AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.849

byta länkarmsbussningarna e36

hi
70
hi_pot
328ci -99
hej... min bil har börjat med att svänga lite med bakljulen... antar att det e länkarmsbussningarna som behöver bytas efter vad jag har läst o kollat på bilen. De känns lite mjuka men det e inte extremt på någe vis, men det retar mig i alla fall!

felsymtomen är ett litet kluckande (eller dunkande) men inget som jag tycket känns mycket men det som retar mig är att den lixom överstyr lite mer åt höger!

frågan är om man kan byta dessa länkarmsbussningar på plats på håge vis? är det någon som har gjort det? eller måste jag ta ner hela skiten?

tack på förhand!
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
tja! Bytte fram på min E30 förra veckan, och de va inget man med lätthet fixade utan lyft... först skulle hela länkarmen bort, sen fick man pressa ut den gamla bussningen ur "öglan" som den sitter i, samt pressa tillbaka den nya. När bussningen väl satt i öglan pressades vi dit den på länkarmen igen. Med pressning menar ja inte ett skrivstäd och vaselin utan en hydraulisk press med en presskraft på ett par ton. Bytte samtidigt spindellederna och dom fick pressas dom me...
Detta svarar ju inte på din fråga men min poäng är att killen i verkstaden påstod att detta var lätt jämfört med dom bakre bussningarna, och att han nekade ett sådant jobb... E30 och E36 är som bekant ganska lika varandra i hjulupphängningen så jag antar att det är lika krångligt på den, tyvärr... men jag skrev inte detta för att skrämma upp dig, utan snarare att att inspirera dig till att tänka "ja ska visst fixa det!"
Lycka till!

PS. Kolla denna länken så får du en uppfattning om hur allt ser ut! DS.

Das leben ist kein probelauf!
om du menar dom främre länkarmsbussningarna så är detta inget problem att göra själv! observera nu att jag inte menar silentblock eller diffbussningarna! bäst att förtydliga, händer inte sällan att folk förväxlar dom! ett enkelt sätt att kolla om dom är dåliga är att hissa upp bakänden och försöka röra på hjulet med händerna i kvart i tre positionen...mitt ena bakhjul rörde sig ca 2-3 mm där, jag bytte på båda sidor...

på e36 så sitter den främre länkarmsbussningen i en hållare liknande en korg som sitter fastskruvad i chassit på bilen...bytet går att göra på plats, du behöver inte ta loss länkarmen från bilen och du behöver ingen press, även om det naturligtvis underlättar!

Lossa bultarna som håller korgen i bilen (märkväl att denna korgen används för att justera toeinställningen för bakhjulen, så antingen kan du märka upp dess läge mycket noga eller så gör du en hjulinställning efteråt, jag gjorde en inställning...) och dra ner den, där sitter en genomgående bult som håller korgen till bussningen...

lossa bulten och ta väck korgen...har du gasol/gassvets så elda väck gummit i bussningen, har du inte det så kan du använda skruvmejslar/knivar/borrmaskin istället...när du sen skall ha ut hylsan så tar du en bågfil och sågar ett jack genom hylsan (AKTA så du inte sågar i bärarmen, då får du en brottanvisning!) så släpper spänningen i den och den blir mycket lättare att få ut!

ta sedan fint sandpapper och slipa ur i bärarmen så där inte är något skit som kan ställa till det när den nya bussningen skall i. Ta den nya bussningen, smörj den lätt med lite olja så den glider lättare och slå sedan i den.

Ett tips är att ha ngn sorts mothåll på länkarmen när du slår, jag tog en lång stång och svetsade lite järn så den grep runt länkarmen så att säga, den andra änden satte jag fast i väggen...

kan vara rätt trögt att få i den nya bussningen, men det går! kolla hur långt in den gamla satt innan du tar väck den så du vet ungefär hur långt in den ska..
tog mig ca 3 timmar när jag gjorde detta, skillnaden var enorm efteråt!

som sagt, detta är inget svårt och går alldeles utmärkt utan att ha press och andra lyxtillbehör :) skall man pressa så får man ju dessutom ha loss länkarmen vilket innebär mer jobb med att lossa, men själva bussningsbytet går bra mycket fortare...

kom nu på att man kan säkerligen tillverka en sorts avdragare/pressare i stil med dom som så ofta förespråkas i samband med silentblocksbyten...

är du osäker så fråga på!

MVH
Johan K
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det finns en utmärkt hydraulpress på Biltema som är avsed för ändamålet att pressa med ett par ton. Den kostar 1.500 och är nog värd varenda öre om man inte tänkt tillverka en liknande själv.
hi
70
hi_pot
328ci -99
oki... men det låter som jag hade tänkt mig... har provat lite att lossa o så, så jag vet hur det ser ut osv. har en liten press här på jobbet men den e för att pressa stora hål jag fåt se om den går att använda på någe vis!

hmm... vi får se hur det kommer att funka detta! =) det e tur att man känner bönder med billyft och en maskinhall överfull med verktyg!

tack ska ni ha! ja kanske kommer med en komentar när det e bytt. om jag inte hinner byta bil innan *hehe*
hi
70
hi_pot
328ci -99
tja grabbar! nu e det bytt!

fick ett ryck o bytte dem idag... det tog ca två timmar så det va lite överaskande bra tycket ja! gjorde som bmwfreaken till en början, att borra sönder o elda såga och slå ur de gamla men sen tog jag bara en m12 jängstång med två plattjärn på varsin sida så pressa ihop dem. gick mycket fint o lätt. så det e ett hett tips att pressa i dem på det viset!

o vist vart det bättre men nu vill man ju bara byta nästa slitdel...

tänk att man aldrig blir nöjd =)

tack grabbar!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena, såg att man kan köpa den här korgen med färdiginpressad bussning hos BMW.. då min vart i sådär skick så tog jag den färdiginpressade... Tänkta gå ut och byta imorgon, men måste få reda på en sak..

Är det jobbigt att trä på bussningen på själva länkarmen? Måste man smälla på den med eller räcker det att trä på den... Hur är det med att få av bussningen från själva länkarmen? Är det då man behövde gasolen/borren? eller var det också bara att ta av?

MVH// Jocke

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hah, alltså.. Har jag förstått rätt så måste man pressa på bussning+korg på själva länkarmen? Trodde nämligen att de bara satt lite löst...

Hur hårt på en skala 1-10 måste det bankas... Har ej tillgång till lift som lyfter på liftpunkterna (som väl är krav?), bara en massa som lyfter på själva hjulen...

Därav måste jag lyfta bilen med vanlig hydraullift och palla under... Vetifan hur bra jag kommer åt för att banka där. Därav funderar jag på att lämna in det på verkstad.
hi
70
hi_pot
328ci -99
em... jag vet inte om ja e me på va du menar?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
låt mig formulera om:

hur jobbigt var det att få på dem?

=)

// MVH Jocke
hi
70
hi_pot
328ci -99
det e inte så jobbigt alls! om du bara tar en lång jängstång typ m12 eller någe med två plattjärn i båda ändarna så går det bra... var försiktig när du stågar sönder den gammla bussningen så du inte skadar armen.
gör rent o smörj lite innan! tänk på att du ändrar ints. i bakvagnen när du lossar den infästningen! mät noga innan eller för en ny inställning hos däck mojen!

mvh simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.