|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att skaffa en BMW 530 -01 och vet ej riktigt vad jag vill ha. Skall det vara bensin eller diesel, automat eller manuell! Jag har alltid haft tidigare bensin, men jag vet att 3-liters dieseln är grym. Automatversionerna är även grymma. 0-100km/h finns ju beskrivet i modellguiden för alla alternativ, men hur är det vid omkörningar, t.ex. 80-130km/h? Hur snabb är en diesel då mot en bensin? Hur är det med automatmodellerna? Tacksam för lite svar. Hokki | |
|
Hur mycket kör du per år? Jag skulle välja 530iA. Kör man 3-4000 mil om året så lär dock dieseln vara att föredra. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag kör ca. 15.000 km/år. Hokki |
|
|
Då är det meningslöst för dig att ha en diesel, med tanke på den betydligt högre skatten. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
andha45 |
Det som gör dieseln meningslös, tycker jag, är att den ofta pajar. Bensinaren pajar så gott som aldrig. En trasig dieselmotor (injektorer, LMM, turbo etc.) kan kosta 15-90 tkr att laga. PH |
|
Automatlådan i Dieslarna är känslig, chipstrimma inte 530dA. 530iA är en trevlig modell, jag som är manuellfanatiker=) kan se charmen i den och är inte helt främmande från ett övertagande av fars Carbonsvarta 01: a. Jag hade valt mellan 530iA och 530i 5vxl, med garantiförsedd 530d 5vxl som wild card, är alla modeller ok, låt det enskilda exemplaret bestämma vilken det blir. Mvh Stephan |
|
andha45 |
530d är en trevlig bil att köra men tyvärr verkar den mkt känslig när det gäller motorn. Ibland är jag inne på www.bmw-treff.de, och där är det dagligen någon som har problem med sin 530d e39. Idag 3 st bara på första sidan av dagens rapporter... ofta vid körsträckan 15-18 tusen mil. |
|
Jag har samma uppfattning som andha45: 530d E39 är verkligen inte BMW's mest driftsäkra modell genom tiderna! Hoppas att de nyare dieslarna i E65 och framåt är bättre, men det tror jag nog. Dessutom har de bättre automatlådor från ZF. Om till och med den rabiata Automat-hataren Stephan735i kan tänka sig en 530iA - Ja då måste den vara det bästa valet :D Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag håller med Kalle där, det kommer bli dyrt för dig att ha en diesel bil om du bara kör 1500 mil / år. Dessutom kommer ju skatten att höjas ytterligare på äldre dieslar. Angående automat eller manuell så är det nog bäst att du tar dig en provtur och provar ordentligt både en bil med automat och en bil med manuell. Det är mest en smaksak vad man vill ha, bägge är kanon bra på olika sätt =) |
|
|
Vet någon hur det är vid omkörningar med manuell/automat? Enligt modellguiden för 530i är 0-100km/h för manuell 7,1s och för automat 7,6s. Är skillnaden mindre vid omkörningshastigheter? Hokki |
|
|
När det gäller 530d Aut,så hade dom en GM-låda under en tid.Är osäker på vilka år det gäller.Iallafall rundt årsmodell 2000. BMW säljer inga reservdelar till dessa.Endast komplett låda.Hörde om en 525d med en sådan låda,som havarerade för en tid sedan.Kostnad 47000. Tack så mycket!Har hört att dom senare ZF-låderna är mer driftsäkra. Sen har det också varit en del strul med Turbon på 530d. Går själv och funderar på en 530i.Skulle nog själv villja ha en med Automat. |
|
| Måste bara fråga, har automaterna i 525 E39 -03 några kända problem? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.