|
|
|
|---|---|
|
Har rätt nyligen införskaffat mig en 325a, som för övrigt är första BMW'n jag äger. Så jag är rätt grön när det gäller BMW, och kanske inte speciellt avancerad när det gäller bilar överhuvudtaget. Klarar dock göra basic saker, och de gånger jag går bet brukar farsan komma till undsättning eller detta forum för den delen. :) Till frågan: Ibland när jag står helt still och lägger i 1an eller backen hörs ett klonk bakifrån bilen nånstans. Det händer inte jämt, men kanske 6 gånger av 10. Ibland även när jag är ute och åker och växlar (oavsett växel) kan det höras samma ljud bakifrån. Har nyligen gjort en rejäl service på den, där jag bytt både växellådsolja och bakaxeloljan. Såg för övrigt inga spår av läckage då heller, torrt och fint. Kan det vara de s.k "silentblocken" som har kastat in handduken? Men borde det inte låta om sig när man kör över farthinder och dylikt då? (det låter ingenting varken framifrån eller bakifrån vid gupp) Eller är det nått skit med kopplingen så det inte kopplar ur helt alla gånger? Det är mina gissningar, lösningar mottages med öppna armar. | |
|
jag har hört många här som haft detta "problem". Jag har också det där "klonkande" ljudet eller vad man ska kalla det, men enl. mig så är det ett helt normalt ljud, speciellt när det gäller Bmw. Visst kan det vara så att något är fel, men en bmw är nog aldrig helt tyst när man växlar. Detta är helt enl. min uppfattning och jag kan ha fel. När man lägger i en växel så är det trots allt saker som rör sig och då uppkommer det ett ljud... ? Mvh: Jimmy |
|
|
Ja, det är nog sant det du säger. Men detta klonkade känns inte riktigt som att det bara skulle kunna vara mekaniska ljud. Står man helt still på en plan parkering och lägger i t.e.x 1an känner man även att bilen "hoppar till" lite. Inte mycket alls, men nog för att man ska känna att bilen rör sig baktill. |
|
| Löste det sig? | |
|
Njae, det kan man väll inte säga. Ljudet är fortfarande kvar, har inte blivit varken bättre eller sämre. Måste göra en genomgång på alla bussningar i fram/bakvagn till våren ändå som det verkar, får se om man lyckas få den tyst baktill på samma gång. |
|
|
Menar du ett dunk-liknande ljud så är det rätt vanligt, har det på min E36 också.. Det är någon kraft i drivlinan som bankar till. Helt ofarligt... Men måste särskiljas ifrån bussningsproblem. // MVH Jocke |
|
|
ljudet uppstår väl inte vid varje växling? är det inte mest tydligt om man t ex krypkör på 2:an för att sedan lägga i ettan som om man blir tvungen att gå upp på en trotoar eller liknande tillfälle, typ som att bilens fart och tyngd fångas/stoppas upp när ettan går i på rullande hastighet? förstår någon? kan kanske vara drivaxlarna, kopplingen eller bakvagnsbussningar tror jag! har haft de på mina 2 bmw`s fått tips om att de skulle kunna vara drivaxlarna... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.