|
|
|
|---|---|
|
Bilen var inne på Insp2 för inte så länge sedan, då konstaterades att bakre spindelleder var slitna och behövde bytas. Detta gjordes också. Efter bytet gjordes en hjulinställning där man konstaterade att framhjulens värden var en aning utanför rekommenderade marginaler och att främre spindelleder således också skulle behöva bytas snart (dock inte ögonblickligen, hette det). Bilen blev mycket trevligare att köra efter servicen, men jag upplever vibrationer i ratten runt 70-90 km/h. De kommer och går men verkar bara förekomma i just det intervallet. Dessutom tycks de försvinna helt efter 10-15 minuters körning. Är det främre spindellederna jag märker av nu? Wilhelm Svenselius | |
|
När jag bytt mina bakvagnsbussningar så behövde jag göra en ny hjulinställning, och det var då framhjulen de behövde justera. Det finns flera framvagnsdetaljer som ger upphov till vibrationer i 70-90, så det behöver inte bero på just spindellederna där fram. Tror det är vanligare att bussningarna behöver bytas(?) Mvh. /Kjell |
|
|
Jag har bytt allt utom stötdämparna i framvagnen men har ändå ibland vibrationer i intervallet 70-90 km/h. Hjulen är nybalanserade. Nästan på alla BMW´s jag haft har det funnits antydan till vibrationer i just 70-90 km/h, konstigt att det ska behöva vara så! Är detta ngn form av olycklig konstruktion tro...?? Mvh / |
|
|
Tack ska ni ha för infon. Kan ju vara bussningarna fram då, tror att dessa också byttes baktill samtidigt med spindellederna. Nån som har en aning om vad en dylik operation i framvagnen brukar gå på? Wilhelm Svenselius |
|
|
Hej! Jag lider av samma sak och har bytt det som min BMW mek. (B&M) hittade och ansåg skulle bytas i framvagnen, och ändå så har jag dessa retsamma skakningar i framvagnen under de första ca 10 minuterna när jag tar ut bilen på morgonen. Har fått ett tips från en bekant som har däckfirma om att det kan vara sk. "ståplattor" på däcken, men då borde ju känslan vara att bilen "studsar" och inte som nu att den "vobblar" i fram. Får du ordning på det så lova att återkomma W2k, jag kommer ivf. att ta tag i mina skakningar senare i höst. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Har du fått ordning på dina vibrationer W2k? Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
När jag bytte till vinterhjul försvann vibrationerna. Eftersom inget är fixat på bilen antar jag att det antingen var de gamla hjulens fel (de var rätt slitna och fälgarna i behov av renovering) eller så är det de nya hjulen som "sväljer" vibrationerna. När jag sätter på sommarhjulen igen, då förhoppningsvis med renoverade fälgar, får vi se. Kan snedslitna däck ge upphov till vibrationer, tro? Wilhelm Svenselius |
|
|
Ja det kan det , orunda däck som påvisar sk. vägkraft ger ochså vibrationer i stor utsträckning. Vägkraften är den kraft som uppståt mot vägen när hjulet viktbelastas av bilens vikt och inte är helt runt. finns trådar att läsa om detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.