|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vet att alla behöver bensin så därför tycker jag att man borde BARA köpa bensin på macken. Tänk på det... Det ska väl inte behöva skilja över 3:- litern runt om i Sverige. De som säljer den billigaste bensinen säljer alldeles säkert inte med förlust. Sänk priset på bensinen så kanske det blir en korv också... Niklas | |
|
Var köper man bensin om inte på Macken? // M.v.h. Daniel |
|
|
ok, Jag menar naturligtvis att man bara ska köpa bensin på macken. Sätt press på bolagen genom att inte köpa korv, badmintonset, badboll, mjölk, cykelslang, glass, limpa, dvd, glasögon, halsduk, utemöbler, elgitarr, ankare, solkräm, platt-tv och bacon. Niklas |
|
|
Fatta att skatterna och skattepåläggen på skatterna är minst 70% av bensinpriset. Låt bli att rösta på skattehöjare så kanske det händer något mer. Asken |
|
|
Gnäll inte över bolag som säljer varor och tjänster som vi konsumerar. Rösta rätt istället. Min bil: Länk |
|
|
gnäll och gnäll.Jag har aldrig röstat på nåt skattehöjarparti. Jag menar att om man kan sälja för 9.49:-/l ska man väl inte betala över 12:-/l på annat håll. Niklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är iallfall slut på 9.69 efter 14 dagar i Hassoland i morse var det 12.65 som lägsta pris igen. Skulle ha tankat igår så klart. ///MVH Hasso Länk |
|
Faktum är att de mackar som är med och priskrigar ofta säljer bensinen med förlust! Denna förlust får de sedan ersättning av ifrån "moderbolaget", dvs Preem om det är en Preem-mack, Shell om det är en Shell-mack, och så vidare. Meningslöst att klaga på bensinbolagen - de är INTE bovarna i detta dramat. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tyvärr så säljer man med förlust när man ligger på dryga 9 kronor..... Det är skatten som är det stora, 70% är ju direkt skatt på soppan. Sen finns det ju fler indirekta skatter som priset ska täcka med som tex arbetsgivaravgift för mackägaren, löneskatt för mackägaren, fordonsskatt för lastbilen som kör ut soppan, arbetgivaravgift för tankbilsföraren, löneskatt för föraren, skatt som raffinaderiet får betala osv. osv.... Så igentligen är bensisn näst intill gratis om du lyfter av alla direkta och indirekta skatter... |
|
|
En bensinstation tjänar 90% av sina pengar på andra saker än drivmedel, så skulle folk sluta handla allt annat skulle varenda bemannad station tvingas stänga. Och jag hoppas inte du tror att de som säljer bensin för 9.49 kr tjänar några pengar för det gör de inte. De höga bränslepriserna i Sverige är varken enskilda handlares eller bolagens fel, utan beror som alla andra redan sagt på skattepolitiken. Försök påverka den istället för att tvinga enskilda näringsidkare i konkurs. |
|
| Jag snackade med en mackägare om detta. Han menade att han får 3 (tre) % av dom där 12-13 kronorna som bensinen kostar. Så gnäll inte på mackarna. Att sälja bensin i sverige ger ingen inkomst, det är mer eller mindre en obetald samhällsservice. | |
|
Så sant så! En bekant jobbar på "macken" o bensin ger ingen inkommst. Om dom visste o hade garanti att folk skulle förtsätta köpa sina tidningar, korv osv på macken så skulle mackarna sluta sälja bensin. Man kan gnälla o ställa sig frågor, rösta på dom som bara lovar, vi vanligt folk kan ändå inte göra mycket... Alla har olika åsikter... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Är långt ifrån någon supporter av den skattepolitik som förs idag men jag tror inte vi kan räkna med några radikala skattelättnader på bensin som skulle ge oss lägre priser även om det skulle bli ett maktskifte i höst. Jämför man bensinpriserna i västeuropa så ligger väl Sverige relativt bra till. Förr var det ju lönt att tanka upp om man var över i Danmark eller Tyskland men är det fortfarande så? ___ //Ulf |
|
| Det har du helt rätt i, Programmer. I princip alla länder i västvärlden har någon form av s.k. miljöskatt på bensin. | |
|
Bensinpriset kommer nog aldrig att sjunka lägre än va den är nu,alltså själva bensinen,inte skatterna som är ett skämt i sig. Ett regeringsskifte skulle nog inte göra nåt åt saktten nej,men de skulle bli mer tryggt att den stannar på samma,nu vet man aldrig va som kan hända. Tillgången av oljan är mindre + efterfrågan är högre. Största boven är just nu Kina som ökat sin konsumsion betydligt,även jänkarna något. Hörde här om dagen att oljepriset kan ev höjas till runt 100$/fat om de vill sig illa,pga av nån orolighet lr va de va....uhhh,tänk priset för en liter då :( |
|
|
Priset är inte så mycket att göra åt. En skattesänkning lär knappast ske. Hela Västereuropa (undantaget Schweiz, Österrike, Luxembourg) har ju samma pris som vi eller dyrare! Å skulle en kollektiv skattesänkning ske i Västereuropa så lär ju OPEC inte vara sena att korrigera det. Så länge bensinen har monopolställning som drivmedel så kommer det att förbli på detta vis. Stötta istället andra drivmedelsformer. Nej gör som jag, köp en sjua och tanka upp all bensin innan den tar slut! :) Det kommer bara att bli dyrare i det långa loppet... mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En bekant som drev en BP mack för ca 15-20 år sedan sa att tankar en bilägare och sticker utan att betala så var istort sett dagsförtjänsten på bensin borta,. Var i samma veva som Mackarna började göras om till servicebutiker för att ha nått att leva av. ///MVH Hasso Länk |
| 58% av bensinpriset (12,49) är skatt och inget annat. | |
|
jiggerdanne: Jag får det till 60 % om man räknar på 12,49 kr vid pumpen: moms: 2,50 energiskatt: 2,86 koldioxidskatt: 2,13 summa: 7,49 Priset på bensinen utan skatt blir då 5 kr. Den sammanlagda skatten utgör 60 % av totalpriset. MEN egentligen bör man räkna på skattepåslaget för att jämföra med andra skatter. I så fall är den sammanlagda skatten på bensin 150 %. Bensinskatten är ju i linje med de flesta andra europeiska länder så den kommer nog inte förändras av någon regering. Sänk i stället skatten på arbete och kapital så folk har råd att konsumera! Mvh Johan |
|
|
Om skattepålägget är 50, 60 eller 70% så säger det egenligen bara att.. Varför dividera om små promille istället för att använda sin röst(rätt) och påverka till en bättre helhet. Kör rätt rösta rätt, framför allt bli upplyst på Autopowers forum:) Rådande klimat som folk accepterar är att låta sig styras av skattepålägg. Tragiskt för individens frihet och det visar vad de styrande är villiga att ge sina kunder(de som röstar) för cred.... Asken |
|
|
Rösta rätt hjälper ju inte, inget parti står ju för att sänka bensinskatten längre. Man slipper förmodligen den gröna skatteväxlingen om man röstar rätt det är allt. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.