|
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Satt och filosoferade lite kring äldre BMW modeller och vilka rekommendationer det står i instruktionsboken angående oktantal. Till tex en 318/320/323i -85 säger man "premiumbensin - lägsta oktantal 98". Kompet ligger på 9.5 (318i har detta, övriga har 9.4). Till tex en 520/525/530/535i -89 säger man "Otto-Kraftstoff Normal unverbleit DIN 51 607 mit Mindest-Oktanwert ROZ 91". Kort och gott oktantal 91 (ROZ är ju RON på tyska vilket är det som står på våra pumpar - USA/Canada kör ju med (RON+MON)/2 principen). Kompet ligger på 9.0 (530/535i har detta, övriga har 8.8). (Notera att 520i "ECE-Version" har 9.4 i komp och kräver enligt instruktionsboken ROZ 95). Så för att sammanfatta säger man att - för en specific modell med L-Jetronic och 9.5 i komp säger man minst 98 oktan - för en specific modell med Motronic 1.3 och 9.0 i komp säger man minst 91 oktan (och med 9.4 i komp säger man minst 95 oktan) Varför har kraven minskats? Det är ett ganska stort "glapp" tycker jag. Är det uteslutande för att man använder en mer exaktare motorstyrning (och vågar ligga närmare gränsen)? Vi pratar inte om några knacksensorer eller dylik "extrautrustning" på den här tiden. Men isåfall vad kör de första E30 M3:orna på (hade inte de typ 10.5 i komp i sina fyror)? AvGas? Eller när jag tänker till så tror jag faktiskt de hade Bosch Motronic styrsystem, eller? Det enda jag kan dra slutsats av detta är att ett exaktare motorstyrsystem kan använda bensin med lägra oktantal. Och att om man tex tankar i 95 i en som vill ha 98 så kommer det i de flesta fall fungera men är inte motorstyrningen i "bra skick" kan man råka ut för olika grader av spikning/knackning och dylikt ganska "lätt". Några andra åsikter/funderingar? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.