|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| tänkte få lite snurr på min 525a 24v.. Dom är ju så otroligt slöa upp till 4-5000 varv.. så jag funderar på att montera en kompressor i den.. Vad kostar en sån ungefär? svårt att montera dit? nå andra tips? mvh | |
|
Ordentligt gjort runt 100.000 kr..... Sen får du ju montera ur den en gång per år vid besikning. |
|
|
Enem har ett kompressorkit till M50 kostnad ca:40000: är dock osäker om det passar din. Mvh Dic. |
|
| ESS i norge gör det för ca 50000 och då är det ordentligt gjort | |
| BMW_MAN...den siffran tog du ganska löst rakt ut i luften va? | |
| 100.000 hehe.......... | |
|
40.000 för ett komperssorkit kan jag hålla med om. Men för att det ska bli ordntligt så bör du ju uppgradera innanmätet i motorn och tex byta kolvar och kompsänka (annars får du ju köra på RaceFuel som är svindyrt), uppgradera soppasystemet och en koppling som orkar med. Det får du inte under 100.000 om du lämnar iväg, inte en chans.... |
|
|
BMW_MAN Om man inte ska köra strippen eller rödljusrace hela dagarna så behöver man inte byta koppling. Vi har kört en 328 med orginalkoppling och ess kompressor och då har vi kört en hel del bana med den och kopplingen gav inte upp. Nu kör jag och min far en M3 med kompressor och den är kopplingen hel på ännu efter en sommar med mycket bankörning. Har även haft en 330 med kompressor men den var dock automat så där kan jag inte uttala mig om kopplingen men lådan höll i allafall. Att man behöver kompsänka och byta kolvar stämmer ju inte, ifall man vill ha absolut maxeffekt så behöver man såklart göra ovannämda igrepp men om man nöjer sig med dom effektökningarna som tex ess uppger så behövs det inte andra kolvar och kompsänkning |
|
| Hur många bilar har du lämnat in för kompressor montage då,BMW_MAN? | |
|
Ingen då jag använt turbobilar istället för kompressor. Jag tycker i alla fall att E34an är en tung bil och vässar man motorn så frestar bilens tyngd kopplingen en hel del. Dock har jag smällt hål i lite kolvar just på grund av att jag INTE kompsänkte och fixade nog med soppa så motorn gick lite för snålt. Så idag skulle jag aldrig överladdda utan lägre komp+mera soppa. Hur många kolvar har du spikat hål i Bimmerbåjj ??? |
|
|
Inte en enda faktist!Trots att jag inte betalat 100.000 för kompressor montage :) Nä,seriöst..har aldrig trimmat mina egna bilar faktist,tycker E34orna inte skall trimmas sönder.Anledningen till mitt kanske otrevliga ifrågasättande av din angivna summa är att jag har kollat upp vad det skulle kosta åt en vän.Och genom alla forum,sidor och samtal jag haft har jag aldrig hört den summan.Runt 50.000 är den summan jag fått fram.ESS i Norge utför tydligen en av dom bästa och säkraste kompressor-kiten i scandinavien.Dom har en två år lång garanti på deras kit,har inte lyckats fått fram information gällande motorhaverier pg.a kompressor trim.Dock Automat lådor som rasat! |
|
|
Vill nog tillägga att BMW_Man har en poäng,klart som fan att en kompressor som låt säga ger 100+ upp till 150+,vilket både ESS och Enem uppger ökar påfrestningar på motorn.Skulle klart rekomendera en toppöversyn och en tjockare packning för lite kompsänk,själv vill jag ju gärna behålla Mahle kolvarna i min men flurar just nu om det skulle räcka med en microtvätt på spridarna.Däremot så har jag fått förklarat för mig att lådan håller (Switchtronic) men turbinen bör kollas (packboxar är väl aldrig fel att byta??). Tror att en kompressor kan vara en väldigt rolig lösning på en bil som man gillar och vill ha kvar men det sunda förnuftet bör finnas på körsätt.Ska det åkas bana och pressas vid rödljus så är kompressor en utmärkt lösning men räkna med lite motgångar som tyvärr kan kosta mer än det smakar. Mvh Dic. |
|
|
Lät så jäkla förnuftig i tidigare inägg men vill påminna om att vid besiktning så finns det en risk och då ligger nog ESS bra till då de är tystare än de flesta. Mvh Dic. |
|
| Så ni menar att 100.000 är vad man bör räkna med för en stabil kompressor trimning? | |
|
