AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.059

Måste lambdasonden mäta alla avgaser?

Är det någon som har kolla på det? Jag har dubbla rör hela vägen men ja satt bara lambdasonden på ena, gör de stor skillnad. Motorn är en 3,6l.

rsarits
På din bil lär det inte spela så stor roll, då motorstyrningen ändå styr alla sex cylindrar på samma sätt, det är värre på V12:orna, som har separat styrenhet på V och H cylinderrad.
Det är klart att om du får "fel" på cylinder 1, och sonden sitter på 4-6, så märker inte motorstyrningen detta.

Varför vill du ha lambdasond på en -86?
Okej. De är så att jag har stoppat ner en M5 motor från 91 och på den sitter de lambda orginal. Och på min 86 sitter det ingen sån. Motorn har ingen ork på låga varv, men går fint efter 3000-4000rpm. Jag kanske måste dra ihop dom dubbla rören till ett grövre och sätta lambdasonden där?

rsarits
Har du bara en lambda på original M5:an, så skall det väl räcka med en, om det sitter dubbla, så kanske du måste ha dubbla oxå.
Bilen bör iofs gå bra i "nödprogrammet", det som den går på om lambda saknas. Jag körde hem min 530 från Tyskland utan lambdasonder, och det märktes varken på bensintörst eller prestanda, däremot om man kopplade in de dåliga sonderna, så gick bilen dåligt.

Har inte M5:an ett luftspjäll (gasspjäll) för varje cylinder?
Den har väl oxå dubbla rör hela vägen?

Du har inte missat ngn vacuumslang? Vid 3-4000 ställer de äldre bilarna om tändningen ganska drastiskt, på de med L-jetronic så sitter det en elektrisk ventil för vacuumet till fördelaren, den öppnade ngn stans 3-4000rpm.
Nu har ju inte du någon fördelare, men det kanske är samma princip ändå.
Jo m5an har dubbla rör men dom går ihop där lambdan sitter. så gjorde inte jag, jag svetsa bara en mutter på ena röret.
Jag har rivit bort hela insuget och kollat/bytt alla slangarna. Funderar på om de kan vara någon givara som spökar? Börjar på tappa intresset för den där bilen nu.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.