AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
905

Vibrationer i ratten

le
74
lestander
320d Touring -01
Hej
Har sökt runt lite här på forumet men inte hittat riktigt mitt problem.
Har köpt för ca 2 veckor sedan en BMW 320d Touring -01 Automat
.
Vad jag igentigen direkt märkte när jag satt mig i den och skulle provköra den var lite vibbar runt 70, men jag tänkte ja ja lite obalans i fälgarna eller skeva B skivor.

Så jag åkte till en däckfirma dom la på NYA däck, balanserade dom, + hjulinställning. hade ändå kvar dom där vibbarna fast mycket mindre (Störder mig inte på de, var så lite) men jag såg att bromsklossarna var ganska nötta, så jag köpte nya skivor på B Tema samt klossar.

Bytte dom igår, till min förvåning när jag skulle åka vidare efter bytet, så hade vibbarna kommit tillbaka fast ännu mera???

Nu känns dom redan vid låga hastigheter 30-65 sedan borta!? vad göra? blir tokig på sånna små saker, kan det vara nått i framvagnen som e glapp eller?

Och är det broms backar till H Bromsen

Önskar svar, (så kanske man inte säljer bilen) // Hälsningar Robert
le
74
lestander
320d Touring -01
Obs glömde säga att det är en E46
Låter som glapp i en av spindelleden :(

Jag hade identiska symptom som du beskriver, vibrationer blev kännbara under vissa hastigheter även i mitt fall var det omkr. 70-90 km/h men även när man svängde in och ut ur en rondell i lägre hastigheter omkr 30 km/h kunde man märkbart känna av skakningar i ratten,
Dessa var mer kännbara med mjuka vinterdäck än vid feta sommardäck.

I mitt fall var det en kombination av dåliga broms skivor och glapp i spindelleden, samt även en framvagns inställning. Men det fanns ett men! Vänster framhjul är det hjul som är deras balans punkt, så den fick dom styra om så att den blev så kallad noll balanserad! (jag vet inte riktigt vad detta innebär) men det var förklaringen jag fick i TYSKLAND! och allting var frid och fröjd! Jag rekomenderar starkt att serva era bilar under en semester resa i Tyskland. Servicen där är fläckfri.

//Rop the Z3&E46 madness
Glömde att nämna mina bakvagns bussningar blev bytta!

//Rop
le
74
lestander
320d Touring -01
Som du skriver så säger du "Spindeleden" är det samma som "Länkarmen" eller "Styrleden" för jag hittar inget på Ex biltema som heter spindelled till denna årsmodell -01
Bra fråga (Skille gissa på länkarmen (Bomurang formad med en krutpunkt i mitten). men du borde nog undvika biltema! jag tror inte att dem prylarna håller särskilt länge. Det är en BMW vi snackar om.. ;)

Men o andra sidan så är det inte så mycket av original delarna som håller för den delen heller.... Jag har nu fått göra en del dyra reparationer på min 328 E46.. :( Det börjar bli dyrt...
Re
16
Rebel325
325iM -89
Styrlederna, även kallat p-ändar brukar vara boven när det vibrerar i ratten, klonkar det när du kör i hålor brukar det vara spindellederna som e slut...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.