AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.369

Synpunkter på denna 530iT-93 i Stockholm?

Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
...några synpunkter om denna?

Länk

Jag blir så nervös när det kommer till v8 och automat. Speciellt när det gäller halvrisiga långmilare.
Om det nu blir av att åka och kika, vad ska man vara extra uppmärksam på? Finns det några knep för att komma på en trött växellåda?

Tacksam för alla tips.

//Fredric
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker annonsen ger ett väldigt seriöst intryck. V8:an behöver man inte vara rädd för. Den har inte mer problem än någon annan motor. Däremot så är det väl en "plastkulelåda" i den bilen? Dock varken dyrt eller svårt att fixa om det problemet uppstår.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
mi
33
misc100-2
540iAT-M e34 -94B
J.Dredd: Är plastkuleproblemet inte svårt att åtgärda? Antar att detta är instruktionerna hur man gör:
Länk

Personligen tycker jag det ser lite svårt ut :)

Vad brukar verkstäder ta för detta jobb?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Själv hade jag aldrig köpt en så rostig E34, leta efter en nyimport istället, brukar va friskare, rost är de värsta jag vet =(

BMW CS #5139
530 drabbas inte av plaskuleproblem, det är först på fyralitersmakinerna.

///Micke
Min cabrio Länk
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Tack för svar.

Säljaren verkade även han mycket seriös, och det låter ju som en bra bil förutom rosten. Men dörrar och baklucka är ju inte SÅ illa, dom kan man ju byta om det nu skulle vara så. Värre på bakskärmen.
Dessutom har jag inga större planer på att behålla bilen resten av livet, och om man har den ett år och kör 3000mil så är den uppe i knappt 27000mil och troligen ännu rostigare = svårare att sälja :/

Kablarna till bakluckan är på väg att ge upp, hur knepig är dom att byta? Eller kan man rädda dom innan det händer med att tejpa/plasta/isolera in dom på något sätt?

Dessutom pratade han om något som "dunkade" till i bak när man rullade lite framåt och la i R, eller rullade lite bakåt och la i D. Va kan det vara?

Det får nog iaf bli en provkörning när ingen här skriker rakt ut, förutom om rosten :)

//Fredric
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
v8 och automatlådan ska du inte vara rädd för vad deet gäller på 530. Men rosten ska du se upp med!
Ser inte snyggt ut. e34 håller sig i regel bra från rosten typ från 93-96. utasatta ställen är typ under framdörrarna bakskärmrna bagageluckan, även tankluckan och runt omkring enligt vissa men jag har aldrigt stött på detta problemet!!!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kiler verkar vara seriös, tog kort på alla eller några rostpunkter samt en buckla. Visst, det finns finare E34:or men dom kommer oxå att rosta.
Kolla om luckan fukar, den kan man behöva på "en bastu aggregat" :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Jag är oxå impad över ärligheten i bilderna. Och att det finns rost vet jag ju redan nu, så det är inget oväntat som kommer kosta mig mer än bilen att fixa. Det är mer nått sånt jag oroar mig för, men det låter ju som man inte ska vara så misstänksam som jag va innan :)

Grabber, antar att du menar takluckan? Den verkar ju renoverad, eller iaf till viss del, så den borde väl funka ett tag till hoppas jag.
Kanske värre med ACn...

Vad tycker ni då? Om vi leker med tanken att den är OK för övrigt, är den för rostig för 29k?

//Fredric
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
För 29K skulle jag inte tveka...bilen verkar ok, verkar det va en ok snubbe som säljer kärran så slå till! Provkör den ordentligt,kolla att växlarna går i mjukt utan slag,även när kärran står still,kolla färg+lukt på Atf oljan,svart/illaluktande=Nej....
En liten undran om takluckan..renoverad? Vajrar utbytta..vanligt fel eller?

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
17/9,18/9,25/9-06 Globen.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Utnötta kablar i luckan höll på att bli riktigt illa på min Touring. Det började ryka vid stillastående, kunde likaväl börjat brinna. Kostade 7000 att få dom bytta hos BMW. Hur kul var det på en rostig baklucka? De kablarna var ändå "lagade" 1,5 år tidigare för 2000.
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Tack för alla svar och tips!!

Halvgute: Är Atfolja = Automatoljan? Hur kollar man oljan på den? Det finns väl ingen sticka? Måste man hissa upp bilen då?

Propeller: Fya, det lät ju som en riktig mardröm! :( Verkar inte vara det enklaste att byta kablarna själv heller, innan dom brinner upp.

Har hittat en nya kandidat nu som egentligen låter mycket mer intressant. Manuell och ingen synlig rost av bilderna att dömma. Tyvärr har den gått längre och ligger 55mil längre bort. Men det kan det ju vara värt. Ser ut att vara en fin bil. Ska ringa imorrn och höra om den finns kvar.
Länk
Går det att få tag på nån lista över all utrustning som fanns till en -93 530 touring? Så man kan ringa och rabbla upp allt som inte finns på den där bilen och ha en anledning till att pruta. :)

Råkar inte finns någon i dom trakterna som har varit och kikat på den?
Så trist att åka 75mil och se att det inte alls stämmer med det försäljaren sagt.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Luur..ATF=Automatic tramsmission fluid!
Allvarligt talat så vet inte jag hur man kollar nivån på en Bmw autolåda..har själv en manuell...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
17/9,18/9,25/9-06 Globen.
Lu
54
Luur
E34 530 Touring -93
Micke Olsson: Underbart! Precis vad jag behövde:)

halvgute: Ok. Tror inte det blir den bilen iaf. Manuell lockar mera!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.