AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
683

Något "klipper" ström till klimakompressorn?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hej!
Har ett problem med kliman på en 750 E32. Den är konverterad till R134a för några år sedan med ny kondensor mm. Den är nyligen provtryckt (var OK) och köldmedel påfyllt då den började slå av ibland och läckage misstänktes. Kompressorn är testad och OK. Så långt bra men det verkar som strömmen till kompressorn av någon anledning stängs av efter några sekunder då kylan försvinner direkt i princip. Det finns ström förbi tryckvakterna och det är bytt det "avstängsningsrelä" som finns på bilarna. Det hjälpte inte alls.
Något är galet mellan reläet och kompressorn eller vad kan det vara för skumt fel? DIS-testningen gav inga felkoder. Har någon en aning, det är hemskt att åka utan klima i det här vädret.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns säkert lite tips i mina länkar här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Funkar den om du "tvångskör" med spänning direkt på elkopplingen? Isåfall kan du ju nödköra så när läget är akut, eller lägga en kabel direkt från tryckvakterna till kopplingen, så riskerar du inte att spränga något. Åtminstone tills du hittar det riktiga felet

/Mats J
Cenny
Jag kan slå vad om att det är magnetkopplingen som är sliten. På vissa kompressorfabrikat är detta ett väldigt vanligt fel. En verkstad kommer att säga att du måste byta kompressor men det är inte alls säkert. Jag har själv haft samma fel på flera bilar.

På adressen nedan finns ett inlägg på ett volvoforum, där står mycket om hur felet yttrar sig och vad man kan göra åt det.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.