AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.660

Identifiera getraglåda

Var på en skrot för ett tag sen och köpte mig en växellåda från en BMW 535i -91. Hörde att det skulle vara en 260-låda. Nu har jag köpt mig en till låda, som sades vara en getrag 260. När jag fick hem den så såg den inte riktigt lika dan ut. I stort ser den lika dan ut, men mönstret på alla "flänsar" ser inte lika dana ut.

Jag undrar nu hur man kan veta att det är en 260-låda.
På båda lådorna finns en sifferföljd som båda börjar på 260. Är det detta nummer som säger att det är en 260-låda?

Här är en bild på nummret av en av lådorna...
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det satt ju alltid en Getrag 260/6 i 535i modellen medans det satt en Getrag 260/5 i de tidiga 525i (89-90) modellerna.

Tog en snabbtitt på min Getrag 260/6 och där stod det 260 0 1302 91.

Antar att din bild visar växellådan från 535i -91 eller? Från vilken modell och år kom den andra växellådan ifrån? Vad för nummer stod det på den lådan förresten?
Vad menar du med /6 och /5?

Bilden är på den låda som är från 535:an. Den andra lådan har jag ingen aning om vad den kommer från för bil

Man kan alltså inte genom att titta på lådan få reda på vilken modell det är? Man måste veta vilken bil den kommer ifrån för att ta reda på det? Så kan det ju inte vara
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är olika lådmodeller helt enkelt. Nu får någon vänlig själ korrigera mig om jag har fel - men såvitt jag förstått så är de ganska olika lådor som man inte kan byta emellan (främst pga de är olika långa). Man känner lätt igen 260/6 på dess "kylflänsar" undertill (som inte 260/5 har).
Hade några bilder liggandes som (jag tror iallafall) visar skillnaden mellan en 260/5 och en 260/6.
Länk
Länk
Länk

Det här med lådidentifiering och vad som satt var är inte det enklaste ämnet - antalet obesvarade trådar i forumen vittnar om detta.
Men utifrån numret (som du har tagir kort på) skall man korrekt kunna identifiera lådan. Jag har dock hitintills inte sett någon som kan ge en förklaring till vad de olika siffrorna betyder.
De tre första säger iallafall modellen.

Siten www.realoem.com används flitigt (då den i princip är en spegling av BMS:s reservdelskatalog). Slår man in 535i och 525i får man mycket korrekt fram 260/6 respektive 260/5.

E34 535i - här sitter det en Getrag 260/6 låda.
Länk

E34 525i -89 (dvs med M20 motorn) - här sitter det en Getrag 260/5 låda.
Länk

E34 525i -93 (dvs med M50 motorn) - här sitter det istället en ZF S5D 310Z låda.
Länk

Just det nummer du tagit kort på är lite intressant för i en annan tråd hävdades det att en låda med just den beteckningen kom från M5 -92. För att spä på förvirringen något så är ALLA E34 M5 lådor (3.6 och 3.8 liters varianten) märkta med 260.x.xxxx.xx - fast de är 280 lådor. I en annan tråd kom man till slutsatsen att BMW helt enkelt tagit "framdelen" av 260 och lagt dit en extra sektion och vips får man en 280 låda. Du ser dock definitvit skillnaden mellan en 260 och 280 eftersom 260 är två-delad medans 280 är tre-delad (men den har inte lös sprängkåpa dock som de flesta tre-delade brukar ha).

Du har inte fler bilder på de två lådorna? Och gärna nummer på den andra lådan?
Okay. tack för infon!

Vad är det 6 resp. 5 betyder nu då?

Jag har inga fler bilder på lådorna, men kan ta ett gäng när jag är i garaget nästa gång.

Läste också att de tidiga (tidigt 80-tal) 260-lådorna inte var lika bra som de senare. Hur ser man skillnad på dessa lådor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
5 och 6 har ingen speciell betydelse eller någon rolig historia bakom sig - det är bara en enumeration/beteckning för att kunna särskilja de olika varianterna av 260-lådorna.

