AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.549

330 motorproblem

Sida 1 av 2
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Hjälp sökes!

Har problem med att motorn går konstigt efter att bilen stått parkerad i 15-20min, dvs. svalnat lite. Felet kommer bara ibland.

Problem: Går perfekt på tomgång men ger man lite gas (1/5) så stannar motorn. Går även lite längre på startmotorn innan den startar när felet kommer. Kör man sedan iväg är den jättetrött under 4000rpm. Felet har kommit några gånger, dock värst igår. Ingen motorlampa lyser. Varit inne för samma fel förut men inga felkoder satta. Inget fel hittat...

Har även lite samma fel som Länk så jag funderar på om det kan vara lamdasonden.

Kamaxelgivare? Tändspole?

Jagar just nu ställen som kan ta in bilen men det ser riktigt illa ut. Jag som planerat att bila i tyskland nästa vecka...

I värsta fall får jag försöka fixa den själv.

/chni
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag har tyvärr ingen lösning, dock samma problem. jag har tid på BMW på onsdag, så först efter det så kan jag hjälpa dig. min bil strular också mest när den är halvvarm, och har i övrigt samma symptom som du har. jag återkommer!

mvh Johan
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Hej!
Kamaxelgivaren vet jag ger utslag på diagnos, så det borde du sett. Den ger inte heller direkt de symptomen du nämner med tjuvstopp. Däremot blir det tröttare i bottendraget. Spontant känns det som om din bil inte får nog med bränsle medans du accelererar, att pumpen inte orkar hålla tryck på soppan.

mvh
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Tror inte det är pumpen då den har nästan full kraft på högre varv. Tycker den borde bli tröttare på högre varv om det vore pumpen. Eller?
Känns som tändningen eller någon sensor som stryper bränslet.

Tycker den dragit något mer på soppa sistone, men jag kanske bara varit körgladare... svårt att säga.

/chni
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Ringt alla bmw i göteborgsregionen, finns ingen tid innan mitten av augusti.
:-(

BMW Borås gissade på kamaxelgivare (ska kunna vara trasig utan felkoder, men ovanligt) eller spjällmotorn. Spjällmotorn är ju hyfsat dyr och krånglig att byta... Så det är ju inget jag ger mig på. (tror ja)

Ska höra mig för om jag kan få tag i grejer för att kolla felkoder. Kanske kommit någon igår.

/chni
Kamaxelgivare låter troligt även med denna symptomen faktiskt. På min E46 328 så larmade inte fel på kamaxelgivare, dock om man gjorde en koll av givaren separat så visade det sig att DIS+ inte kunde kontaka givaren.
Gick bra på tomgång men allt annat än bra ovanför det, tände inte heller någon varningslampa för dåliga emissioner osv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Har haft liknande problem på min 728,där fanns det i och för sig felkoder att läsa av men det här kanske hjälper dig ändå.
Länk

Mvh Janne
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kan det vara spjällmotorn också? Det vore ju alldeles lysande om någon som har bytt spjällmotorn kan beskriva symptomen. men kan verkligen den vara så svår att byta? gasspjället sitter väl fullt synligt. eller behövs det kodas in efter bytet?

min 530 (med likadan motor) är också mycket svag på låga varv, går som vanligt på höga, drar några extra varv på startmotorn, hackar och är allmänt svag när man tex ska iväg från ett trafikljus. den tjuvstannar även då och då.

det här felet kom under värmeböljan, och verkar finnas kvar nu också. vansinnigt irriterande.

mvh Johan
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Känns just nu som om det blir ett chansbyte av kamaxelgivaren i helgen. Det är oftast insugningskammen eller? Hoppas BMW Göteborg har en sådan hemma isf.

Är ganska sugen att komma iväg på lite bilresa och prova en sväng på nurburgring. Är inte alls laddad för att ha en bil som strular just nu...
Skulle vara ganska tråkigt att få stopp 100mil hemifrån. Positiva kanske är att tyskarna kan laga bilen om de inte har samma semesterkaos som i sverige.

/chni
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Precis det beteendet hade jag på min förra bil (330i -01). Det var kamaxelgivaren på insugssidan. Just detta att felet bara kom ibland och bara dök upp när motorn svalnat lite grand är precis som du beskriver det. Det uppträdde aldrig när motorn startades helt kall eller helt varm, utan bara då jag låtit bilen stå 15-30 minuter efter att ha körts varm. I mitt fall fanns dock felindikering i diagnossystemet, men ingen lampa lös i kombiinstrumentet.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
insugskamaxelgivaren, vilken av dem är det? kan ni beskriva lite översiktligt var den sitter?

mvh Johan
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Länk

Tror det är del 5 & 6 man behöver. Vilken kam som är vilken räknar jag med att lista ut när jag tittar på motorn.

/chni
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Länk

Nr 18

Mvh
Janne
Johan: Länk

Crankshaft=vevaxel
Camshaft=kamaxel

Länk

Frågan är egentligen om du får felkod "PO369 camshaft position sensor A" eller sensor B

Länk
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Jag vidhåller dock att ni bör kolla upp givaren i termostathuset.
Länk
Nr 4

Eftersom mitt fel löstes genom att byta den.
Det är dessutom ganska lätt att se om det finns något glykolläckage i eller runt givaren.

Mvh Janne
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Borde väl bli den högra kammen och del 18 efter lite tanke.

Nog bäst att plugga på detta ikväll innan man skruvar isär. :-)
Om man nu får tag i någon givare vill säga.

/chni
Här fanns en bättre beskrivning: Länk

Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Tackar för den instruktionen wendtan! Slipper man stå och klura ut hur man skall gå till väga.

Grymt bra att se vilka verktyg man behöver innan man startar så man inte blir haltandes efter ett tag pga. att man saknar något.

/chni
Och här kommer en till :) Länk

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag beställde den på M-Bilar idag, kommer på måndag. De hade dock bara ett nummer, och på RealOEM så verkade det vara olika givare till insug och avgas? Det är ju mycket bättre om det är samma, för då kan man byta hur man vill, men man blir ju lite osäker samtidigt?

Går det att avgöra om den är trasig genom att mäta motståndet i den?

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nu ringde han tillbaks, och hade hittat insugsgivaren, så glöm min första fråga.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.