AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.548

330 motorproblem

Sida 2 av 2
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Skulle dock vilja veta om man kan kolla givaren på ngt enkelt sätt.

Enligt wendtan så gick det kontakta givaren via DIS+. Har den LIN-interface eller liknande?

Då kontakten är 3-polig skulle jag gissa på att den har +/- och signal. Signal är pulser som man då skulle kunna mäta med oscilloskop... dock har jag inte tillgång till det i helgen. Har bara en multimeter. För att kunna mäta får man nog skära sönder kabeln på gamla givaren isf.

Köpte mig en givare (940sek) +O-ring (8sek) igår på BMW i mölndal. Ska se idag om jag kan repetera felet på motorn så jag vet mer säkert imorgon när jag byter givaren om det gör skillnad. Bilen gick som en klocka igår...

/chni
Du kan läsa via DIS+ om givaren är inom förväntade" intervall eller inte. Vilket system den använder vet jag inte, den enda "BUS:en" jag har någorlunda koll på är CAN då jag jobbar med den dagligen. Bmw använder en reptil snabb variant av den till lite olika enheter.

Mitt tips är att mäta den nya givaren med fluken eller vad ni nu har för multimeter och koppla bort den "suspekta" och mäta den. Jag har svårt att förstå varför insugs och avgas givaren skulle ligga inom helt olika intervall. Således borde ni ganska lätt kunna konstatera vilken som är boven i dramat.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Nya givaren på platts, var ett ganska enkelt byte när man hade en instruktion. Har ju inte lyckats återskapa problemet på min bil direkt så jag vet inte om det hjälpte. Det känns som om motorn går jämnare mellan tomgång-3000rpm, men det kanske bara är för att man gärna vill att det skall ha blivit bättre. Kommer skriva här igen om felet återkommer.

Ohmmätning på den gamla gav inget alls, fick inget utslag alls på multimetern. Var lite stressad då jag skulle iväg så jag skall se om jag kan mäta på den sedan igen...

Johan: Skall du byta din på måndag? Nyfiken på hur det blir för dig.

/chni
Be
28
Belloe
330xiA Touring -01
Har samma problem, trög upp till 4000 varv sedan händer lite mer. har en automatare, som växlar vilt när det sinar med kraft! Är det bara in på verkstad och göra en diagnos eller klara man det själv?

Rock on!
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Om du vill kolla givaren innan du byter så behöver du till en verkstad som har instrument för att läsa av felminnet. Men eftersom det enligt några här kan vara fel på den även om det inte syns i diagnosen. så kan du välja att chansa och byta. Att göra en avläsning av felminnet kostar en 3-500 kr lite beroende på var du gör det, och det är ju ungefär halva kostnaden för givaren. Å andra sidan finns det fler än en givare som kan krångla, och det kan ju bli lite dyrt i längden att prova sig fram, jag hade valt att göra en avläsning först. Ring gärna runt och fråga lite vad det kostar, det behöver inte vara en aukt bmw verkstad för att de skall kunna läsa av och det kan som sagt skilja lite i pris.
Be
28
Belloe
330xiA Touring -01
Tackar, ska kolla med verkstad och se om det blir några felkoder annars blir det väl att börja byta givare. Verkar som att det brukar vara kamgivare på insugsidan men läste även att tempgivare kan strula

Rock on!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nu sitter min givare också på plats, och första provturen var till full belåtenhet. tyvärr säger det inte allt eftersom felet kom och gick tidigare, så jag får helt enkelt vänta några dagar innan jag kan uttala mig störtsäkert.

bytet var lätt, det svåraste var faktiskt att få ur och i kabeln från kontakten. annars hade bytet tagit 10 minuter. byte av givare klarar faktiskt vem som helst, det är svårare att byta till vinterhjul!

om det här nu visar sig vara felet så häpnar jag än en gång över hur mycket nytta man har av det här forumet. utan er hade jag varit tvungen att byta givaren på BMW, och det hade alla gånger kostat 2500 kr med felsökning och arbete. för att inte tala om hur lång tid den hade blivit såtende med semestertider och allt. nu kostade en ny givare en dryg 800-ing, vilket gav 1700 kr till att betala räkningshögen efter semestern....

mvh Johan
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Min bil har gått felfritt fortfarande efter bytet oxå, så det känns ganska säkert att det var den givaren som strulade. Känns som om den givaren håller inte toppklass direkt... tur att den är enkel och billig att byta.

Håller med om att dra kabeln var det svåraste, dvs. allt var ganska enkelt. För en BMW-mek som gjort det här några gånger tar det nog max 10 min.

Detta forum är guld då det har räddat en tysklandsresa och sparat pengar igen.

/chni
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag har nu kört runt hela dagen med bilen, utan några som helst symptom. innan jag bytte så kom felet i snitt varannan gång, oftare vid varm väderlek eller varm bil. så jag betraktar felet som fixat!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nu har jag kört hela veckan utan antydan till problem, så jag kan säga att det var kamaxelgivaren som det var fel på. jag tror faktiskt att det har varit fel på den längre än jag trott, för bilen går bättre på flera punkter. Bla drar den 0,1-0,2 l mindre bensin per mil, och den tvekan som fanns vid gaspådrag är också borta. detta förutom det uppenbara, nämligen tjuvstopp vid rödljus och högersvängar, som också är borta. så jag är väldigt nöjd!
tack än en gång, alla ni som bidrog!

Mvh Johan
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Grattis! kul att höra och bra med feedback

Mvh
Janne
Hej! Väcker liv i den här gamla tråden igen.

Har exakt likadant problem som beskrivs här. Bilen tappar kraft på låga varv under 4000. Problemet uppstår när bilen är körd och man stannat för att tex handla. När bilen är halvvarm med andra ord. Den går även några extra varv på starten innan den kommer igång, vilket den alltid gör!

Kamaxelgivaren är bytt. Trodde felet var löst till en början men nu har det återuppstått igen.

Ska kolla givaren i termostathuset som någon tipsade om. Någon som har andra tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.