|
|
|
|---|---|
|
Finns säkert redan svar på det här på forumet men frågar ändå. Vilka tändstift ska jag ha och vad ska "gapet" vara? Om ni mämner olika stift skriv gärna anledningen till varför ni tycker så. Tack på förhand | |
|
Bytte stift alldeles nyligen i min -93a. Blev longlife stiften från NGK. (för det är tydligen vad som levereras med nyare BMW's) BKR6EQUP heter dom. Annars finns det ett billigare alternativ från NGK i form av BKR6EK. Gapet är standrad på dessa, så är ej justerbart. Se följande länk: Länk Finns givetvis stift från t.e.x Bosch, Champion o.s.v också. Kan dock inte redogöra för- resp nackdelarna med dom. Sök så hittar du massor om stift. |
|
|
Jag är fd NGKanhängare, men numer Champion! NGK funkar absolut, men jag anser nog ändå att Champion är vassare! Satsar du dessutom på deras EONstift så är du nog såld på de framöver! De jag anser att man inte ska ha är iaf Bosch, och Feltemas Eyquem |
|
TobbeBMW |
Champion EON1 ska du ha, håller iaf 5-6000mil sen. Fast dom e dyra... |
| Eftersom Champpions stdstift till den bilen går på 60:- och EON1 kostar 70:- så är ju valet enkelt! EON såklart! | |
|
Har man haft hoj innan man köpte bil, så har man lite skev syn på vad dyrt är. 4liter olja och filter gick på 850-950kr att byta (snålade inte med kvalitén, 13´000rpm så bör det smörja bra). Tändstift kostade strax över 100-lappen styck etc. Så tändstift för 70kr styck låter ju rimligt! Men vad märkar man för skilnad på stiften då? "bara" att dem håller bättre (vilket självklart är prio ett) eller går motorn bättre med dessa? Jag tänkte serva min bil nu efter sommaren och funderar på vad man ska göra? Bilen var inne på inspektion II för ca 1200mil (hinner alltså med ett par mil till innan det är dags, men service-indikatorn visar att det är snart dags). Det var förra ägaren som gjorde denna service, så jag har bara servicepappret att gå på vad som gjort. Men är det olje, oljefilter som första hand ska bytas? Bör man även passa på att byta luftfilter och tändstiften? |
|
|
ExHonda: Vilket överpris du betalt för din MCservice! Kör själv båge också, kör på Pennzoil eller Valvolines MColja 4L går på 250-300:- filter 50:- Ang EON, dels håller de bättre. men jag och många med mig upplever att den även går bättre! Testade de i en 525 jag hade, och sen dess blir det alltid EON Luftfilter kan du ju se efter hur bra eller dåligt det ser ut att vara , 3000mil ungefär är bytesintervallet, detsamma för bränslefiltret |
|
|
E36: Jag körde med maotul (stavning?!), kostade 160-170kr litern. Det var lite överdriver med den oljan ja, men då jag körde oftast på det övre registret (12500-13000rpm) så ville jag att det skulle smörja ordentligt. Byte till castrol GTX (tror jag det var) sista oljebytet, så blev det ca 300-400kr plus filter. Okej, får ta och se över grejjerna på bilen. Vart sitter soppafiltret? Sitter det under bilen eller under motorhuven? Strulade som satan när jag byte det på svärfars gamla volvo 740, filtret satt under bilen och gjorde det smått drygt att byta och så läkte det och strulade. |
|
|
Misstänkte nästan att du åkte Motul olja i hojen, helt klart en bra men dyr olja Ang bränslefilter så har vissa det i motorrummet och vissa under bilen, följ slangarna så hittar du rätt Ang Volvo 740, så finns där också båda alternativen, och håller med dig ang det under bilen, mycket vanligt att det är svårt att få de täta.. mer än en inklusive jag har brottats ett bra tag med läckande anslutningar! Jag har börjat att använda alubrickor istället för koppar, det verkar förenkla det hela |
|
|
,, jag felsökte på 740 (svärfar har tummen mitt i handen),, byte alla filter, byte luftmängsmätare, det mesta, till sist databoxen! Det var den som strulade. Allt gick på ca 4000-5000kr, det var för mycket tyckte svärfar och gav mig bilen istället (som betalning). Jag sålde den en månad (och 8-12 mil senare). En så törstig MEN tråkig bil var inget jag ville ha iaf. :OP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.