Läser man lite info från företaget Metric Mechanic Inc. Länk så kan man läsa på sid 6 att de "tidiga" 260 lådorna hade vissa svagheter (antar de då menar 260/5). För 1986 kom den reviderade 260 lådan där externa kylflänsar och förstärkt innanmäte var några förändringar (och jag antar de då syftar på 260/6).
På sid 8 är det en bild med "tidig" 260 låda (antar 260/5) till vänster, i mitten "sen" 260 låda (antar 260/6 då den har kylflänsar) och till höger 280 lådan.

Men mycket mer än det vet jag tyvärr inte om 260 lådorna. Skall 260 lådan användas i något speciellt sammanhang? Är det tänkt att den skall kopplas ihop med en Volvo motor eller liknande? Ute efter en låda som tål vrid och långloppskörning eller ska den helt enkelt bara ersätta en redan befintlig rasad växellåda?
Nu ha jag tagit lite bilder

Länk

aX(tidig 260?) är bilder på den ena, bX(sen 260?) är bilder på den andra.
X3 är bild på nåt nummer längst bak på lådorna och X4 är nummren fram på lådorna

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, A-lådan måste definitivt vara en Getrag 260/5 låda. Såg av en slump i en annan tråd Länk där en låda från en 525i -89 var numrerad med siffrorna "260 0 1044 90".

Och B-lådan måste definitivt vara en Getrag 260/6 låda. Lite annorlunda utförande med hydraulröret till slavcylindern än min, men jag TROR de gjorde en förändring kring 04/90 (prod. datum) vilket borde isåfall precis kommit med om bilen som lådan kom ifrån var en 535i -91.

Jag skulle själv vilja ha en uppslagsservice där man bara kunde mata in växellådsnummer och ut kommer modell och kanske lite mer info, men något sådant har jag ännu inte sett.

Om man nu ska välja låda så är ju 260/6 en något kraftigare konstruktion. Men den kan ju ha sina svagheter på andra områden. Metric Mechanic Länk har ju uppenbarligen kunskap om Getrag lådorna men då är Mobimech Länk mycket närmare och deras specialitet är just Getrag lådor.
Okay..

Du råkar inte veta varför det är olika nummer fram resp. bak på lådorna?

Bultmönstrena på sprängkåpan är i alla fall inte lika dana på lådorna. Är det så att 260/5 satt på de mindre 6-cyl motorerna? Det är så att jag tänkte ha dom till en volvomotor och nu skaffat en adapterplatta mellan motorn och lådan till BMWs stora 6:a som bara passar på 260/6:an

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, tyvärr inte - bara massa spekulationer - men inga klara fakta.

Det stämmer, bultmönstren skall inte vara likadana (de två växellådorna satt på olika motorer).

Yes, du har rätt. Getrag 260/5 satt bla i BMW 520i/525i (E34 karossen) under början av modellernas livstid då den hade den s.k. M20 motorn - även kallad "lilla sexan". (Lite kuriosa : Senare under modellernas livstid ersattes denna motor av M50 motorn och samtidigt byttes växellåda till ZF S5D 310Z. I slutet av modellernas livstid gjordes en teknisk uppdatering av motorn som döptes till M50TU och samtidigt bytte man igen växellåda till Getrag S5D 250G9).

Getrag 260/6 satt däremot i de bilar där den s.k. M30 motorn - även kallad "stora sexan" - var monterad. Exempel på modeller M30 motor och Getrag 260/6 låda är BMW 730i/735i (E32 karossen) samt BMW 530i/535i (E34 karossen). (Lite kuriosa : Senare under 530i modellens livstid ersattes denna motor av M60 motorn - som är en V8 - och då bytte man också låda till en ZF).

Verkar vara en ganska bra kombination att foga samman motor från Volvo och Getrag låda från BMW (Volvo har ju iofs använt andra typer av Getrag lådor på en hel del modeller). Vet att KL Racing säljer en hel del varianter av adapter plattor.

Men för att summera vad jag tror du är ute efter
Getrag 260/5 <=> BMW "lilla sexan"
Getrag 260/6 <=> BMW "stora sexan"
Ok, nu har jag fått reda på det jag undrade samt en hel den extragodis :D

Får tacka så mycket för hjälpen!
la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Skakar liv i en gammal tråd!
Är det någon som vet om en getrag 260/5 (525i -90) passar på en m51
motor (525tds -93)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.