Fråga dig själv vad du är ute efter. Kompressor till din 525 är väl ball men kostar en hel del, 50-100 kkr. Jag vill ju att det ska vara "skottsäkert" så man inte måste sitta och kallsvettas efter en fullgas på motorvägen och undra om man brände något...... Tänk på att du får skruva av/på alltihopa en gång per år vid besiktningen. Visst du kan ha tur som en tokigt men var i alla fall beredd på att bygga om motorn 2 ggr / år (fråga mig inte hur jag vet :-D ) Så för att motivera pengarna ska man ju tycka det kul med kompressor i sig och att skruva. Vill du bara ha en E34a som går fortare så kan du ju köpa 540/M5 bra mycket billigare än kompressormontering. |
|
|
Kan hålla med om att trimma en bil med turbo eller kompressor kan gå på 100.000kr. Håller själv på med att trimma en bil och jag är uppe i 70,000kr och det är verkligen inte färdigt, felas väl en 20,000kr och uppåt. |
|
|
Hur mycket vill/kan ni göra själv. Att tex lyfta ur motorn, riva ned den i delar och kompsänka med svarvade kolvar eller tjockare packning är ju inte dyrt om ni gör allt själva hemma i garaget och får en polare att jobba gratis på helgen i sin mekaniska verkstad. Lämnar ni iväg det till en firma så kan det ju bli hur dyrt som helst. |
|
|
Om man funderar lite ser jag detta: ESS tuning två-års garanti gäller bara grejerna de skruvar i bilen. Vill man teckna en extra försäkring som täcker eventuell skador (orsakade enbart av själva trimmet) så kostar det i runda slängar 20.000 kr bara för försäkringen!!!!!!! Varför kostar försäkringen 20.000 kr (2500-4000$) om nu komperssorkonverteringen aldrig ger några problem. OBS jag säger inte att man inte ska trimma, trimma är skitkul, vill bara upplysa lite om att budgeten ofta drar iväg.... Men vafan, om man viste vad saker skulle kosta från början så skulle man ju ha missa många roliga projekt :-) |
|
|
Självklart ökar man risken med all sorts trimmning men jag kan bara säga att min förra 330 har jag kört drygt 8000mil med kompressor och bilen har gått ca 13000 mil nu. Den har gått fint och går fortfarande. Det montaget kostade ca 50000:- och av dom 8000milen har jag kört nästan ca 800mil på bana! Och då kan jag lova att jag inte myser omkring när jag kör bana utan kör max hela tiden. Det skulle jag kalla en ganska skottsäker installation. 328 som min far hade gick två år med kompressor utan en enda incident och då gick den ca 200-250 hårda mil på bana. M3:an fick kompressor i mars eller april och har hunnit få ca 100mil hårdkörning på bana, men den är lite tidigt att uttala sig om men än sålänge så fungerar den utmärkt. Så att man ska svettas för en fullgasacceleration på motorvägen om man tar ett ESS-kit utan att kompsänka och byta kolvar tyder mer på att man har dåliga nerver än att installationen är dålig ;-) Men som sagt inget är helt riskfritt så visst kan man ha otur och att det händer något. Sen kan man ju köra sönder motor och koppling på en bil utan kompressor också, det beror ju lite på hur man handskas med bilen. Själv kör jag aldrig rödljusrace och stripp men mycket på bana. |
|
|
Får hålla med dig "ryk" en E46 är ju perfekt för kompressor när man tittar på ekonomin. En 330 kan man ju få loss för ca 150.000 idag och så landar man en bit över 200.000 kanske då man fått på kompressorn. Det är ju klart konkurrenskraftig då samma prestanda kräves en M3 som ligger mycket högre. På en E34 525 så är det svårare att räkna hem prestandan då E34 540/M5 inte ligger så mycket högre än 525. Hur fick du din kompressor genom SBP, var det kompisar, mutor eller hittade du en döv och blind besiktningsman :-D |
|
|
ryk 330xl! Vore väldans intressant att veta vad du har för grejor i 330:in,blir klart inspirerad om grejorna håller så bra med tanke på att jag kör inte bana,rödljusrace,okej motorväg och snabba påfarter men knappast mer. Har sen en tid haft kontakt med Enem och de ska "kanske" starta produktion i Augusti/September beroende på intresse och nu känns det jäkla nära att bestämma sig. Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.