fiasko (som vanligt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.